De absolute meerwaarde van een financieel levensplan

Maurice van den Hemel 2023

(Maurice van den Hemel in VVP 3, 2023) Wat kan een financieel levensplan betekenen voor mensen? Vaak merken wij bij ‘Gewoon lekker leven’ dat het maken van een plan een latente behoefte is. Belangrijk, maar niet urgent. Velen stellen het uit en gaan zonder plan en dus onbewust door het leven. Hoe belangrijk is het opstellen van een plan? Een inspirerend voorbeeld van de familie Sanders en Felius uit Middelburg.

Op 1 maart 2022 was het definitief. Paul en Carolien Sanders en Robert Felius verkochten hun restaurants Tamboer en Hildernisse in Middelburg. Een jaar later blikken we terug op ondernemerschap in de horeca, het stoppen als ondernemer en hoe ‘gewoon lekker leven’ er nu uitziet.

In 2018 hadden we het eerste gesprek. Tijdens dat gesprek voelden wij de passie voor het ondernemersleven. Tegelijk proefden wij de drang naar iets anders. Het horeca-leven vraagt veel. Paul is veertig jaar werkzaam geweest in de horeca en dat heeft zijn sporen nagelaten. Zo bleek onlangs dat twee pezen in zijn schouders zijn afgescheurd. Of hij daar dan niks van had gemerkt had? Gewoon doorgaan was (en is) het motto.

Terug naar het gesprek in 2018. De drang naar iets anders werd duidelijk en bij de vraag waar ze zichzelf over tien jaar zouden zien, was het antwoord: weg uit de dagelijkse hectiek. Paul, Carolien en later ook Robert kozen ervoor om zich door ons te laten begeleiden. Na het eerste gesprek bij ons op kantoor, kregen ze ‘levensvragen’ mee. Bijvoorbeeld: “Stel de dokter zegt dat je nog vijf tot tien jaar te leven hebt. Het goede nieuws is dat je je nooit ziek zult voelen. Het slechte nieuws is dat je geen enkel idee hebt wanneer je precies zal overlijden. Wat doe je in de tijd die er overblijft om je leven voluit te leven? Zou je je leven veranderen en hoe zou je dat doen?” Paul als Carolien reageerden resoluut: direct stoppen met de zaak.

Een van de belangrijkste vragen die Paul en Carolien vijf jaar geleden hadden, was: waar staan we nu en wanneer zou stoppen mogelijk zijn? Voor ons een vanzelfsprekende vraag, maar ondernemers hebben hier bijna nooit een antwoord op. En wij konden naar waarheid zeggen: jullie kunnen stoppen. En wel nu!

Openstaan

Ze reageerden niet euforisch, maar met terughoudend enthousiasme. Kunnen we echt stoppen? Is de finishlijn echt bereikt? Het nieuws moest eerst indalen. Logisch als je bijna veertig jaar gewend bent dagelijks klaar te staan voor je gasten.

Terwijl ze aan het nieuws moesten wennen, bleef de zaak gewoon open. Aan de ene kant wisten ze dat ze konden stoppen en tegelijkertijd moest de zaak wel gewoon doordraaien met dezelfde passie, kwaliteit en inzet.

In deze periode vonden veel gesprekken plaats. Het proces waar Paul en Carolien in zaten, maakte heel goed duidelijk welke waarde een financieel levensplan kan hebben. Als Carolien en Paul wel hadden geweten hoe ze er financieel voorstonden en inzichtelijk hadden wat hun wensen waren, dan hadden ze niet zo verrast hoeven te zijn toen ze hoorden financieel afhankelijk te zijn.

Langzamerhand wenden Paul, Carolien en Robert aan hun nieuwe realiteit. En op dat moment meldde zich een potentiële koper. Door het financieel levensplan was duidelijk welk bedrag nodig is om de rest van hun leven ‘gewoon lekker te leven’. Dit staat haaks op de werkelijkheid bij accountants en fiscalisten. Zij kijken vooral wat het bedrijf waard is, maar naar de concrete behoefte van de klant wordt niet gekeken.

De verkoop van een levenswerk is op zich al een ingrijpend proces. Paul, Carolien en Robert kregen echter ook te maken met de corona-pandemie. De twee restaurants moesten verplicht dicht. Ze gingen van start met afhaalmaaltijden en moesten alle zeilen bijzetten om het personeel te behouden. Er werd meer dan ooit gevraagd van hun ondernemerschap. En dat lukte. Hun gezamenlijke kracht bracht redding: snel en passend handelen waardoor het bedrijf door kon, het personeel aan boord bleef en de gasten betrokken bleven. Pas op 1 maart 2022 is het dan echt zover en is de verkoop rond. Vrijheid!

