De Homo Advisicus kan niet achterover leunen

Het is zaterdagochtend. De brievenbus kleppert al vroeg. Blij loop je naar de deurmat. Daar ligt, vers van de pers, de extra dikke zaterdagkrant. Nieuwsgierig erin bladerend loop je naar de eettafel, waar een dampende kop koffie en een versgebakken croissant al op je staan te wachten. Het is tijd om de krant te lezen.

Ik weet niet hoe het u vergaat, maar bij ons thuis verdwijnt die zaterdagkrant steeds vaker ongelezen in de oud-papiercontainer. En dan heb ik tenminste nog een abonnement. Sinds 2000 is de oplage van papieren kranten met maar liefst 40 procent gedaald. Klanten lopen massaal weg en ook de advertentieinkomsten lopen rap terug. De journalistieke branche kraakt in zijn voegen.

‘Kaalslag!’, roept de één.

‘Vervlakking!’, schreeuwt de ander.

‘Een kans!’, grijnst de derde.

De tijdgeest ombuigen naar het verleden is volstrekt kansloos. Anticiperen en innoveren is het enige dat soelaas kan bieden. Kranten hebben er lang voor nodig gehad, maar nu verschijnen er dan toch nieuwe modellen waar je als klant blij van kan worden. Ik ontvang mijn papieren krant eigenlijk alleen nog maar omdat ik die voor een habbekrats krijg bij het online abonnement -en die krant zorgt ervoor dat de onlineversie echt heel erg goed is. Verdiepende en messscherpe reportages, prachtige fotografie, veel video en doordachte

vormgeving. Daar hebben ik en veel anderen best geld voor over. Het adagium ‘het is internet en dus gratis’ is echt allang achterhaald.

Een succesvolle journalistieke pionier is decorrespondent.nl. Zij gaan keihard voor de inhoud: echte onderzoeksjournalistiek, doorwrochte reportages, wars van hypes en de waan van de dag. Bovendien 100 procent online en vrij van advertenties. Zestigduizend leden betalen er elk zeventig euro per jaar voor. Op hun site verscheen vorige week een prachtig artikel van historicus Rutger Bregman met de intrigerende titel ‘Hoe de mens de baas op aarde werd’. U moet het vooral zelf lezen (en wordt dan gelijk lid!). Eén element til ik eruit.

Omdat het over u en uw vak gaat.

Homo sapiens blijkt boven alles een sociaal en lerend wezen te zijn. Als enige diersoort op aarde kunnen we blozen en hebben we meer wit dan donker in onze ogen. Dat helpt ons bij het winnen en geven van vertrouwen. Want als er één ding is waarin wij mensen ons onderscheiden, dan is het onze kracht om samen te werken. Zodat we niet alles zelf uit hoeven te vogelen, maar kunnen steunen op kennis, wijsheid en vaardigheden van mensen om ons heen. De mens is niet gemaakt om als solist door het leven te gaan. Sterker nog, van te veel eenzaamheid worden we gewoon ziek. Mensen hunkeren naar samenzijn. Wat eten is voor ons lijf, is menselijk contact voor onze geest. Een absolute noodzaak.

U merkt dat al, elke dag, aan uw adviestafel. Natuurlijk kunnen mensen steeds meer zelf uitvinden en regelen, ook als het om hun financiële zaken gaat. Maar het hoeft niet. U mag dat belangrijke, maar toch tame

‘U mag dat belangrijke, maar toch tamelijk ingewikkelde en vervelende werk voor hen blijven doen’

lijk ingewikkelde en vervelende werk voor hen blijven doen, mits u het vertrouwen waard bent, aan de verwachtingen voldoet en een begrijpelijke prijs rekent.

Kunt u dus rustig achterover leunen? Om de dooie dood niet. Zoals de papieren krant langzaam maar zeker uitsterft, voldoen oude diensten ook in uw branche steeds minder aan de mores van deze tijd. Ook u moet anticiperen en innoveren. Maar boven alles oprecht en steengoed adviseren.

Reactie toevoegen

 
Editie
Gemiddeld orv-premie in de lift

Gemiddeld orv-premie in de lift

De gemiddelde premie van een overlijdensrisicoverzekering is in 2023 met 2,7 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek...

Zelf markt eerlijker maken

Zelf markt eerlijker maken

(Vanja Bentum, MoneyView, in VVP 6-2023) De markt van verzekeringen is continu in beweging. Soms worden punten van discussie platgeslagen door het Verbond van...

Grote premieverschillen voor jonge bromfietsbestuurders

Grote premieverschillen voor jonge bromfietsbestuurders

"Hoewel dit niet direct leeftijdsdiscriminatie te noemen is, weren verzekeraars in de praktijk jongeren door zeer hoge premies te vragen." Aldus MoneyView bij de...

Verzekeringen winnen opnieuw DIL-strijd

Verzekeringen winnen opnieuw DIL-strijd

Uit DIL-onderzoek van MoneyView blijkt dat in polissen de stijgende marktrentes sneller worden doorberekend dan in de bancaire tegenhangers. Het bureau: “De...

MoneyView in VVP 5-2023: nieuwe pijnlijke dossiers

MoneyView in VVP 5-2023: nieuwe pijnlijke dossiers

In de nieuwe VVP (5-2023) staat Martin Koot van MoneyView stil bij de weer opgelaaide woekerpolisaffaire en nieuwe pijnlijke dossiers. Koot merkt op dat financieel...

Let op: deze column is moeilijk leesbaar

Let op: deze column is moeilijk leesbaar

(Martin Koot, MoneyView, in VVP 5-2023) En ineens zijn ze weer in het nieuws: woekerpolissen! Eind september deed het Gerechtshof Den Haag uitspraak in het hoger...

Pensioen en de onwil om het te willen begrijpen

Pensioen en de onwil om het te willen begrijpen

(Dion van der Mooren van MoneyView in VVP 4, 2023) Het heeft even geduurd, maar de nieuwe pensioenwet (Wtp) is eindelijk aangenomen. Een van de gevolgen van deze...

MoneyView: hypotheken meer geschikt voor verduurzaming

MoneyView: hypotheken meer geschikt voor verduurzaming

Steeds meer geldverstrekkers passen hun producten aan om verduurzaming te vergemakkelijken en te stimuleren, zo blijkt uit het Special Item Hypotheken van MoneyView. Het...

Wij zijn nog lang niet overbodig

Wij zijn nog lang niet overbodig

(Pepijn van Kleef van MoneyView in VVP 4) Al dertig jaar is MoneyView in de financiële sector de noodzakelijke luis in de pels. MoneyView werd opgericht om...

Terug naar de schoolbank

Terug naar de schoolbank

(Peter Post, MoneyView, in VVP 3, 2023) Actieve provisietransparantie moet van de afdeling advies van de Raad van State terug naar de tekentafel van het kabinet....