Zeven vragen aan... Hans van Haaren

Hans van Haaren

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek?

Van huis uit heb ik geleerd zowel voor de dag van vandaag, als voor de dag van morgen te zorgen. Dat heb ik in mijn ‘vak’ tot nu toe goed kunnen gebruiken.

2. Wanneer is jouw dag als adviseur geslaagd?

Iedere dag is geslaagd. Zolang je in een fatsoenlijke gezondheid de mensen in je omgeving een dienst hebt kunnen bewijzen. Nog heel veel ondernemers erkennen je vakmanschap en ervaren je toegevoegde waarde bij het beheersbaar maken en houden van de risico’s, die ze lopen.

3. Welke tip zou je de adviessector mee willen geven? En welke tip aan verzekeraars?

Intermediairs zouden nog herkenbaarder moeten maken voor welke dienstverlening je bij hen terecht kunt. Wees als adviseur naar je relaties steeds opnieuw duidelijk in de waarde van je advies en begeleiding. Laat voortdurend merken dat je als betrouwbare partner naast hen staat met transparante en een juiste prijs/kwaliteitsverhouding. We moeten van het graaiersimago af en onze passie als risicocoach meer tonen. Ik verwacht een afname van het aantal verzekeringsmaatschappijen, minder aanbod van alle verzekeringen en ook hier meer herkenbare specialisatie. Voor het gespecialiseerde intermediair is het ook beter om van die deskundigheid te profiteren. Daarnaast moeten verzekeraars op kortere termijn hun communicatiemomenten naar het intermediair sterk verbeteren. Door solvabiliteitseisen en de toenemende schadelast wordt er van bovenaf met een pen in de kostenposten gekrast om weer zwarte cijfers te kunnen tonen aan de aandeelhouders. Een van die kostenposten is de ‘deskundige werknemer’. Die wordt eruit gekieperd of vervangen door een callcenter, ‘bevrouwd’ door parttime personeel met geringe loonkosten die als enige opdracht hebben door te geven dat er gebeld is. Als je denkt slim te zijn door zo’n bewuste collega rechtstreeks een mail te sturen, dan krijg je een reply met lange doorlooptijden.

4. Wat is de grootste verandering waar adviseurs mee te maken krijgen?

De grootste verandering is al gaande. Het ‘vanzelfsprekend’ op het netvlies van je relaties zien te krijgen van jouw nieuwe functie als ‘zijn risicocoach’ en niet als die van postjessluiter. En nog meer aantoonbaar maken dat jouw deskundigheid en inspanningen hem geld opleveren en daarmee jij zelf ook.

5. Hoe ziet het adviesvak er over vijf jaar uit?

Je zult nog meer dan nu twee verzekeringsstromingen krijgen:

‘We moeten af van het graaiersimago en onze passie als risicocoach meer tonen’

1. mensen die het zelf wel kunnen, geen belang hechten aan langdurig en vertrouwde relaties en middels internetapplicaties, 'kennistoetsen' en standaardpakketten hun risico’s kunnen invullen, en 2. betaalde begeleiding door middel van gevraagde en ongevraagde persoonlijke aandacht. Ik vermoed dat als het economisch redelijk blijft gaan, mensen meer gebruik willen maken van betaalde begeleiding bij het inzichtelijk maken van risico’s en ontwikkelingen in de samenleving en het vinden en onderhouden van passende oplossingen – ook of juist buiten verzekeringen om – van hetgeen op ze af komt.

6. Welk adviesgesprek heeft op jou grote impact gehad en waarom?

Ik was 27 en besprak bij een agrarisch ondernemer in bijzijn van zijn accountant de lopende levensverzekeringen. Ik wist dondersgoed waar ik het over had en probeerde de ondernemer inzichtelijk te maken welke inkomensmogelijkheden voor nu en later mogelijk waren. Ik had het onder meer over zijn oudedagsvoorziening. Daarop vroeg de accountant vanuit welke levenservaring ik tot die advisering kwam. Met die vraag zaaide hij twijfel bij de ondernemer, waarop deze koos voor een andere (wat oudere) adviseur. Dat bleek een vrindje van de accountant te zijn.

