De Homo Advisicus kan niet achterover leunen

Het is zaterdagochtend. De brievenbus kleppert al vroeg. Blij loop je naar de deurmat. Daar ligt, vers van de pers, de extra dikke zaterdagkrant. Nieuwsgierig erin bladerend loop je naar de eettafel, waar een dampende kop koffie en een versgebakken croissant al op je staan te wachten. Het is tijd om de krant te lezen.

Ik weet niet hoe het u vergaat, maar bij ons thuis verdwijnt die zaterdagkrant steeds vaker ongelezen in de oud-papiercontainer. En dan heb ik tenminste nog een abonnement. Sinds 2000 is de oplage van papieren kranten met maar liefst 40 procent gedaald. Klanten lopen massaal weg en ook de advertentieinkomsten lopen rap terug. De journalistieke branche kraakt in zijn voegen.

‘Kaalslag!’, roept de één.

‘Vervlakking!’, schreeuwt de ander.

‘Een kans!’, grijnst de derde.

De tijdgeest ombuigen naar het verleden is volstrekt kansloos. Anticiperen en innoveren is het enige dat soelaas kan bieden. Kranten hebben er lang voor nodig gehad, maar nu verschijnen er dan toch nieuwe modellen waar je als klant blij van kan worden. Ik ontvang mijn papieren krant eigenlijk alleen nog maar omdat ik die voor een habbekrats krijg bij het online abonnement -en die krant zorgt ervoor dat de onlineversie echt heel erg goed is. Verdiepende en messscherpe reportages, prachtige fotografie, veel video en doordachte

vormgeving. Daar hebben ik en veel anderen best geld voor over. Het adagium ‘het is internet en dus gratis’ is echt allang achterhaald.

Een succesvolle journalistieke pionier is decorrespondent.nl. Zij gaan keihard voor de inhoud: echte onderzoeksjournalistiek, doorwrochte reportages, wars van hypes en de waan van de dag. Bovendien 100 procent online en vrij van advertenties. Zestigduizend leden betalen er elk zeventig euro per jaar voor. Op hun site verscheen vorige week een prachtig artikel van historicus Rutger Bregman met de intrigerende titel ‘Hoe de mens de baas op aarde werd’. U moet het vooral zelf lezen (en wordt dan gelijk lid!). Eén element til ik eruit.

Omdat het over u en uw vak gaat.

Homo sapiens blijkt boven alles een sociaal en lerend wezen te zijn. Als enige diersoort op aarde kunnen we blozen en hebben we meer wit dan donker in onze ogen. Dat helpt ons bij het winnen en geven van vertrouwen. Want als er één ding is waarin wij mensen ons onderscheiden, dan is het onze kracht om samen te werken. Zodat we niet alles zelf uit hoeven te vogelen, maar kunnen steunen op kennis, wijsheid en vaardigheden van mensen om ons heen. De mens is niet gemaakt om als solist door het leven te gaan. Sterker nog, van te veel eenzaamheid worden we gewoon ziek. Mensen hunkeren naar samenzijn. Wat eten is voor ons lijf, is menselijk contact voor onze geest. Een absolute noodzaak.

U merkt dat al, elke dag, aan uw adviestafel. Natuurlijk kunnen mensen steeds meer zelf uitvinden en regelen, ook als het om hun financiële zaken gaat. Maar het hoeft niet. U mag dat belangrijke, maar toch tame

‘U mag dat belangrijke, maar toch tamelijk ingewikkelde en vervelende werk voor hen blijven doen’

lijk ingewikkelde en vervelende werk voor hen blijven doen, mits u het vertrouwen waard bent, aan de verwachtingen voldoet en een begrijpelijke prijs rekent.

Kunt u dus rustig achterover leunen? Om de dooie dood niet. Zoals de papieren krant langzaam maar zeker uitsterft, voldoen oude diensten ook in uw branche steeds minder aan de mores van deze tijd. Ook u moet anticiperen en innoveren. Maar boven alles oprecht en steengoed adviseren.

Reactie toevoegen

 
Editie
MoneyView: grote verschillen in dekking scheidingsmediation

MoneyView: grote verschillen in dekking scheidingsmediation

Scheidingsmediation is bij driekwart van de rechtsbijstandverzekeringen standaard of optioneel meeverzekerd. Of en wanneer je daar gebruik van mag maken, verschilt...

Omzetderving als gevolg van waterschade bij driekwart van de verzekeringen niet gedekt

Omzetderving als gevolg van waterschade bij driekwart van de verzekeringen niet gedekt

In toenemende mate, aldus MoneyView, kunnen ondernemers zich verzekeren voor de gevolgen van het overstromen van secundaire waterkeringen, zoals sloten, beken en...

MoneyView: "Regelmatig autoverzekeringen vergelijken is lonend"

MoneyView: "Regelmatig autoverzekeringen vergelijken is lonend"

Verzekeraars geven niet allemaal dezelfde korting voor de opgebouwde schadevrije jaren, waardoor de meest voordelige autoverzekering na een paar jaar helemaal niet...

Betaalrekeningen worden steeds duurder

Betaalrekeningen worden steeds duurder

Gemiddeld zijn de pakketkosten voor een betaalrekening het afgelopen jaar met ongeveer tien procent gestegen, aldus MoneyView. Het bureau in zijn Special Item Betalingsverkeer:...

Overstroming niet-primaire waterkering nog lang niet altijd gedekt

Overstroming niet-primaire waterkering nog lang niet altijd gedekt

Voor schade als gevolg van overstroming van een niet-primaire waterkering wordt op dit moment bij 42 van de 66 (64 procent) inboedelverzekeringen en bij 38 van de...

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 5)

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 5)

Meer dan dertig praktijksessies biedt het VIP Congres ACT NOW! van VVP en Contactgroep Automatisering op 4 juli. In een aantal berichten op de VVP-site geven we...

Realistisch denken en doen

Realistisch denken en doen

(Martin Koot, MoneyView in VVP 2) Deze column schrijf ik in de week van de provinciale verkiezingen. Als u dit leest, weet u de uitslag allang. Als de voortekenen...

Een vijfde caravanpolissen vergoedt na drie jaar slechts dagwaarde

Een vijfde caravanpolissen vergoedt na drie jaar slechts dagwaarde

Uit het meest recente Special Item van MoneyView wordt duidelijk dat er grote verschillen zijn in de dekkingen van caravanverzekeringen. Het bureau: “Gedurende...

MoneyView: aantal rentewijzigingen blijft aanzienlijk

MoneyView: aantal rentewijzigingen blijft aanzienlijk

In de eerste drie maanden van dit jaar is de hoeveelheid rentewijzigingen bij dagelijks opvraagbare spaarrekeningen (DOS) weer wat afgenomen ten opzichte van het...

Hip and happening, maar voor wie?

Hip and happening, maar voor wie?

(Pepijn van Kleef van MoneyView in VVP 1, 2023) Moneyview houdt alle hypotheekrentes nagenoeg realtime bij en dat hebben we afgelopen jaar geweten ook. In totaal...