Het Waarborgfonds betaalt schade door ramkraken: feit of fabel?

de Vereende logo groot

De verplichtingen van het Waarborgfonds Motorverkeer zijn vastgelegd in de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM), met name in artikel 25. Het Waarborgfonds is opgericht om slachtoffers van schade door een motorvoertuig te compenseren, wanneer zij de verzekeraar van de schadeveroorzaker niet kunnen aanspreken. Omdat de dader en dus de verzekeraar onbekend is, de dader zijn voertuig niet verzekerd heeft of omdat het voertuig gestolen is. Het kan dan gaan om schade aan een auto, letselschade of schade aan materiële goederen. Dat laatste zal met ramkraken voornamelijk het geval zijn.

Schade in het verkeer

Als we gemakshalve aannemen dat het veroorzakende voertuig bekend en verzekerd is, komen we voor het antwoord op bovenstaande vraag meestal uit bij het domein van de gestolen voertuigen.

Voordat we hier dieper op ingaan, nemen we eerst nog een tussenstap. Volgens artikel 3 van de WAM, beperkt deze wet zich tot schade ‘in het verkeer’. Men zou kunnen stellen dat het gebruiken van een auto als een soort ‘sloopgereedschap’ om een muur of kluis te kraken buiten schade ‘in het verkeer’ valt. Maar rechters hebben in het verleden bepaald dat het ‘verkeersrisico‘ ruim moet worden geïnterpreteerd. Daardoor vallen dit soort acties in basis wel onder de WAM. Niet onder ‘verkeer’ valt echter het meenemen of stelen van goederen. De dekking beperkt zich daarom sowieso tot de schade veroorzaakt door de aanrijding zelf. Eventueel gestolen geld zal niet vergoed worden. Ook schade door een brand die is aangestoken om de sporen te wissen, vallen buiten ‘veroorzaakt in het verkeer’.

Gestolen voertuig

Verder moet worden vastgesteld dat de auto daadwerkelijk gestolen is. Wanneer er geen inbraaksporen in de auto te zien zijn en geweld tegen de eigenaar niet bewezen kan worden, zal de schade door de verzekeraar van het voertuig vergoed worden. Daarnaast is belangrijk dat de auto niet is weggenomen onder verwijtbare omstandigheden bij de oorspronkelijke eigenaar. Als de eigenaar de auto bijvoorbeeld niet goed heeft afgesloten, is hij daarmee zelf mede aansprakelijk voor de gevolgschade en daarmee ook zijn autoverzekeraar. Is de auto inderdaad gestolen of door geweld verkregen, dan komt het Waarborgfonds in beeld. Er moet dan nog wel aan bepaalde bewijseisen zijn voldaan, zoals politieaangifte. Het Waarborgfonds vergoedt trouwens geen schade aan het motorvoertuig dat voor de ramkraak is gebruikt.

Feit of fabel?

Dat is dus afhankelijk van de specifieke situatie. Wanneer aan alle bovenstaande voorwaarden is voldaan, kan het Waarborgfonds in actie komen. Wordt niet aan alle voorwaarden voldaan, kan het Waarborgfonds niet vergoeden. Zoals zo vaak, ligt de waarheid dus in het midden.

Reactie toevoegen

 
Vakevent Bijzondere Risico's:  verzekeren is maatwerk

Vakevent Bijzondere Risico's: verzekeren is maatwerk

Een ritje met een bijzonder risico. Dat bood de Vereende voorafgaande aan het VVP Vakevent Bijzondere Risico’s. Een aantal adviseurs maakte een rondrit met...

Feit of fabel: maakt zelfrijdende auto een autoverzekering overbodig?

Feit of fabel: maakt zelfrijdende auto een autoverzekering overbodig?

Met de komst van de zelfrijdende auto wordt de kans op een aanrijding steeds kleiner. Als er over, laten we zeggen, 25 jaar alleen nog maar zelfrijdende en zelfdenkende,...

Feit of fabel: maakt zelfrijdende auto een autoverzekering overbodig?

Feit of fabel: maakt zelfrijdende auto een autoverzekering overbodig?

Met de komst van de zelfrijdende auto wordt de kans op een aanrijding steeds kleiner. Als er over, laten we zeggen, 25 jaar alleen nog maar zelfrijdende en zelfdenkende,...

Top 10 bijzondere risico’s

Top 10 bijzondere risico’s

De Vereende, een van de kennispartners van het VVP Event Bijzondere Risico’s, stelde eerder eens een Top 10 van bijzondere risico’s. Klik HIER om deze...

Weurding en Wiertsema op Vakevent Bijzondere Risico's

Weurding en Wiertsema op Vakevent Bijzondere Risico's

Verbondsdirecteur Richard Weurding en Adfiz-directeur Enno Wiertsema belichten allebei vanuit hun perspectief het thema (on)verzekerbaar van bijzondere risico's...

Feiten en fabels over het Waarborgfonds Motorverkeer

Feiten en fabels over het Waarborgfonds Motorverkeer

Feit of fabel: Het Waarborgfonds betaalt geen schadevergoeding wanneer een fietser uitglijdt over een olievlek en schade oploopt. Speciaal voor de VVP-rubriek...

Feiten en fabels over het Waarborgfonds Motorverkeer

Feiten en fabels over het Waarborgfonds Motorverkeer

Feit of fabel: Het Waarborgfonds betaalt geen schadevergoeding wanneer een fietser uitglijdt over een olievlek en schade oploopt. Het Waarborgfonds Motorverkeer...

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

Na het inhoudelijke succes van vorig jaar organiseert VVP op 17 april 2019 samen met Concordia de Keizer, Nostimos, Turien &Co. en de Vereende opnieuw een vakevent...

De Vereende: aansprekende praktijkvoorbeelden

De Vereende: aansprekende praktijkvoorbeelden

Aansprekende voorbeelden van bijzondere risico's, en dan met name motorvoertuigen, komen aan bod in de kennissessie die de Vereende verzorgt tijdens het VVP Event...

Lithium ion accu’s zijn brandgevaarlijk.  Feit of fabel?

Lithium ion accu’s zijn brandgevaarlijk. Feit of fabel?

Het gebruik van lithium ion accu’s is de laatste jaren explosief gestegen. Maar tegelijkertijd verschijnen er ook steeds meer nieuwsberichten over branden...