Op adem komen

Uit de sneltrein stappen, bleek een groot ding. Op adem komen, lekker met vakantie, een nieuw levensritme zoeken, is niet zo eenvoudig voor mensen die altijd veel bezig zijn geweest. Ze waren altijd bezig met hun zaak. Geen tijd voor feestjes. En de telefoon voor reserveringen. Het is zo gek!

Langzaam maar zeker begonnen Paul en Carolien aan hun nieuwe leven te wennen. Ze kijken nu met veel plezier terug op de gesprekken die wij met hen voerden en die hen bevestiging en vertrouwen gaven. Ook nu nog. Want onzekerheden blijven er en monitoring van een levensplan is en blijft noodzakelijk. Fijn dat ze dit met ons willen doen.

Ondernemerslessen

Zijn er nog ondernemerslessen die Carolien en Paul (horeca)ondernemers willen meegeven? Achteraf hadden ze al veel eerder een dag minder per week open wilen zijn met de restaurants. Geen zes maar vijf dagen in de week. Meer dan genoeg. Besef als ondernemer te allen tijde dat je personeel het allerbelangrijkste is. Wees goed voor ze! Zorg er verder voor dat je financieel plaatje helder is. Daar mankeert het nog wel eens aan bij ondernemers. En ten slotte: weet wat jouw onderneming uniek maakt.

aurice van den Hemel: ‘Financiële advieswereld kan mooie impact hebben op de maatschappij.’

Dagelijks zien wij de waarde van een financieel levensplan voor onze klanten. Af en toe halt houden in de ‘ratrace’ en uitdagende levensvragen stellen. Daarbij het financieel fundament goed in ogenschouw houden en hiermee zorgen dat klanten passende keuzes kunnen maken en met passie en vertrouwen door het leven kunnen gaan. De financiële wereld kan zo’n mooie impact hebben op de maatschappij.

Reactie toevoegen

 
Meer over
VVP-event Communicatie: begrijpen en begrepen worden

VVP-event Communicatie: begrijpen en begrepen worden

Kies wie je klanten zijn en zorg voor een duidelijke pitch naar deze mensen. Aldus Maurice van den Hemel, financieel adviseur en coach, tijdens de kennissessie van...

Communicatietips voor adviseurs: klanten vinden en binden

Communicatietips voor adviseurs: klanten vinden en binden

Klanten vinden en vervolgens binden, is de uitdaging voor iedere ondernemer, zeker binnen de (financiële) dienstverlening. "Wat we verkopen is immers niet tastbaar....

Helder communiceren over meerwaarde advisering en beloning

Helder communiceren over meerwaarde advisering en beloning

Hoe communiceer je helder over je meerwaarde van je advisering en je beloning. Adviseur Natasja Naron pakt dit op een hele bijzondere manier heel succesvol aan....

Communicatie advieskantoren buiten de richtlijnen

Communicatie advieskantoren buiten de richtlijnen

Wat zijn de verschillende insights van compliant klantinformatie en waar moet je precies aan voldoen? Maar veel interessanter, wat als de regels je in de weg zitten?...

Vanuit CRM naar klantcontact  (extra workshop VVP Event Communicatie)

Vanuit CRM naar klantcontact (extra workshop VVP Event Communicatie)

"Wij doen onze activiteiten met altijd één doel voor ogen: het beter en mooier voor uw klant maken. Uw klanten zijn uw meest waardevolle bezit. Met...

AFM op VVP Event Communicatie

AFM op VVP Event Communicatie

Met welk oog kijkt de toezichthouder naar de communicatie van uw advieskantoor? Op 28 november geeft de AFM op het VVP Kennisevent Communicatie tips voor assurantiekantoren. Het...

All-insure na tien jaar herdoopt

All-insure na tien jaar herdoopt

Adviseur Maurice van den Hemel viert dit jaar het 10-jarige bestaan van zijn bedrijf All-Insure. Tijd voor een nieuwe inspiratieavond met onder meer Dirk Zeelenberg,...

All-Insure verder als Gewoon Lekker Leven

All-Insure verder als Gewoon Lekker Leven

All-Insure, het advieskantoor van Maurice van den Hemel uit Wemeldinge, gaat verder als Gewoon Lekker Leven. De nieuwe naam werd tijdens de jaarlijkse inspiratieavond...

Adviseur krijgt ondersteuning bij digitale transitie

Adviseur krijgt ondersteuning bij digitale transitie

Met ‘De waarde van advies’ heeft Avéro Achmea een langlopend ondersteuningsprogramma ontwikkeld voor adviseurs. Eén van de pijlers is...

Van financiële planning naar een creatieve flow... Huh?

Van financiële planning naar een creatieve flow... Huh?

Sigfrid van Driel richtte twintig jaar geleden Impessive Arts op. Recentelijk ging hij sparren met adviseur Maurice van den Hemel uit Wemeldinge. De aanpak van...