Fantastisch pleidooi voor hybride advies

Enno Wiertsema 2018 resized

Een aantal maanden geleden trad de AFM naar buiten met haar visie op roboadvies. In dit visiedocument onderscheidt ze vier soorten advies, waarbij de robot in drie gevallen in meer of mindere mate een rol speelt. Verder benoemt de AFM in het document de kansen die ze ziet.

Robotisering zou goedkoper en laagdrempeliger zijn en biedt de mogelijkheid zaken begrijpelijker te maken. Daarnaast is het sneller, minder foutgevoelig en eenvoudiger om (klant-)data te analyseren en te combineren. Ik deel zeker een aantal van deze conclusies. Maar of ze ook echt allemáál kloppen? Ik heb er mijn vraagtekens bij. Sowieso is het in mijn ogen slechts een deel van het verhaal. Want dit verhaal is niet compleet zonder adviseur van vlees en bloed. Hij is namelijk nodig voor écht klantcontact en heeft (mensen-)kennis en kwaliteiten waar voorlopig nog geen robot aan kan tippen.

Ik ben het dus niet eens met alle genoemde argumenten en conclusies. En ook de reikwijdte of impact die bepaalde voordelen zouden kunnen hebben, deel ik lang niet in dezelfde mate met de AFM. Verdere lezing van het rapport sterkt me trouwens in die overtuiging. En dan doel ik met name op het hoofdstuk waarin de AFM enkele aandachtspunten bij deze ontwikkelingen opsomt. Bijvoorbeeld het vermogen om de twijfel die een klant heeft aan te voelen; een ervaren en klantgerichte adviseur voelt dat feilloos en op zijn ‘sokken’ aan. De werkelijke motieven achterhalen, die vaak alleen nog in het onderbewuste van de klant spelen? De adviseur hoeft zijn klant maar in de ogen te kijken om te weten wat er méér speelt, om vervolgens het échte verhaal boven water te krijgen.

Zeker weten dat de klant een product ook écht begrijpt? Nog vóórdat de klant zelf beseft dat hij iets niet helemaal snapt, heeft de adviseur onduidelijkheden al weggenomen. Misschien dik ik één en ander hier en daar aan. Maar wat overeind blijft, is dat de adviseur -in tegenstelling tot een robot-zijn klant op een natuurlijke manier kan bijstaan. Namelijk in een gesprek van mens tot mens, dus zonder helptekstjes of uitroeptekens.

Alles bij elkaar opgeteld, kun je het visiedocument van de AFM ook lezen als een fantastisch pleidooi voor hybride advies. Dus een robot die snel en efficiënt relevante data verzamelt en analyseert en een echte adviseur die op basis van die gegevens met de klant aan tafel gaat zitten, checkvragen stelt en inzicht geeft in de pensioensituatie.

Of een robot die schadeverzekeringen inventariseert en vergelijkt en een echte adviseur die de klant nog eens goed in de ogen kijkt om vervolgens de juiste brand-, milieu- en aansprakelijkheidsrisico’s te verzekeren. Hybride advies is wat mij betreft het beste van twee werelden en het snelst en makkelijkst te realiseren tegen de laagste kosten voor de klant.

‘Adviseur hoeft zijn klant maar in de ogen te kijken om te weten wat er méér speelt’

Wat ik wél deel met de AFM is het gevoel en het enthousiasme, dat de inzet van robots tot mooie dingen kan leiden. En dan gaat het helemaal niet om wat een robot ooit in de toekomst allemaal kan. En wie hij dan allemaal mogelijk vervangen kan. Nee, veel interessanter en effectiever is het om te kijken wat we nu voor elkaar kunnen krijgen met behulp van robotechnologie. Hoe kan deze technologie de adviseur van vlees en bloed helpen bij het managen van de risico’s van de klant van vandaag en morgen? Dát is de interessante vraag.

En ik ben blij met alle antwoorden op deze vraag.

Reactie toevoegen

 
Editie
Eerste exemplaar 'Watersnood in de Valckenborgh' uitgereikt aan Verbondsdirecteur

Eerste exemplaar 'Watersnood in de Valckenborgh' uitgereikt aan Verbondsdirecteur

Het eerste exemplaar van Watersnood in de Valckenborgh (een uitgave van Adfiz) is op 16 november 2023 door Adfiz-directeur Enno Wiertsema uitgereikt aan Geeke Feiter-Van...

Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"

Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"

Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

Pensioenadvies tijdens de transitieperiode

Pensioenadvies tijdens de transitieperiode

(Adfiz in Ken je vak! VVP 5-2023) De invoering van de Wet toekomst pensioenen leidt ertoe dat álle pensioenregelingen moeten worden aangepast. Pensioenadviseurs...

Duurzaamheid in de praktijk

Duurzaamheid in de praktijk

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 4, 2023) In 2022 heeft Adfiz samen met de HAN University of Applied Science onderzoek gedaan naar de potentie van duurzaam...

Adfiz: nieuwe versie Zorgverzekeringswet in Praktijk

Adfiz: nieuwe versie Zorgverzekeringswet in Praktijk

Adfiz heeft een nieuwe versie gepubliceerd van haar gratis handboek Zorgverzekeringswet in Praktijk. In dit document, Zorgverzekeringswet in Praktijk worden alle...

Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"

Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"

Anders dan de minister vindt Adfiz dat het adviesbegrip juist wel (weer) moet worden uitgebreid naar de beheerfase. Adfiz: "Eind 2021 kwam de AFM met een nieuwe...

54 initiatieven aangemeld voor Adfiz Prestatie Onderzoek 2024

54 initiatieven aangemeld voor Adfiz Prestatie Onderzoek 2024

Adfiz heeft 54 verbeterinitiatieven of –projecten, verdeeld over zestien aanbieders, voor het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. De volgende stap is dat een shortlist...

Adfiz: editie 2023-2024 Advies in Cijfers verschenen

Adfiz: editie 2023-2024 Advies in Cijfers verschenen

Meer dan 125 miljard euro verzekerings- en hypotheekomzet , aldus de woensdag verschenen editie Advies in Cijfers 2022-2023, gaat via onafhankelijk financieel adviseurs,...

Adfiz land in met opleidingsdag Wtp

Adfiz land in met opleidingsdag Wtp

Adfiz organiseert in oktober op voor leden en niet-leden vijf verschillende locaties een opleidingsdag Wet toekomst pensioenen voor adviseurs. De opleidingsdag biedt...

Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Driekwart van de consumenten en negen van de tien bedrijven in Nederland zijn klant van een onafhankelijk financieel adviesbedrijf. Onafhankelijk financieel adviseurs...