Zeven vragen aan adviseur Frits Poirot

Frits Poirot VVP 10 2017

 

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek?

Mijn drijfveer in mijn werk is het persoonlijk contact met mensen. Iedere klant brengt een eigen verhaal mee, dat bepalend is voor de persoonlijke wensen rond een hypotheek of een andere financiële vraag. Ik vind het bijzonder om in al die verschillende situaties samen met de klant een passende oplossing te vinden. Ik stel de klant dan ook meerdere malen de vraag of alles begrijpelijk is overgekomen.

Als de reactie dan zo is, dat er nu eindelijk in begrijpelijke taal is uitgelegd waar het om gaat, dan kun je daar als adviseur blij van worden! Zeker als je je beseft, dat de klant op het punt staat om één van de belangrijkste beslissingen in zijn of haar leven te nemen.

2. Wanneer is jouw dag als adviseur geslaagd?

Op het moment dat mijn klant door mijn toedoen een juiste beslissing heeft kunnen nemen en daarover zijn waardering uitspreekt, is mijn dag geslaagd.

Ook is mijn dag geslaagd als je aan al je voorgenomen werkzaamheden hebt kunnen voldoen. Vaak is dat een utopie, omdat er altijd wel zaken zijn die tussendoor aandacht nodig hebben. En toch. als je de lat hoog legt, bereik je vaak meer dan je vooraf denkt en dat geeft uiteindelijk weer een goed gevoel.

3. Welke tip zou je de adviessector willen meegeven? En welke tip aan verzekeraars?

Mijn tip aan de adviessector is verder te kijken dan je neus lang is en vooral niet te blijven hangen in het ‘oude stramien’, waarmee ik benadruk om te gaan adviseren op netto besteedbaar inkomen. In de praktijk blijkt toch nog vaak dat dit niet wordt gedaan.

4. Wat is de grootste verandering waar adviseurs mee te maken krijgen? Graag toelichten.

Digitalisering is een blijvende verandering die steeds sneller zal toenemen. Mijns inziens kan dat absoluut geen kwaad voor met name de efficiëntie. Zorg dus vooral dat je bijblijft of probeer juist vooruitstrevend te zijn. Achter de veranderingen aan hobbelen is allang geen optie meer.

5. Hoe ziet volgens jou het adviesvak er over vijf jaar uit? Graag toelichten.

Persoonlijk denk ik dat menselijke eigenschappen als empathie, coaching, maar ook creativiteit, moeilijk zijn te automatiseren. Mijn verwachting is het vak over vijf jaar met het genot van automatisering, maar bovenal met persoonlijk onderscheidingsvermogen te mogen uitoefenen. Door constant wijzigende regelgeving, wat haar directe invloed heeft op de adviespraktijk, verwacht ik juist dat onze kennis als adviseur een nog belangrijkere rol zal spelen.

6. Welk adviesgesprek heeft op jou grote impact gehad en waarom?

Natuurlijk zijn er gedurende de vijftien jaar dat ik mag adviseren allerlei verdrietige adviessituaties voorgevallen. Maar gelukkig ook veel vreugdevolle. Ze blijven me allemaal bij en zijn stuk voor stuk belangrijk.

‘Adviseren op basis van netto besteedbaar inkomen is de enige juiste manier’

Het is je taak als adviseur er op de juiste manier mee om te gaan en je oprecht te verdiepen in je klant, zodat je hem of haar houvast kunt bieden in elke situatie.

7. Wat is het grootste inzicht geweest in jouw adviescarrière? En waarom?

Mijn grootste inzicht is in het bijzonder geweest het adviseren op basis van netto besteedbaar inkomen. Dit komt voort uit een cursus over het gebruik van een financieel planningsprogramma. Vanaf dat moment, inmiddels al zo’n jaar of tien geleden, zijn we volledig gaan adviseren op netto besteedbaar inkomen.

Volgens mij is dat de enige juiste manier van adviseren. Sterker nog, het maakt het adviseren veel leuker, omdat je het financiële inzicht veel beter kunt vertalen naar het juiste advies voor je klant. Hierdoor weet de klant goed wat alle maandelijkse lasten zijn in zijn nieuwe woonsituatie. Maar ook in een andere omstandigheid, zoals pensioen, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid. ■

Reactie toevoegen

 
Editie
Erkend financieel Adviseur 'kansberoep'

Erkend financieel Adviseur 'kansberoep'

Toch nog een beetje positief overheidsnieuws richting financieel adviseurs: het UWV ziet de Erkend Financieel Adviseur als kansberoep. Nibe-SVV wijst momenteel op...

Adviseur niet gehouden zelfstandig polissen klant op te zeggen

Adviseur niet gehouden zelfstandig polissen klant op te zeggen

Het behoort, behoudens concrete afwijkende afspraken met zijn opdrachtgever, niet tot de taak van de tussenpersoon om zelfstandig verzekeringen van een cliënt,...

Adviseur behoorde hefboom- en inteereffect te kennen

Adviseur behoorde hefboom- en inteereffect te kennen

 Een financieel adviseur kan zich er niet op beroepen dat hij het hefboom- en inteereffect bij zijn eigen beleggingsverzekering niet kende. Dat stelt de Geschillencommissie...

Absoluut toekomst voor adviseur

Absoluut toekomst voor adviseur

"Ik geloof absoluut dat er een toekomst is voor de adviseur, alleen wel in een aangepaste rol." Aldus Menno Luiten, Manager Marketing en Distributie bij...

Hypotheekadviseur moet rente vergoeden

Hypotheekadviseur moet rente vergoeden

Een adviseur moet de 6.364 euro rente vergoeden die een huizenkoper kwijt was omdat de adviseur verzuimde om verlenging van de passeerdatum te vragen. Dat oordeelt...

Adviseur had proactiever moeten zijn

Adviseur had proactiever moeten zijn

"Het zonder meer doorverwijzen van consument naar de verzekeraar ontkent de toegevoegde waarde die een adviseur in situaties als deze juist heeft. Van een redelijk...

Wie vangt je op als jou wat overkomt?

Wie vangt je op als jou wat overkomt?

“Het kan ook jou zomaar overkomen: ziekte of ongeluk. Zorg dat je hebt nagedacht over hoe het dan verder moet je kantoor. Wij konden gelukkig snel schakelen,...

Het vuur van... Edwin Lasschuijt

Het vuur van... Edwin Lasschuijt

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen op...

Local hero... Hans Juch

Local hero... Hans Juch

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Adviseur moet zorgdragen voor deugdelijk en transparant dossier

Adviseur moet zorgdragen voor deugdelijk en transparant dossier

"Van een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur mag worden verwacht dat hij bij een opdracht tot advies en/of bemiddeling ter zake het afsluiten van...