Zeven vragen aan... Hans van Haaren

Hans van Haaren

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek?

Van huis uit heb ik geleerd zowel voor de dag van vandaag, als voor de dag van morgen te zorgen. Dat heb ik in mijn ‘vak’ tot nu toe goed kunnen gebruiken.

2. Wanneer is jouw dag als adviseur geslaagd?

Iedere dag is geslaagd. Zolang je in een fatsoenlijke gezondheid de mensen in je omgeving een dienst hebt kunnen bewijzen. Nog heel veel ondernemers erkennen je vakmanschap en ervaren je toegevoegde waarde bij het beheersbaar maken en houden van de risico’s, die ze lopen.

3. Welke tip zou je de adviessector mee willen geven? En welke tip aan verzekeraars?

Intermediairs zouden nog herkenbaarder moeten maken voor welke dienstverlening je bij hen terecht kunt. Wees als adviseur naar je relaties steeds opnieuw duidelijk in de waarde van je advies en begeleiding. Laat voortdurend merken dat je als betrouwbare partner naast hen staat met transparante en een juiste prijs/kwaliteitsverhouding. We moeten van het graaiersimago af en onze passie als risicocoach meer tonen. Ik verwacht een afname van het aantal verzekeringsmaatschappijen, minder aanbod van alle verzekeringen en ook hier meer herkenbare specialisatie. Voor het gespecialiseerde intermediair is het ook beter om van die deskundigheid te profiteren. Daarnaast moeten verzekeraars op kortere termijn hun communicatiemomenten naar het intermediair sterk verbeteren. Door solvabiliteitseisen en de toenemende schadelast wordt er van bovenaf met een pen in de kostenposten gekrast om weer zwarte cijfers te kunnen tonen aan de aandeelhouders. Een van die kostenposten is de ‘deskundige werknemer’. Die wordt eruit gekieperd of vervangen door een callcenter, ‘bevrouwd’ door parttime personeel met geringe loonkosten die als enige opdracht hebben door te geven dat er gebeld is. Als je denkt slim te zijn door zo’n bewuste collega rechtstreeks een mail te sturen, dan krijg je een reply met lange doorlooptijden.

4. Wat is de grootste verandering waar adviseurs mee te maken krijgen?

De grootste verandering is al gaande. Het ‘vanzelfsprekend’ op het netvlies van je relaties zien te krijgen van jouw nieuwe functie als ‘zijn risicocoach’ en niet als die van postjessluiter. En nog meer aantoonbaar maken dat jouw deskundigheid en inspanningen hem geld opleveren en daarmee jij zelf ook.

5. Hoe ziet het adviesvak er over vijf jaar uit?

Je zult nog meer dan nu twee verzekeringsstromingen krijgen:

‘We moeten af van het graaiersimago en onze passie als risicocoach meer tonen’

1. mensen die het zelf wel kunnen, geen belang hechten aan langdurig en vertrouwde relaties en middels internetapplicaties, 'kennistoetsen' en standaardpakketten hun risico’s kunnen invullen, en 2. betaalde begeleiding door middel van gevraagde en ongevraagde persoonlijke aandacht. Ik vermoed dat als het economisch redelijk blijft gaan, mensen meer gebruik willen maken van betaalde begeleiding bij het inzichtelijk maken van risico’s en ontwikkelingen in de samenleving en het vinden en onderhouden van passende oplossingen – ook of juist buiten verzekeringen om – van hetgeen op ze af komt.

6. Welk adviesgesprek heeft op jou grote impact gehad en waarom?

Ik was 27 en besprak bij een agrarisch ondernemer in bijzijn van zijn accountant de lopende levensverzekeringen. Ik wist dondersgoed waar ik het over had en probeerde de ondernemer inzichtelijk te maken welke inkomensmogelijkheden voor nu en later mogelijk waren. Ik had het onder meer over zijn oudedagsvoorziening. Daarop vroeg de accountant vanuit welke levenservaring ik tot die advisering kwam. Met die vraag zaaide hij twijfel bij de ondernemer, waarop deze koos voor een andere (wat oudere) adviseur. Dat bleek een vrindje van de accountant te zijn.

7. Wat is het grootste inzicht geweest in jouw adviescarrière? En waarom?

Ik heb met die ervaring als 27-jarige door de jaren heen gemerkt dat in deze branche je kennis en diploma’s voor je werkgever en overheidsinstanties als de AFM van noodzakelijke waarde zijn, maar dat (levens)ervaring vaak meer ‘vanzelfsprekende’ zekerheden voor je relaties betekent. Overigens vind ik wel dat permanente educatie inclusief diploma’s van groot belang zijn voor de sector. Ondanks dat het veel stress kost, doe ik het met plezier. Tenslotte. Was Nederland inclusief politici de afgelopen jaren in rep en roer over verplichte sturing in de zorg, nu is er verplichte sturing op schadeherstel. Krijgen we naast vrije artsenkeuze straks vrije garagekeuze? En wat wordt de volgende uitbeenactie?

Reactie toevoegen

 
Editie
Robo advies heeft de toekomst

Robo advies heeft de toekomst

Robo advies heeft de toekomst volgens 83 procent van de geldverstrekkers.   Finextra en AdviceRobo hebben leiders van financiële instellingen wereldwijd...

Kwaliteit advisering voorop bij evaluatie provisieverbod

Kwaliteit advisering voorop bij evaluatie provisieverbod

Financiën zet drie thema's centraal bij de evaluatie van het provisieverbod, die momenteel wordt voorbereid. Minister Dijsselbloem kondigt aan hierbij "vooral...

Advies in lijn met tijdgeest is passend advies

Advies in lijn met tijdgeest is passend advies

Volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening is een advies dat de destijds geldende mores volgde passend, zelfs al past achteraf de conclusie dat...

Zeven vragen aan... Sijtze Faber

Zeven vragen aan... Sijtze Faber

1. Wat drijft je als ondernemer? Heb je een motto? Als zoon van een kruidenier ben ik groot geworden met het besef dat klantbelang centraal staat. Daar werk je...

Advies belangrijk bij roekeloze financiële consument

Advies belangrijk bij roekeloze financiële consument

"Oplossing kan zijn dat mensen vrijwillig data delen met  hun adviseur zodat hij/zij met de meest actuele situatie proactief een klant kan benaderen en...

Local hero... Cees Dekker

Local hero... Cees Dekker

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het kleinere advieskantoor centraal. Het belang van deze helden voor de lokale samenleving kan niet genoeg...

Zeven vragen aan.... Sven Kelder

Zeven vragen aan.... Sven Kelder

1. Wat drijft je als ondernemer? Heb je een motto? Passie! Mijn drijfveer is de waardering van klanten als blijkt dat je aan hun behoefte hebt voldaan. Maar ook...

Persoonlijke groei in alle opzichten

Persoonlijke groei in alle opzichten

"Onze doelstelling voor 2016 is groei, zowel zakelijk als persoonlijk. We willen groeien in het aantal zakelijke en particuliere klanten met een focus op de persoon...

Het vuur van... Chris Emans

Het vuur van... Chris Emans

Chris Emans, directeur Wonen & Welzijn (Ammerzoden) Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit....

"Maak uitvaart onderdeel van integraal advies"

"Maak uitvaart onderdeel van integraal advies"

"Beschouw de uitvaartverzekering als een dienst waar je klanten mee kunt helpen in plaats van een product dat je wilt verkopen." Die boodschap geeft onderzoeker...