Het miljard dat hopelijk nooit nodig is

Niek Bos (manager NHT):  ‘Aanslagen als op Twin  Towers steeds moeilijker  om te plegen.’

De Nederlandse Herverzekeringsmaatschappij voor Terrorismeschade (NHT) is opgericht na de meest verwoestende terroristische aanslagen ooit: ‘9/11’ in New York. Helaas is terrorisme – zoals we momenteel in Europa maar al te veel ervaren – sindsdien niet uitgebannen. Toch achten experts het herverzekeringsbedrag van 1 miljard euro vooralsnog afdoende.

De Vereende is zelf verzekeraar, maar voert ook het management over een aantal pools en de NHT. De laatste is opgericht in 2003. Aanleiding vormden de aanslagen die de Twin Towers op Manhattan op 11 september 2001 met de grond gelijk maakten. Terrorisme was niet nieuw, maar wel in deze omvang. Het riep vragen op over de verzekerbaarheid. Vooral door het grote potentiële cumulatierisico.

In ons land werd door de gezamenlijke verzekeraars besloten tot de oprichting van de Nederlandse Herverzekeringsmaatschappij voor Terrorismeschade, waardoor dekking tot 1 miljard euro is gewaarborgd. Overigens dragen de verzekeraars de eerste 300 miljoen van dit miljard zelf, de overheid staat garant voor 50 miljoen. De resterende 650 miljoen wordt ondergebracht in de internationale herverzekeringsmarkt.

Regelmatig wordt bezien of het bedrag van 1 miljard nog volstaat. Vooralsnog is er geen aanleiding geweest het bedrag op te trekken, aldus NHT-manager Niek Bos. “COT Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement, onderdeel van Aon, analyseert voor ons elke twee jaar de ontwikkeling van terrorismedreiging in Nederland. Op basis van deze analyse kan de NHT-directie een aanbeveling doen over de gewenste en noodzakelijke hoogte van de capaciteit. Er is vooralsnog geen indicatie dat het meer zou moeten zijn dan 1 miljard.

“De bestrijding van terrorisme is natuurlijk ook enorm opgevoerd na ‘9/11’ en andere aanslagen. Daardoor wordt het als zeer onwaarschijnlijk beschouwd dat het nog lukt de organisatie op te bouwen die je nodig hebt om grote aanslagen zoals in New York te plegen.”

Adviescollege

Cruciaal is de vraag of sprake is van terrorisme volgens de definitie die verzekeraars en NHT hanteren. Tot nu toe speelde die vraag gelukkig pas bij één incident: de MH17. Dat geval is door de NHT in nauw overleg met het Verbond van Verzekeraars niet gekwalificeerd als terrorisme. Bos: “Terrorisme veronderstelt dat een partij tracht bepaalde politieke, religieuze of ideologische doelen te verwezenlijken. Enig bewijs daarvan is bij de MH17 niet aan de orde.” De MH17 was voor de NHT wel de directe aanleiding om een college in te stellen dat adviseert of een aanslag als terrorisme is te kwalificeren of niet. Het college bestaat uit twee hoogleraren (Edwin Bakker en Piet Hein van Kempen) en verzekeringsadvocate Tjitske Cieremans.

Bos: “De herverzekering via NHT treedt alleen in werking als het terrorisme betreft. De maatschappelijke impact van die beslissing door de directie van NHT zal dan ook groot zijn. Dus de afweging kan niet zorgvuldig genoeg worden gemaakt.”

De financieel adviseur zal niet rechtstreeks met de NHT te maken krijgen. Mocht er onverhoopt een terroristische aanslag in Nederland plaatsvinden, dan zal hij – als een klant schade heeft – net als anders contact hebben met de verzekeraar. Die verzekeraar kan dan weer een beroep doen op de NHT. Maar laten we vooral hopen dat die aanslag er niet komt.

Reactie toevoegen

 
Editie
Feit of fabel: schade veroorzaakt door e-step gedekt door Waarborgfonds

Feit of fabel: schade veroorzaakt door e-step gedekt door Waarborgfonds

Er gelden drie algemene wettelijke voorwaarden (W.A.M.) voordat aanspraak gemaakt kan worden op  een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer:  Het...

Feit of fabel: schade veroorzaakt door een e-step wordt gedekt door het Waarborgfonds

Feit of fabel: schade veroorzaakt door een e-step wordt gedekt door het Waarborgfonds

Er gelden drie algemene wettelijke voorwaarden (W.A.M.) voordat aanspraak gemaakt kan worden op  een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer:  Het...

Feit of fabel: nieuwe auto's eerst naar verzekeraars voor een crashtest

Feit of fabel: nieuwe auto's eerst naar verzekeraars voor een crashtest

Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...

Feit of fabel: autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten

Feit of fabel: autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten

Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...

Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer

Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer

Het Waarborgfonds Motorverkeer heeft een interactieve video gelanceerd waarmee mensen kunnen zien welke voorwaarden worden gesteld voor dekking van het Waarborgfonds...

Feit of fabel: schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig wordt door het Waarborgfonds gedekt

Feit of fabel: schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig wordt door het Waarborgfonds gedekt

Het leek de Vereende een goed idee zo voor de aanvang van het vakantieseizoen de vraag of schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...