Zeven vragen aan... Erik Rebergen

section1_page14_article37_1.jpg

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt je vak uniek?

Vanaf 1999 ben ik werkzaam in de sector en mag ik financieel advies geven aan consumenten, zowel particulier als zakelijk. Sinds februari 2017 ben ik verantwoordelijk voor de hypotheekafdeling van de Heilbron Groep in Doetinchem, waar ik zelf ook veel hypotheekadviezen geef. Met het kopen en/of financieren van een huis komt er enorm veel op je af en ik vind het fantastisch om mijn klant te kunnen begeleiden in het regelen van de financiering, het in kaart brengen van eventuele risico’s en het zoeken naar mogelijke oplossingen om de risico’s beheersbaar te houden waarbij altijd het klantbelang centraal staat, nu maar ook straks.

2. Wanneer is jouw dag als adviseur geslaagd?

Ik kijk terug op een geslaagde dag als ik weer iemand heb kunnen helpen met het maken van een juiste keuze wat betreft de financiering van een nieuwe of bestaande woning en een passende oplossing heb kunnen vinden voor eventuele risico’s die mijn klant loopt op korte maar ook op lange termijn. Daarnaast is het mooiste compliment dat ik kan krijgen het feit dat een klant mij weer heeft doorverwezen naar een nieuwe klant.

3. Welke tip zou je de adviessector mee willen geven?

Blijf je klant centraal stellen, zowel in het gegeven advies als ook het advies- en bemiddelingstraject. Ik houd mijn klanten continu op de hoogte van de status van het dossier zodat ze weten waar ze aan toe zijn. Zo blijf je in de lead wat betreft informatievoorziening en hoeft een klant jouw er niet om te vragen. Mijn klanten vinden dat zeer prettig.

4. Wat is de grootste verandering waar adviseurs mee te maken krijgen?

Digitalisering zet ook in onze sector steeds verder door en geldverstrekkers maar ook adviseurs zullen hun werk-, denkwijze en bedrijfsvoering daarop moeten aanpassen. Het wordt steeds makkelijker om vanuit huis een product af te sluiten als een hypotheek of een verzekeringsproduct. Als financieel adviseur zal je duidelijk je toegevoegde waarde moeten kunnen laten zien – niet alleen persoonlijk contact en advies op maat, maar ook het gevoel dat je je klant zoveel mogelijk uit handen neemt. Daarnaast worden er steeds hogere eisen gesteld aan een adviseur en zullen we alles op alles moeten stellen om het vertrouwen van de consument terug te winnen.

5. Hoe ziet het advies vak er over vijf jaar uit?

Digitalisering zal er voor zorgen dat steeds meer processen eenvoudig te regelen zijn maar het biedt zeker

‘Proactieve instelling als adviseur zal alleen maar belangrijker worden‘

ook kansen. De vraag om gedegen financieel advies zal toenemen. Denk aan de financiële afwikkeling van een echtscheiding, samengestelde gezinnen die een woning kopen, de enorme hoeveelheid aflossingsvrije hypotheken die op een zeker moment toch echt afgelost moeten worden. Een proactieve instelling van jou als adviseur is al uitermate belangrijk maar zal alleen maar belangrijker worden.

6. Welk adviesgesprek heeft op jouw grote impact gehad en waarom?

In de ruim 18 jaar dat ik dit werk doe zijn er meerdere ervaringen geweest die grote impact hadden op mij maar één springt er wel uit. Een aantal jaar geleden kreeg ik een jong gezin met kleine kinderen aan tafel met de wens om een huis te kopen. Toen ze hun droomwoning hadden gevonden gaven ze mij de opdracht om hen te adviseren wat betreft de financiering en eventuele verzekeringen. Uiteindelijk kregen ze een passende hypotheek met een overlijdens- en een woonlastenverzekering. Circa een jaar later belde mevrouw mij met de mededeling dat haar man een zwaar ongeluk had gehad waarna hij mogelijk blijvend arbeidsongeschikt zou worden. De afgesloten woonlastenverzekering zorgt er voor dat ze in ieder geval financieel in staat zijn om in de woning te kunnen blijven wonen. Bij het kopen van een woning en/of het afsluiten van een hypotheek hoop je dat er nooit zoiets vreselijks gebeurt, maar voor dit gezin is het fijn dat ze zich daar in ieder geval geen zorgen over hoeven te maken in die hectische tijd. Ik heb ze later nog gesproken en het gaat naar omstandigheden goed met ze.

7. Wat is het grootste inzicht geweest in jouw advies carrière? En waarom?

Vanaf de dag dat ik in de sector werk, ben ik me blijven ontwikkelen. Van woning financiering 1 tot erkend hypotheek adviseur en van alle Wft-vergunningen tot erkend hypothecair planner. De branche is continu aan verandering onderhevig en ik vind het dan ook belangrijk dat je daarin als adviseur mee beweegt. De tijd dat je zonder enig diploma financieel advies mag geven ligt mijlenver achter ons. En dat is maar goed ook.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Local  hero... Dennis den Blanken

Local hero... Dennis den Blanken

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advies kantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Het liefst zit ik elke seconde bij een klant aan tafel

Het liefst zit ik elke seconde bij een klant aan tafel

Het gaat Milko Perdijk (Perdijk Advies, reeuwijk) voor de wind. De focus op hypotheekadvies, pensioen en financiële planning pakt goed uit, het provisieverbod...

We maken ons graag kleiner dan we zijn

We maken ons graag kleiner dan we zijn

Hoe het komt dat financieel adviseurs zo’n slecht imago hebben? “we vergelijken onszelf niet met tweedehands autoverkopers, maar zo wordt de gemiddelde...

Gebruik zorgplicht  om betere adviseur  te worden

Gebruik zorgplicht om betere adviseur te worden

Jolanda Bron: ‘Innoveer proactief.’ “Zie zorgplicht niet als een last, maar als een mogelijkheid om je adviezen en dienstverlening te verbeteren.”...

Samenleving kan niet zonder financieel adviseur

Samenleving kan niet zonder financieel adviseur

‘Aanbieders willen ons doen geloven dat klant om verandering vraagt’ Henk Mulderij jr, directeur en mede-eigenaar van Henk Mulderij Financieel...

Www.financieelgezondewerknemers.nl kans voor adviseur?

Www.financieelgezondewerknemers.nl kans voor adviseur?

"Mooie kans voor tussenpersonen. Zonde dat men niet verwijst naar rol fin adviseurs. Iets met imago en vertrouwen?" Dat vraagt consultant Fred de Jong...

Local  hero... Bart van der Sterren

Local hero... Bart van der Sterren

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advies kantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Zeven vragen aan... Frank Kok

Zeven vragen aan... Frank Kok

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Wat mij drijft is het dagelijks bezig zijn met de mix van de vakinhoudelijke aspecten, de persoonlijke...

Ondernemen is een  voetbalwedstrijd  spelen

Ondernemen is een voetbalwedstrijd spelen

“We hebben een prachtig vak. Helaas maken we dit als adviessector zelden duidelijk aan jongere generaties. Jongeren weten vaak niet eens van ons bestaan...

Het vuur van... Dennis Ruiter

Het vuur van... Dennis Ruiter

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen...