Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?

Auto Duurzaamheid ken je vak

(Paul Burger van Ideële Verzekeringen in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023) In de praktijk kom ik er regelmatig achter dat er binnen onze sector onduidelijkheid is over wat duurzaam schadeherstel nu eigenlijk is. Begrijpelijk, want het is redelijk nieuw en eigenlijk staan we nog maar aan de start van onze rol als branche richting een circulaire economie.

Voordat ik hierop verder inga wil ik toch nog even kwijt dat het voorkomen van schade uiteraard altijd het duurzaamst is. Maar als er dan toch een verzekerde schade is, zijn er in principe drie mogelijkheden; duurzaam schadeherstel, regulier schadeherstel of er is sprake van een total loss schade. Het leuke is dat ze alle drie duurzaam kunnen. Ik zal het uitleggen.

Duurzaam schadeherstel

Bij duurzaam schadeherstel zal de schadehersteller de schade duurzamer herstellen dan wat we gewend waren. Je moet dan denken aan gescheiden afvalverwerking, het gebruiken van mens- en milieuvriendelijkere grondstoffen en materialen of bijvoorbeeld het terugplaatsen van beter isolerend materiaal of glas. Maar ook de kwaliteit van de arbeidsvoorwaarden, de wijze van transport, de bedrijfshuisvesting en energievoorziening dragen hieraan bij. Veel van deze herstellers worden qua duurzaamheid ge stuurd en begeleid door de herstelketens waarbij ze zijn aangesloten, zoals MainPlus of de bekende autoschadeherstelketens. Deze schadeherstelketens werken vaak weer samen met Natuurlijke Zaken en stellen als eis dat hun schadeherstellers zijn aangesloten bij GroenGedaan van deze stichting.

Op enkele op duurzaamheidsvlak gepassioneerde schadeherstellers na, zeg maar de koplopers, is het merendeel van de duurzamere schadeherstellers stapje voor stapje bezig met het verduurzamingsproces. Op zich ook wel logisch, een landelijk netwerk van schadeherstellers krijg je niet binnen een jaar op het gewenste eindniveau.

De echte koplopers zijn vaak te herkennen aan dat ze ISO 14001 ge - certificeerd zijn of gecertifieerd zijn op basis van de CO2 prestatieladder. Deze ladder begint bij 1 en trede 5 gaat het verst. Op de site van Natuur lijke Zaken, stichtingduurzaam.nl kun je de bedrijven vinden die bij GroenGedaan zijn aangesloten. Opgesplitst in automotive en woonhuizen en inboedels.

Regulier schadeherstel

Regulier schadeherstel is bijna altijd beter dan weggooien en nieuw kopen maar daarmee is niet gezegd dat regulier schadeherstel per definitie duurzaam is. Partieel schadeherstel, à la Nomot, is bijvoorbeeld wel duurzaam. En al helemaal als de partiële schade op een duurzame wijze wordt hersteld zoals ik hierboven net beschreef.

Duurzame total loss-uitkering

Als iets dan echt vervangen moet worden, is allereerst nog maar de vraag hoeveel dat mag kosten? Wanneer is iets total loss? Tja, als vervangen goedkoper is dan repareren. Maar schuift het total loss bedrag niet naar boven op als we ook de milieu-impact meenemen in de berekening? Bovendien, als iets total loss is en vervangen moet worden, is dat dan geen goed moment om van de nood een deugd te maken? Door wat extra fi nanciële ruimte te bieden zodat de klant een duurzamer exemplaar terug kan kopen. Dat is goed voor het milieu, voor de klant vaak ook beter voor de portemonnee en als branche varen we daar uiteindelijk ook wel bij. Het is steeds meer gemeengoed om de nieuwwaarde uit te keren in plaats van de dagwaarde, maar moeten we ook niet kijken naar de duurzaamheidswaarde?

Reactie toevoegen

 
Meer over
NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (1): Peter van Geijtenbeek

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (1): Peter van Geijtenbeek

De stichting New Financial Forum start het nieuwe jaar goed met de eigen podcastserie: de rol van financiële dienstverleners in transitietijd. In deze...

Femke Bakker: "Verduurzamingstools breed beschikbaar maken voor adviseurs"

Femke Bakker: "Verduurzamingstools breed beschikbaar maken voor adviseurs"

“Het proces van verduurzaming gaat de komende jaren versnellen. Ten eerste omdat het gewoon nodig is. De branche wordt nu al geconfronteerd met de effecten...

Systemen AnsvarIdéa en Turien & Co. worden geïntegreerd

Systemen AnsvarIdéa en Turien & Co. worden geïntegreerd

“Per 1 januari 2025 wordt de infrastructuur van AnsvarIdéa geïntegreerd in het systeem van Turien & Co. Dit betekent dat de administratie en...

Reis naar duurzaam schadeherstel nog maar net begonnen

Reis naar duurzaam schadeherstel nog maar net begonnen

"Willen wij die duurzaamheidsgedachte met z’n allen echt omarmen, dan zal er bij iedereen een knop om moeten. Uiteindelijk moet het immers om maatschappelijk...

Duurzaam, gemakkelijk én voordelig

Duurzaam, gemakkelijk én voordelig

(Partner in kennis Nationale-Nederlanden in VVP 5-2023) Sinds 12 oktober kunnen particuliere klanten van Nationale-Nederlanden bij het afsluiten van een woonverzekering...

Duurzaamheid in de praktijk

Duurzaamheid in de praktijk

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 4, 2023) In 2022 heeft Adfiz samen met de HAN University of Applied Science onderzoek gedaan naar de potentie van duurzaam...

Duurzaam herstel wordt de norm bij Ohra

Duurzaam herstel wordt de norm bij Ohra

Reparatie in plaats van vervanging bij beschadigingen aan bezit of woning worden de norm bij Ohra. "We streven naar minimaal 65 procent duurzaam herstel van claims...

Het MVO-overleg

Het MVO-overleg

(Björn Jalving in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Wat er voor mij in het afgelopen jaar het meest veranderd is op het gebied van duurzaamheid is de verankering...

Zomerserie, deel 17: Paul Burger

Zomerserie, deel 17: Paul Burger

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...

Duurzaam schadeherstel moet de norm worden

Duurzaam schadeherstel moet de norm worden

Duurzaam herstel moet de norm worden bij het afhandelen van schade, in plaats van vervangen. Schoonmakend Nederland, Stichting Nederlands Instituut Van Register...