Het Waarborgfonds betaalt schade door ramkraken: feit of fabel?

de Vereende logo groot

De verplichtingen van het Waarborgfonds Motorverkeer zijn vastgelegd in de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM), met name in artikel 25. Het Waarborgfonds is opgericht om slachtoffers van schade door een motorvoertuig te compenseren, wanneer zij de verzekeraar van de schadeveroorzaker niet kunnen aanspreken. Omdat de dader en dus de verzekeraar onbekend is, de dader zijn voertuig niet verzekerd heeft of omdat het voertuig gestolen is. Het kan dan gaan om schade aan een auto, letselschade of schade aan materiële goederen. Dat laatste zal met ramkraken voornamelijk het geval zijn.

Schade in het verkeer

Als we gemakshalve aannemen dat het veroorzakende voertuig bekend en verzekerd is, komen we voor het antwoord op bovenstaande vraag meestal uit bij het domein van de gestolen voertuigen.

Voordat we hier dieper op ingaan, nemen we eerst nog een tussenstap. Volgens artikel 3 van de WAM, beperkt deze wet zich tot schade ‘in het verkeer’. Men zou kunnen stellen dat het gebruiken van een auto als een soort ‘sloopgereedschap’ om een muur of kluis te kraken buiten schade ‘in het verkeer’ valt. Maar rechters hebben in het verleden bepaald dat het ‘verkeersrisico‘ ruim moet worden geïnterpreteerd. Daardoor vallen dit soort acties in basis wel onder de WAM. Niet onder ‘verkeer’ valt echter het meenemen of stelen van goederen. De dekking beperkt zich daarom sowieso tot de schade veroorzaakt door de aanrijding zelf. Eventueel gestolen geld zal niet vergoed worden. Ook schade door een brand die is aangestoken om de sporen te wissen, vallen buiten ‘veroorzaakt in het verkeer’.

Gestolen voertuig

Verder moet worden vastgesteld dat de auto daadwerkelijk gestolen is. Wanneer er geen inbraaksporen in de auto te zien zijn en geweld tegen de eigenaar niet bewezen kan worden, zal de schade door de verzekeraar van het voertuig vergoed worden. Daarnaast is belangrijk dat de auto niet is weggenomen onder verwijtbare omstandigheden bij de oorspronkelijke eigenaar. Als de eigenaar de auto bijvoorbeeld niet goed heeft afgesloten, is hij daarmee zelf mede aansprakelijk voor de gevolgschade en daarmee ook zijn autoverzekeraar. Is de auto inderdaad gestolen of door geweld verkregen, dan komt het Waarborgfonds in beeld. Er moet dan nog wel aan bepaalde bewijseisen zijn voldaan, zoals politieaangifte. Het Waarborgfonds vergoedt trouwens geen schade aan het motorvoertuig dat voor de ramkraak is gebruikt.

Feit of fabel?

Dat is dus afhankelijk van de specifieke situatie. Wanneer aan alle bovenstaande voorwaarden is voldaan, kan het Waarborgfonds in actie komen. Wordt niet aan alle voorwaarden voldaan, kan het Waarborgfonds niet vergoeden. Zoals zo vaak, ligt de waarheid dus in het midden.

Reactie toevoegen

 
Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

In 2018 is het aantal schadegevallen in alle categorieën gedaald, behalve bij letselschade, zo blijkt uit het jaarverslag van het Waarborgfonds Motorverkeer.  De...

Feit of fictie: eisen aansprakelijkheid sportsituaties hoger dan daarbuiten

Feit of fictie: eisen aansprakelijkheid sportsituaties hoger dan daarbuiten

Een groot gedeelte van de Nederlanders doet wel iets aan sport. Het risico dat daarbij ongelukken gebeuren waarbij lichamelijk letsel aan een ander wordt toegebracht...

Ingrid Visscher (de Vereende): momenteel meer behoefte aan vangnet

Ingrid Visscher (de Vereende): momenteel meer behoefte aan vangnet

De juiste vragen stellen, door durven vragen, echt en oprecht luisteren naar anderen, betrouwbaar te werk gaan, een koers uitzetten én vasthouden. Dat zijn...

Bij ‘eigen schuld’ is de solidariteit beduidend lager

Bij ‘eigen schuld’ is de solidariteit beduidend lager

Nederlanders zijn solidair met mensen die een hogere premie moeten betalen vanwege een hoger risico. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Vereende. Wel zijn...

De Vereende ziet intermediaire portefeuille fors groeien

De Vereende ziet intermediaire portefeuille fors groeien

De intermediaire portefeuille van de Vereende is vorig jaar met 42 procent fors gegroeid. Dit is grotendeels te verklaren door de premieverhogingen op 1 januari...

Feit of Fabel: op een privé terrein keert het Waarborgfonds nooit uit

Feit of Fabel: op een privé terrein keert het Waarborgfonds nooit uit

Om een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer met succes te kunnen indienen, gelden verschillende wettelijk voorwaarden. De belangrijkste daarvan zijn dat de schade...

Feit of Fabel: op een privé terrein keert het Waarborgfonds nooit uit

Feit of Fabel: op een privé terrein keert het Waarborgfonds nooit uit

Om een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer met succes te kunnen indienen, gelden verschillende wettelijk voorwaarden. De belangrijkste daarvan zijn dat de...

Maatwerk vereist

Maatwerk vereist

Een ritje met een bijzonder risico. Dat bood de Vereende voorafgaande aan het VVP Event bijzondere risico’s. Een aantal adviseurs maakte een rondrit met...