Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?

Auto Duurzaamheid ken je vak

(Paul Burger van Ideële Verzekeringen in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023) In de praktijk kom ik er regelmatig achter dat er binnen onze sector onduidelijkheid is over wat duurzaam schadeherstel nu eigenlijk is. Begrijpelijk, want het is redelijk nieuw en eigenlijk staan we nog maar aan de start van onze rol als branche richting een circulaire economie.

Voordat ik hierop verder inga wil ik toch nog even kwijt dat het voorkomen van schade uiteraard altijd het duurzaamst is. Maar als er dan toch een verzekerde schade is, zijn er in principe drie mogelijkheden; duurzaam schadeherstel, regulier schadeherstel of er is sprake van een total loss schade. Het leuke is dat ze alle drie duurzaam kunnen. Ik zal het uitleggen.

Duurzaam schadeherstel

Bij duurzaam schadeherstel zal de schadehersteller de schade duurzamer herstellen dan wat we gewend waren. Je moet dan denken aan gescheiden afvalverwerking, het gebruiken van mens- en milieuvriendelijkere grondstoffen en materialen of bijvoorbeeld het terugplaatsen van beter isolerend materiaal of glas. Maar ook de kwaliteit van de arbeidsvoorwaarden, de wijze van transport, de bedrijfshuisvesting en energievoorziening dragen hieraan bij. Veel van deze herstellers worden qua duurzaamheid ge stuurd en begeleid door de herstelketens waarbij ze zijn aangesloten, zoals MainPlus of de bekende autoschadeherstelketens. Deze schadeherstelketens werken vaak weer samen met Natuurlijke Zaken en stellen als eis dat hun schadeherstellers zijn aangesloten bij GroenGedaan van deze stichting.

Op enkele op duurzaamheidsvlak gepassioneerde schadeherstellers na, zeg maar de koplopers, is het merendeel van de duurzamere schadeherstellers stapje voor stapje bezig met het verduurzamingsproces. Op zich ook wel logisch, een landelijk netwerk van schadeherstellers krijg je niet binnen een jaar op het gewenste eindniveau.

De echte koplopers zijn vaak te herkennen aan dat ze ISO 14001 ge - certificeerd zijn of gecertifieerd zijn op basis van de CO2 prestatieladder. Deze ladder begint bij 1 en trede 5 gaat het verst. Op de site van Natuur lijke Zaken, stichtingduurzaam.nl kun je de bedrijven vinden die bij GroenGedaan zijn aangesloten. Opgesplitst in automotive en woonhuizen en inboedels.

Regulier schadeherstel

Regulier schadeherstel is bijna altijd beter dan weggooien en nieuw kopen maar daarmee is niet gezegd dat regulier schadeherstel per definitie duurzaam is. Partieel schadeherstel, à la Nomot, is bijvoorbeeld wel duurzaam. En al helemaal als de partiële schade op een duurzame wijze wordt hersteld zoals ik hierboven net beschreef.

Duurzame total loss-uitkering

Als iets dan echt vervangen moet worden, is allereerst nog maar de vraag hoeveel dat mag kosten? Wanneer is iets total loss? Tja, als vervangen goedkoper is dan repareren. Maar schuift het total loss bedrag niet naar boven op als we ook de milieu-impact meenemen in de berekening? Bovendien, als iets total loss is en vervangen moet worden, is dat dan geen goed moment om van de nood een deugd te maken? Door wat extra fi nanciële ruimte te bieden zodat de klant een duurzamer exemplaar terug kan kopen. Dat is goed voor het milieu, voor de klant vaak ook beter voor de portemonnee en als branche varen we daar uiteindelijk ook wel bij. Het is steeds meer gemeengoed om de nieuwwaarde uit te keren in plaats van de dagwaarde, maar moeten we ook niet kijken naar de duurzaamheidswaarde?

Reactie toevoegen

 
Meer over
Draag elkanders lasten

Draag elkanders lasten

(Adviseur Paul Burger in VVP 2) De wereldbevolking is vorig jaar de acht miljard gepasseerd. Dit was mij al bekend, maar wat ik niet wist is dat van alle mensen...

Veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden

Veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden

(Partner in Kennis Turien & Co. in Katern Cyber in VVP 2) Een steeds groter deel van onze levens speelt zich online af. Dit brengt voordelen met zich mee,...

Verduurzaming loont

Verduurzaming loont

(Kees Dullemond, van INSVER in VVP 2) Verduurzamen start met het vergaren van kennis. Over wat het is én wat je kunt doen. Dat is een belangrijke reden...

De Vereende biedt nu ook duurzaam schadeherstel

De Vereende biedt nu ook duurzaam schadeherstel

Klanten met een inboedel-/opstalverzekering van de Vereende kunnen voortaan ook kiezen voor duurzaam schadeherstel. De Vereende is in dit verband een samenwerking...

INSVERdaad!

INSVERdaad!

(Paul Burger, Ansvar/Ideële Verzekeringen, in Ken je vak! VVP 06-2022) In mijn column van september, ‘Groene handjes en voetjes’, gaf ik wat voorbeelden...

Groene handjes en voetjes

Groene handjes en voetjes

(Paul Burger, AnsvarIdéa/Ideële Verzekeringen, in Ken je vak! VVP 4-2022) Regelgeving, gedragscodes en theoretisch onderbouwde motivaties waarom je...

Energie krijgen van recyclen!

Energie krijgen van recyclen!

(Paul Burger, Turien & Co./Ansvar, in Ken je vak! VVP 02-2022)  Alles en iedereen wint bij duurzaam schadeherstel. Geef spullen dus vooral een tweede...

NN zet zich in voor verduurzaming schadeherstel

NN zet zich in voor verduurzaming schadeherstel

Nationale-Nederlanden gaat met een eigen herstelnetwerk een actieve rol vervullen bij de verduurzaming van schadeherstel. In het verlengde hiervan treedt Nationale-Nederlanden...

Rode draad en blauwe knoop

Rode draad en blauwe knoop

(Paul Burger, Ansvar, in VVP 6-2021) Installeren van warmtepompen, zonnepanelen maar ook isoleren, het is allemaal een vak apart. Maar ook een geweldige groeimarkt...

De verzekeringspot verwijt de ketel?

De verzekeringspot verwijt de ketel?

(Paul Burger, Turien & Co., in Ken je vak! VVP 4-2021) Hoe duurzaam is onze eigen corebusiness, het ontzorgen en helpen van klanten en het schadeherstel? Nederland...