Zeven vragen aan adviseur Frits Poirot

Frits Poirot VVP 10 2017

 

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek?

Mijn drijfveer in mijn werk is het persoonlijk contact met mensen. Iedere klant brengt een eigen verhaal mee, dat bepalend is voor de persoonlijke wensen rond een hypotheek of een andere financiële vraag. Ik vind het bijzonder om in al die verschillende situaties samen met de klant een passende oplossing te vinden. Ik stel de klant dan ook meerdere malen de vraag of alles begrijpelijk is overgekomen.

Als de reactie dan zo is, dat er nu eindelijk in begrijpelijke taal is uitgelegd waar het om gaat, dan kun je daar als adviseur blij van worden! Zeker als je je beseft, dat de klant op het punt staat om één van de belangrijkste beslissingen in zijn of haar leven te nemen.

2. Wanneer is jouw dag als adviseur geslaagd?

Op het moment dat mijn klant door mijn toedoen een juiste beslissing heeft kunnen nemen en daarover zijn waardering uitspreekt, is mijn dag geslaagd.

Ook is mijn dag geslaagd als je aan al je voorgenomen werkzaamheden hebt kunnen voldoen. Vaak is dat een utopie, omdat er altijd wel zaken zijn die tussendoor aandacht nodig hebben. En toch. als je de lat hoog legt, bereik je vaak meer dan je vooraf denkt en dat geeft uiteindelijk weer een goed gevoel.

3. Welke tip zou je de adviessector willen meegeven? En welke tip aan verzekeraars?

Mijn tip aan de adviessector is verder te kijken dan je neus lang is en vooral niet te blijven hangen in het ‘oude stramien’, waarmee ik benadruk om te gaan adviseren op netto besteedbaar inkomen. In de praktijk blijkt toch nog vaak dat dit niet wordt gedaan.

4. Wat is de grootste verandering waar adviseurs mee te maken krijgen? Graag toelichten.

Digitalisering is een blijvende verandering die steeds sneller zal toenemen. Mijns inziens kan dat absoluut geen kwaad voor met name de efficiëntie. Zorg dus vooral dat je bijblijft of probeer juist vooruitstrevend te zijn. Achter de veranderingen aan hobbelen is allang geen optie meer.

5. Hoe ziet volgens jou het adviesvak er over vijf jaar uit? Graag toelichten.

Persoonlijk denk ik dat menselijke eigenschappen als empathie, coaching, maar ook creativiteit, moeilijk zijn te automatiseren. Mijn verwachting is het vak over vijf jaar met het genot van automatisering, maar bovenal met persoonlijk onderscheidingsvermogen te mogen uitoefenen. Door constant wijzigende regelgeving, wat haar directe invloed heeft op de adviespraktijk, verwacht ik juist dat onze kennis als adviseur een nog belangrijkere rol zal spelen.

6. Welk adviesgesprek heeft op jou grote impact gehad en waarom?

Natuurlijk zijn er gedurende de vijftien jaar dat ik mag adviseren allerlei verdrietige adviessituaties voorgevallen. Maar gelukkig ook veel vreugdevolle. Ze blijven me allemaal bij en zijn stuk voor stuk belangrijk.

‘Adviseren op basis van netto besteedbaar inkomen is de enige juiste manier’

Het is je taak als adviseur er op de juiste manier mee om te gaan en je oprecht te verdiepen in je klant, zodat je hem of haar houvast kunt bieden in elke situatie.

7. Wat is het grootste inzicht geweest in jouw adviescarrière? En waarom?

Mijn grootste inzicht is in het bijzonder geweest het adviseren op basis van netto besteedbaar inkomen. Dit komt voort uit een cursus over het gebruik van een financieel planningsprogramma. Vanaf dat moment, inmiddels al zo’n jaar of tien geleden, zijn we volledig gaan adviseren op netto besteedbaar inkomen.

Volgens mij is dat de enige juiste manier van adviseren. Sterker nog, het maakt het adviseren veel leuker, omdat je het financiële inzicht veel beter kunt vertalen naar het juiste advies voor je klant. Hierdoor weet de klant goed wat alle maandelijkse lasten zijn in zijn nieuwe woonsituatie. Maar ook in een andere omstandigheid, zoals pensioen, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid. ■

Reactie toevoegen

 
Editie
Local hero... Gijs Ubels

Local hero... Gijs Ubels

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Geen droeftoeters, maar bruisstabletten

Geen droeftoeters, maar bruisstabletten

Renee Lagerwaard:d: ‘Pluk de dag.’ “Onze klanten beschrijven ons kantoor als een warm bad en waarderen onze huiselijkheid. Grootste compliment...

Zeven vragen aan... Erik Rebergen

Zeven vragen aan... Erik Rebergen

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt je vak uniek? Vanaf 1999 ben ik werkzaam in de sector en mag ik financieel advies geven aan consumenten, zowel particulier...

Actueel of niet?

Actueel of niet?

Wanneer is iets een actualiteit? Dat vraagt Mike Schilperoort, algemeen directeur Lindenhaeghe, zich af in zijn maandelijkse blog over marktontwikkelingen. Van Dale...

Adviseur hoeft niet bij elke prolongatie te controleren of dekking nog passend is

Adviseur hoeft niet bij elke prolongatie te controleren of dekking nog passend is

"Van een redelijk handelend en bekwaam tussenpersoon kan niet worden verwacht dat hij bij elke prolongatie controleert of er nog sprake is van een passende...

Zeven vragen aan... Wim Rietveld

Zeven vragen aan... Wim Rietveld

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Als Erkend Hypothecair Planner ben je elke dag bezig met een heel belangrijk onderdeel in het leven van...

Local  hero... Dennis den Blanken

Local hero... Dennis den Blanken

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advies kantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Het liefst zit ik elke seconde bij een klant aan tafel

Het liefst zit ik elke seconde bij een klant aan tafel

Het gaat Milko Perdijk (Perdijk Advies, reeuwijk) voor de wind. De focus op hypotheekadvies, pensioen en financiële planning pakt goed uit, het provisieverbod...

We maken ons graag kleiner dan we zijn

We maken ons graag kleiner dan we zijn

Hoe het komt dat financieel adviseurs zo’n slecht imago hebben? “we vergelijken onszelf niet met tweedehands autoverkopers, maar zo wordt de gemiddelde...

Gebruik zorgplicht  om betere adviseur  te worden

Gebruik zorgplicht om betere adviseur te worden

Jolanda Bron: ‘Innoveer proactief.’ “Zie zorgplicht niet als een last, maar als een mogelijkheid om je adviezen en dienstverlening te verbeteren.”...