Fantastisch pleidooi voor hybride advies

Enno Wiertsema 2018 resized

Een aantal maanden geleden trad de AFM naar buiten met haar visie op roboadvies. In dit visiedocument onderscheidt ze vier soorten advies, waarbij de robot in drie gevallen in meer of mindere mate een rol speelt. Verder benoemt de AFM in het document de kansen die ze ziet.

Robotisering zou goedkoper en laagdrempeliger zijn en biedt de mogelijkheid zaken begrijpelijker te maken. Daarnaast is het sneller, minder foutgevoelig en eenvoudiger om (klant-)data te analyseren en te combineren. Ik deel zeker een aantal van deze conclusies. Maar of ze ook echt allemáál kloppen? Ik heb er mijn vraagtekens bij. Sowieso is het in mijn ogen slechts een deel van het verhaal. Want dit verhaal is niet compleet zonder adviseur van vlees en bloed. Hij is namelijk nodig voor écht klantcontact en heeft (mensen-)kennis en kwaliteiten waar voorlopig nog geen robot aan kan tippen.

Ik ben het dus niet eens met alle genoemde argumenten en conclusies. En ook de reikwijdte of impact die bepaalde voordelen zouden kunnen hebben, deel ik lang niet in dezelfde mate met de AFM. Verdere lezing van het rapport sterkt me trouwens in die overtuiging. En dan doel ik met name op het hoofdstuk waarin de AFM enkele aandachtspunten bij deze ontwikkelingen opsomt. Bijvoorbeeld het vermogen om de twijfel die een klant heeft aan te voelen; een ervaren en klantgerichte adviseur voelt dat feilloos en op zijn ‘sokken’ aan. De werkelijke motieven achterhalen, die vaak alleen nog in het onderbewuste van de klant spelen? De adviseur hoeft zijn klant maar in de ogen te kijken om te weten wat er méér speelt, om vervolgens het échte verhaal boven water te krijgen.

Zeker weten dat de klant een product ook écht begrijpt? Nog vóórdat de klant zelf beseft dat hij iets niet helemaal snapt, heeft de adviseur onduidelijkheden al weggenomen. Misschien dik ik één en ander hier en daar aan. Maar wat overeind blijft, is dat de adviseur -in tegenstelling tot een robot-zijn klant op een natuurlijke manier kan bijstaan. Namelijk in een gesprek van mens tot mens, dus zonder helptekstjes of uitroeptekens.

Alles bij elkaar opgeteld, kun je het visiedocument van de AFM ook lezen als een fantastisch pleidooi voor hybride advies. Dus een robot die snel en efficiënt relevante data verzamelt en analyseert en een echte adviseur die op basis van die gegevens met de klant aan tafel gaat zitten, checkvragen stelt en inzicht geeft in de pensioensituatie.

Of een robot die schadeverzekeringen inventariseert en vergelijkt en een echte adviseur die de klant nog eens goed in de ogen kijkt om vervolgens de juiste brand-, milieu- en aansprakelijkheidsrisico’s te verzekeren. Hybride advies is wat mij betreft het beste van twee werelden en het snelst en makkelijkst te realiseren tegen de laagste kosten voor de klant.

‘Adviseur hoeft zijn klant maar in de ogen te kijken om te weten wat er méér speelt’

Wat ik wél deel met de AFM is het gevoel en het enthousiasme, dat de inzet van robots tot mooie dingen kan leiden. En dan gaat het helemaal niet om wat een robot ooit in de toekomst allemaal kan. En wie hij dan allemaal mogelijk vervangen kan. Nee, veel interessanter en effectiever is het om te kijken wat we nu voor elkaar kunnen krijgen met behulp van robotechnologie. Hoe kan deze technologie de adviseur van vlees en bloed helpen bij het managen van de risico’s van de klant van vandaag en morgen? Dát is de interessante vraag.

En ik ben blij met alle antwoorden op deze vraag.

Reactie toevoegen

 
Editie
Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...