Geen twee sleutels, toch dekking voor diefstal fiets

SCHADE – De consument heeft een fietsverzekering afgesloten voor haar ebike ter waarde van 1.599 euro. In de polisvoorwaarden staat dat na diefstal voorwaarde voor vergoeding is dat twee originele fietssleutels worden ingeleverd. Na diefstal van de fiets kan de consument slechts één sleutel inleveren. Zij claimt dat een van de sleutels waarschijnlijk kort voor de diefstal door zakkenrollerij is gestolen. Hiervan heeft zij, gelijk met de diefstal van de fiets, aangifte gedaan bij de politie. Consument kan door middel van een getuige aantonen dat de fiets ten tijde van de diefstal op slot stond. Ook heeft zij de beschikking over een doorgeknipt kettingslot waarmee de fiets extra op slot stond. Van dit kettingslot heeft zij wel de twee sleutels.

Een ‘verval van recht-clausule’ in een consumentenovereenkomst (niet zijnde een beding in de zin van artikel 7:941 lid 4 BW) wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn, tenzij de verzekeraar dit vermoeden weerlegt door aan te tonen dat hij in een redelijk belang is geschaad.

De geschillencommissie oordeelt dat in deze casus de verzekeraar niet daadwerkelijk in zijn belang is geschaad nu, op andere wijze dan door overhandiging van de twee fietssleutels, kan worden vastgesteld dat de fiets op slot stond ten tijde van de diefstal. De verzekeraar wordt in deze zaak verplicht de volledige waarde van de gestolen fiets te vergoeden

Reactie toevoegen

 
Editie
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...