Deugden en purpose in de adviespraktijk

Gert de Jong

(Gert de Jong, Hogeschool van Amsterdam, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) De Hogeschool van Amsterdam nodigt financieel adviseurs en hun beroepsverenigingen uit mee te doen met een onderzoeksproject rond deugden en purpose.

Financieel adviseurs krijgen de kans te werken aan hun eigen profilering naar hun klanten toe en ontdekken daarbij hoe ze hun purpose en deugden kunnen ‘gebruiken’. Samen met anderen leren ze waar hun unieke waarden liggen. Hoe kun je als financieel adviseur klanten bedienen vanuit wat je ten diepste beweegt? Voor veel financials was die innerlijke motivatie de start om in het vak te stappen. Maar mede door de financiële crisis van 2008 is de sector een beetje in de verdachte hoek komen te zitten. Hoe komen we daar weer uit?

Volgens ons zijn er twee zaken nodig en wel purpose én deugden.

Met purpose wordt veelal het doel van de organisatie bedoeld, maar dan in een specifieke betekenis: waar is het je ten diepste om begonnen? Bij purpose gaat het erom hoe je waarde wilt creëren voor je stakeholders. De missie, visie en de waarden van het bedrijf spelen dan een rol en hoe je van daaruit je bedrijf runt.

Een focus op purpose betekent ook minder focus op winstmaximalisatie. In het klassieke bedrijfseconomische denken is dit vaak de kern van de bedrijfsvoering. Werken vanuit purpose vraagt om werken aan vertrouwen in de sector en langdurige klantenrelaties. En veel klanten willen vermoedelijk ook langdurige relaties omdat ze hun adviseurs zien als een vraagbaak met wie ze hun financiële vragen in openheid kunnen bespreken.

Tal van bedrijven zijn daar al mee bezig. Tegelijk worstelen veel adviseurs ermee hoe daar nu concreet vorm aan te geven in hun klantenrelaties, hun personeelsbeleid, het omgaan met wet- en regelgeving.

Omslag in denken

Het vraagt niet alleen een omslag in het denken over de organisatie, het zal ook het nodige vragen van medewerkers in de organisaties. Ook medewerkers zullen zich moeten oriënteren op ‘deugdelijk werk’. Ze zullen hun moraal moeten versterken. Maar ook hier komen dan vragen op. Hoe geef je vorm aan je moraal? Hoe versterk je je morele kompas? Door welke waarden en deugden laat je je leiden? Hoe leer je omgaan met morele dilemma’s?

Rond deze vragen willen we een project opzetten om samen met en ten behoeve van adviseurs deugden en purpose nader uit te werken. Met als doel om concrete tools te ontwikkelen.

We zijn op zoek naar adviseurs die hierin met ons willen samenwerken. Om een eerste beeld te krijgen van de thema’s die leven, hebben we een kleine enquête gemaakt (zie de QR-code). U kunt u daar ook aanmelden als u op de hoogte wil blijven van dit project of mee wilt doen.

...

Reactie toevoegen

 
Meer over
Flexibiliteit is essentieel voor een duurzame klantrelatie

Flexibiliteit is essentieel voor een duurzame klantrelatie

(Partner in kennis Doelbeleggen.nl in VVP-special Duurzaam Advies 2024) De belangstelling voor duurzaamheid neemt nog altijd toe, ook als het gaat om beleggen....

Duurzaamheid en verzekeren: meer dan een groen advies

Duurzaamheid en verzekeren: meer dan een groen advies

(Partner in kennis a.s.r. in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzaamheid gaat verder dan de klimaat-onderwerpen. Het omvat bijvoorbeeld ook de sociale verantwoordelijkheid...

Verduurzaming is noodzaak én nuttig

Verduurzaming is noodzaak én nuttig

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2024) “Verduurzamen is een noodzaak, maar ook nuttig”, zeggen Alexander en André Vugts van Vugts Verzekeringen...

CO2-reductie bij assurantiekantoren

CO2-reductie bij assurantiekantoren

(Partner in kennis INSVER in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Een belangrijk onderdeel van de klimaatplannen is een CO2-uitstootreductie in 2030 van 55 procent...

Duurzaamheid en betekenis

Duurzaamheid en betekenis

(Karin Kasdorp en Erik Friedeberg in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Het is een mooie term – duurzaamheid. Maar wat verstaan we er eigenlijk onder? Voor...

Achmea gaat in gesprek met intermediaire partners

Achmea gaat in gesprek met intermediaire partners

(Partner in kennis Avéro Achmea in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzaamheid is een gemeenschappelijk streven van veel verzekeraars. Ook Achmea ondertekende...

Transitie vraagt om samenspel

Transitie vraagt om samenspel

(Timo Brinkman en Tuğçe Serinkan, Verbond van Verzekeraars, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Klimaatverandering afremmen kan alleen als we allemaal...

Gelijke kansen

Gelijke kansen

(Partner in kennis SVC Groep in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Hoewel het verminderen van ongelijkheid één van de duurzaamheidsdoelen van de Verenigde...

Verandering is de brandstof voor succesvol ondernemen

Verandering is de brandstof voor succesvol ondernemen

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2024) De afgelopen 65 jaar is er veel veranderd maar één ding staat vast voor Kees Dullemond: "Veranderingen zijn...

Soms loont het jezelf af te raden bij je klant

Soms loont het jezelf af te raden bij je klant

(Partner in kennis Dukers & Baelemans in VVP-special Duurzaam Advies 2024) “Wij hebben vorige week bij jullie onze hypotheek afgesloten voor het verbouwen...