Het vuur van... anja dahmen

Anja Dahmen, commercieel directeur Paul Vossen & Partners

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen op een voetstuk.

Er komen vaak klanten bij ons op kantoor met opmerkingen als: “Leg de hypotheek maar uit aan mijn partner, ik begrijp het toch niet” of “Bij het vorige gesprek heb ik alleen de maandlasten onthouden en ik weet nu nog niet welke hypotheekvormen voor mij mogelijk zijn.” Meestal ligt dit aan adviseurs die geen gesprek houden met hun klanten, maar met hun computer. Naar mijn idee zijn we doorgeslagen in de gedachte dat alles met behulp van de computer moet; de adviezen laten we over aan ons rekenprogramma. De adviseur voert getallen in en de klant kijkt gelaten toe.

Dit wakkert bij mij het vuur aan. Het vuur om er voor te zorgen dat deze klant naar buiten gaat met het idee dat een hypotheek goed te begrijpen is. Eigenwijs als ik ben, gaat de computer uit en kan er pas dan een echt gesprek plaatsvinden, waarbij ik klanten kan aankijken en kan zien of het duidelijk is wat ik vertel. Al schrijvend op een notitieblok komen we samen stap voor stap tot hun einddoel. Vaak komen ze door de stap voor stap aanpak tot andere inzichten en passen ze hun doelen aan. In een open gesprek met je klant voel en zie je hun vragen, hun onzekerheden en twijfel. Door op dat moment gebruik te maken van goede vragen, je ervaring en de nodige intuïtie kom je tot de kern van hun hulpvraag.

Begrijp me goed, ik heb niets tegen digitalisering en computers. Na het gesprek gebruik ik ook mijn rekenprogramma om mooie voorstellen en overzichten te voorschijn te toveren en inanciële rapporten samen te stellen. Maar laat ons niet vergeten dat alle rekenprogramma’s ontworpen zijn als ondersteuning voor de adviseurs en niet als ‘powerpoint’ presentatie tijdens een gesprek.

Het vuur dat de klant bij mij aanwakkert blijft branden als ik het compliment krijg: “Eindelijk begrijp ik nu hoe het in elkaar zit”.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Gewoon goed doen als norm in financiële sector

Gewoon goed doen als norm in financiële sector

Dazure en New Financial Forum lieten 20 oktober zien dat het anders kan en dat er ook al heel veel anders gebeurt. Dit op de drukbezochte bijeenkomst ‘Gewoon...

Al 145 branchegenoten naar Gewoon Goed Doen Dag

Al 145 branchegenoten naar Gewoon Goed Doen Dag

Inmiddels hebben zich 145 financieel dienstverleners aangemeld voor de Gewoon Goed Doen Dag van Dazure en de stichting New Financial Forum op 20 oktober 2016 in...

Het vuur van... Jack Vos

Het vuur van... Jack Vos

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in je zit. In ‘het vuur van...’ zet VVP deze mensen op een...

"Robot mist aandacht en empathie"

"Robot mist aandacht en empathie"

"In de tegenwoordige innovatiezucht mis ik de woorden ‘aandacht’ en ‘empathie’ in combinatie met ‘daadkracht’ en ‘oplossingsgerichtheid’....

Het vuur van... Hergen Dutrieux

Het vuur van... Hergen Dutrieux

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen...

Het vuur van... Tim van den berg

Het vuur van... Tim van den berg

Tim van den Berg, Desk accountmanager FlexFront Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In het...

Ode aan prachtige mensen

Ode aan prachtige mensen

In de nieuwe VVP rubriek 'Het Vuur van...' vertellen financieel dienstverleners over de passie voor hun werk. De nieuwe rubriek is van start gegaan in VVP 10. Het...