7. Wat is het grootste inzicht geweest in jouw adviescarrière? En waarom?

Ik heb met die ervaring als 27-jarige door de jaren heen gemerkt dat in deze branche je kennis en diploma’s voor je werkgever en overheidsinstanties als de AFM van noodzakelijke waarde zijn, maar dat (levens)ervaring vaak meer ‘vanzelfsprekende’ zekerheden voor je relaties betekent. Overigens vind ik wel dat permanente educatie inclusief diploma’s van groot belang zijn voor de sector. Ondanks dat het veel stress kost, doe ik het met plezier. Tenslotte. Was Nederland inclusief politici de afgelopen jaren in rep en roer over verplichte sturing in de zorg, nu is er verplichte sturing op schadeherstel. Krijgen we naast vrije artsenkeuze straks vrije garagekeuze? En wat wordt de volgende uitbeenactie?

Reactie toevoegen

 
Editie
Van variabel naar rentevast geldt als advies

Van variabel naar rentevast geldt als advies

 Omzetting van de variabele rente naar een rentevastperiode is een advies en niet louter een administratieve handeling. Dat zegt de Geschillencommissie Financiéle...

Wie vangt je op als jou wat overkomt?

Wie vangt je op als jou wat overkomt?

“Het kan ook jou zomaar overkomen: ziekte of ongeluk. Zorg dat je hebt nagedacht over hoe het dan verder moet je kantoor. Wij konden gelukkig snel schakelen,...

Local hero... Hans Juch

Local hero... Hans Juch

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Verschuldigde boeterente niet meegenomen in advies

Verschuldigde boeterente niet meegenomen in advies

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening laat een hypotheekadviseur 1.000 euro adviesvergoeding terugstorten aan de klant, omdat hij had verzuimd de...

Consumentenbond: "provisieverbod leidt niet altijd tot meer onafhankelijke advisering"

Consumentenbond: "provisieverbod leidt niet altijd tot meer onafhankelijke advisering"

"Met de introductie van het provisieverbod beoogde de overheid dat rechtstreekse betaling door de klant zou leiden tot meer onafhankelijke advisering. Dat blijkt...

"Advies is duurder geworden dan nodig"

"Advies is duurder geworden dan nodig"

Advies is duurder geworden dan nodig, zegt oud-voorzitter Bob Veldhuis van Adfiz in Adfiz Magazine. Het magazine blikt met Veldhuis terug op de invoering van het...

Nvhp: "duidelijk maken aan klant of nieuw bedieningsconcept (onafhankelijk) advies inhoudt"

Nvhp: "duidelijk maken aan klant of nieuw bedieningsconcept (onafhankelijk) advies inhoudt"

Stimulering van innovatie en verlaging van de kosten van het advies- en bemiddelingstraject dienen naar het oordeel van de NVHP geen doel op zich te zijn. De NVHP...

Adviesvak belangrijkste vorm van maatschappelijke betrokkenheid

Adviesvak belangrijkste vorm van maatschappelijke betrokkenheid

Hoe toon je als adviesbedrijf je maatschappelijke betrokkenheid? Dat kan op tal van manieren: van het sponsoren van goede doelen tot het verrichten van vrijwilligerswerk....

Samen werken in het belang van de klant

Samen werken in het belang van de klant

De liefde voor het adviesvak bij adviseur Peggy van der smitte is bijzonder groot. Dat kreeg ze mee van haar vader die het Amersfoortse adviesbedrijf heeft opgericht....

"Pas op bij direct advies bank of verzekeraar"

"Pas op bij direct advies bank of verzekeraar"

Stichting ODIN waarschuwt consumenten extra voorzichtig te zijn bij het kopen of omzetten van financiële producten bij banken en verzekeraars, zonder tussenkomst...