Een VTC zit aan de top van de kennispiramide

de Vereende logo groot

Of verzekeraars het nu een VerzekeringsTechnische Commissie (VTC) of Projectgroep Verzekeringstechniek noemen; het idee erachter is vaak hetzelfde. Een VTC of Projectgroep is vraagbaak, helpt verzekeringsproducten te ontwikkelen en doet de periodieke verplichte review, adviseert het management en houdt de polisvoorwaarden actueel.

Bij de Vereende (Schade en Verzekeringswerken) heet deze vraagbaak VTC. En daar waar andere verzekeraars de verantwoordelijkheid van een VTC of projectgroep specificeren naar bepaalde producten, denk aan brand gerelateerde verzekeringen, doet de Vereende dat niet. De vier leden van de VTC komen vanuit verschillende disciplines. Door de clustering van deze disciplines is het een VTC met een grote hoeveelheid expertise en ervaring.

Hans van der Wouden, Senior Specialist Verzekeringstechniek, is de voorzitter van de VTC. Jelle Smits, ook Senior Specialist Verzekeringstechniek, brengt zijn kennis en ervaring vanuit het Waarborgfonds en het Nederlands Bureau der Motorrijtuigverzekeraars mee. Herman Keijzer is Senior Acceptant Zakelijk en Gert-Jan Paauw Senior Acceptant particulier.

Paauw: “De VTC kun je zien als vraagbaak en interne zoekmachine. In principe is de VTC er voor verzekerings(technische) vraagstukken waar onze collega’s tegenaan lopen. Is het antwoord op een vraag van een tussenpersoon niet bij de acceptant of schadebehandelaar bekend? Dan weet de VTC het antwoord. Omdat er ‘maar’ één VTC binnen de organisatie is, weet iedereen ons te vinden. De lijnen zijn kort.

De VTC heeft in de zin van kennisdeling mede de taak om het kennisniveau, zowel van onszelf als van alle collega’s, op niveau te houden en op een hoger niveau te brengen. Belangrijk, want zonder voldoende kennis is een goede dienstverlening niet mogelijk.” De VTC komt periodiek voor overleg bij elkaar. Tijdens het overleg nemen de VTC-leden de binnengekomen vragen door en handelen deze af. De agendapunten worden door de leden van de VTC zelf ingebracht, maar ook door directie, management en collega’s van de schade- en acceptatieafdeling. Dit betekent dat de VTC ook altijd de status van een agendapunt terugkoppelt aan diegene het punt heeft ingebracht.

Het laatste verzekeringsproduct dat vanuit de VTC ontwikkeld is, is de zogenoemde WEGAM-dekking. De WEGAM-dekking is speciaal ontwikkeld voor bedrijven die in de reguliere verzekeringsmarkt niet of moeilijk een WEGAM-dekking kunnen afsluiten. n

Leden VTC stellen zich voor

Gert-Jan Paauw , Senior Acceptant Particulier: “Als senior acceptant houd ik me bezig met het opleiden en begeleiden van de junior-acceptanten en de acceptanten op de afdeling. Ik ben hun vraagbaak, sparringpartner en fiatteur. Daarnaast heb ik een rol bij de complexere acceptatievraagstukken.”

Jelle Smits : “Ik ben ruim dertig jaar werkzaam in de verzekeringsbranche, vanaf 2001 bij de Vereende (Waarborgfonds / Nederlands Bureau Motorrijtuigverzekeraars) in verschillende (management-)rollen. Mijn huidige specialismen zijn WAM, letsel- en buitenlandschade en fraudebestrijding. Binnen het vakgebied onderhoud ik veel externe contacten en ben ik betrokken bij de branche-opleidingsprogramma’s.”

Hans van der Wouden , Senior Specialist Verzekeringstechniek: “Sinds 1980 ben ik werkzaam in de branche. Vanaf 2008 bij de Vereende in zowel schadebehandeling en acceptatie. Mijn huidige specialismen zijn beroepsaansprakelijkheid, auto- en brandverzekeringen en aansprakelijkheids-verzekeringen voor bedrijven. Binnen het vakgebied onderhoud ik veel externe contacten en ben ik betrokken bij de branche-opleidingsprogramma’s.”

Herman Keijzer , Senior Acceptant Zakelijk: "Ik vind het iedere keer een uitdaging om een verzekeringsoplossing te vinden voor bijzondere risico’s. Dit in nauwe samenwerking met de financieel adviseur en zijn relatie. Ik houd me bezig met de meer complexe vraagstukken. Daarnaast begeleid ik acceptanten en leid junior-acceptanten op."

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs die gebruikmaken van de RijBeterBox kunnen bij een goede score een premiekorting 'verdienen' bij de Vereende. De RijBeterBox werd begin dit jaar gelanceerd....

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

De Vereende zag in coronajaar 2021 het premievolume toenemen met 5 procent tot 55,6 miljoen euro. Het netto resultaat kwam uit op 2,8 miljoen euro. Volgens de Vereende...

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in katern Nieuwe Risico's in VVP 02-2022) Nieuwe risico’s: als er één verzekeraar is die weet hoe je daarmee...

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

De Dutch Aviation Pool (DAP) is na bijna 80 jaar opgeheven. De pool voor luchtvaartverzekeringen heeft de afgelopen jaren de laatste schades afgewikkeld en het resterende...

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

De Vereende heeft de eerste RijBeterBox uitgereikt aan taxichauffeur Roy Raghoenath. Met een RijBeterBox krijgt de chauffeur zijn rijgedrag inzichtelijk. Doel van...

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

De Vereende start binnenkort met het stellen van vragen in het aanvraagproces over de reden waarom een (aspirant) klant een aanvraag voor een verzekering doet. Voor...

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

De RijBeterBox introduceert per 1 februari 2022 de RijBeterBox voor taxi's. Deze tool moet het aantal schades verminderen en taxibedrijven weer aantrekkelijker maken...

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

De zelfrijdende auto is er nog niet zomaar en er is ook nog geen antwoord op de vraag wie aansprakelijk is bij schade. Aldus de verzekeringsbranche in de eerste...

Vereende bereidt zich voor op 2030

Vereende bereidt zich voor op 2030

De Vereende zag in 2020 het premievolume met 16,5 procent toenemen tot 53 miljoen euro. De Vereende spreekt in het jaarverslag van een wat rustiger tempo in groei...

Onverzekerbaar? Pas als wij nee zeggen

Onverzekerbaar? Pas als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in VVP-special Bijzondere Risico's) Onverzekerbaar? Pas als De Vereende het niet kan verzekeren, kunt u zeggen dat het onverzekerbaar...