Hoe betaal jij onze kinderen terug?

De All Blacks laten zien dat ook een middelmatig rugbyteam het allerbeste van  de wereld kan worden.

Geld verdienen kost tijd en energie. Kan het gemakkelijker? Iets meer in de lijn met leven, in plaats van overleven? Hoe kan de financiële dienstverlener een steentje bijdragen aan een menselijke economie? In een reeks van tien artikelen gaat VVP op zoek naar het potentieel van mensen in de financiële sector. In samenwerking met experts uit het netwerk van Next Step Factory. De eerste bijdrage is van Jelle Bartels, die ziet dat niet het geld, maar juist de mens zelf de meeste potentie in zich draagt.

A ls er één beroepsgroep is die een positieve bijdrage kan leveren aan een gezonde samenleving, dan is het wel de financiële dienstverlening. De invloed van de sector op de kwaliteit van gezondheid, onderwijs en natuur, maar ook de kwaliteit van het eten en drinken, de lucht en het leven in de ruimste zin des woords, is volgens mij enorm groot. Bij veel beslissingen spelen onze emoties rondom geld (te weinig, te veel) vaak een doorslaggevende rol om niet te doen wat eigenlijk juist zo mooi is. Bij klanten, maar ook binnen advieskantoren, banken en verzekeraars zelf. Kostenbesparing wordt meer toegepast dan duurzame innovatie en transformatie. Het recente rapport van De Nederlandsche Bank stelt niet voor niets “dat er fundamentele keuzes nodig zijn om een blijvend dienstbare en financieel solide verzekeringssector te waarborgen”.

Ik kies voor kwaliteit van leven, voor gezondheid, menselijkheid, voor alles wat volgens mij het leven voor jou en mij echt de moeite waard maakt. Met mij zie ik steeds meer mensen en organisaties dat doen. Ze doen wat veel anderen nog vaak voor onmogelijk houden. Geld is voor hen niet langer het doel op zich, maar ze transformeren geld tot een middel om de gewenste kwaliteit van leven te realiseren. En bevrijden zich zo uit de ratrace van alledag.

Friendsurance

Alhoewel ik in Nederland honderden mensen uit de sector ken die de afgelopen jaren zijn gestart met een proces van bewustwording en transitie van mens en bedrijf, zie ik vooral in het buitenland toonaangevende voorbeelden hoe het roer om kan richting menselijkheid, betekenis en duurzaamheid. Neem bijvoorbeeld Friendsurance, een Duitse verzekeringsmakelaar die geen verzekeraar meer inschakelt voor de dekking, maar het risico over en weer laat dragen door vrienden. Als jij iets overkomt, betalen je vrienden. Als je vrienden iets overkomt, betaal je aan je vrienden. Friendsurance heeft ervoor gekozen om het traditionele businessmodel te verruilen voor een manier waarop de wereld een beetje mooier wordt, terwijl er nog steeds voldoende geld wordt verdiend.

Zo kennen Duitsland en Oostenrijk met bedrijven zoals Samarita en Solidago succesvolle voorbeelden waarbij de ziektekostenverzekering is vernieuwd tot een gezondheidsconcept, waarbij mensen onderling elkaar bekrachtigen op het gebied van gezondheid. Het is de hoogste tijd dat we ons in de branche niet langer blind staren op dat wat er niet mogelijk is – bijvoorbeeld vanwege geldgebrek of behoud van wat we hebben – maar ons concentreren op wat allemaal wel kan. Het potentieel is groot.

 

Ik nodig elke financiële dienstverlener die een positieve bijdrage wil leveren aan de bloedsomloop van de economie uit. Om te onderzoeken op welke manier dat praktisch kan worden gerealiseerd. Doe dat samen met gelijkgestemden. Mensen die angst niet als raadgever volgen en bang zijn voor beren op de weg. Mensen die het lef hebben om hun hart en dromen te volgen.

Anders leven, anders werken

Onlangs bekeek ik de film Down to Earth, een indrukwekkende documentaire over een gezin dat besloot om niet langer mee te doen aan de ratrace van het leven. Ze reisden de hele wereld over om te spreken met stamhoofden en oude wijzen. Alles werd gefilmd met één camera. Ze staan voor mij symbool voor een sterk groeiende hoeveelheid mensen en klanten van de financiële sector, die – ieder op geheel eigen manier – bewust op zoek gaan hoe het leven, het werken ook anders kan.

De populariteit van de film laat zien hoe veel mensen verlangen naar betekenis in een leven dat vaak is verworden tot een overlevingstocht. Het gezin uit deze film kiest op een geheel eigen manier om invulling te geven aan de betekenis van hun leven. Hoe zou jij jouw leven (en het onderdeel werk) invulling willen geven? Hoe wil je van betekenis zijn? Wat zou jij achter willen laten op deze aarde aan je kinderen? Welke rol zou je beroep, je organisatie of advieskantoor kunnen vervullen om die betekenis van jou en andere mensen om je heen deze ruimte te geven?

Vanuit de betekenis die centraal staat in jouw leven, vanuit jezelf, vanuit je werk, is het relatief eenvoudig om fundamentele keuzes te maken voor een solide toekomst. Betekenis vormt niet alleen brandstof om de stappen te zetten die nodig zijn om je droom te realiseren. Het trekt ook mensen aan, en het geeft eendracht om met andere mensen iets echt voor elkaar te krijgen. Het aanboren van die innerlijke drive, in samenwerking met anderen, gaat ver voorbij de ‘noodzaak’ van geld. Sterker nog: geld blijkt vaak helemaal niet nodig te zijn om zaken in beweging te krijgen. Het zijn vooral je inner lijke overtuiging, doorzettingsvermogen, creativiteit en samenwerking met anderen die tot grote stappen leiden om tot het gedroomde resultaat te komen.

Parallellen met rugbyteam

De historie van het All Blacks Rugby team uit Nieuw Zeeland illustreert wat mij betreft prachtig de verzilvering van succes en betekenis. Van oudsher een middelmatig team dat bijna ten onder ging in de sportwereld. En toch slagen ze er in om in relatief korte tijd het allerbeste team ter wereld te worden. Zie je al parallellen met de financiele sector? Het succes is niet te danken door heel veel nadruk te leggen op vakinhoudelijke ontwikkeling (“iedereen die bij ons komt moet goed kunnen rugbyen”), er is juist heel veel aandacht en energie gegeven aan de ontwikkeling van de mensen in het team. Persoonlijke groei, onderlinge verbinding en betekenis zijn de ingrediënten om dit ‘onmogelijke’ succes te realiseren.

Ik zie vier randvoorwaarden om elke financiële dienstverlener zijn of haar visie praktisch te kunnen laten realiseren, te weten: (1) je moet de urgentie voelen. Dat kan van buitenaf en tegelijkertijd werkt een innerlijke drive (of noodzaak) beter, (2) een aansprekend toekomstbeeld (“mens durf te dromen”), (3) de lef om de capaciteit als mens en bedrijf te ontwikkelen die nodig is voor realisatie en (4) een geloofwaardige route om dit toekomstbeeld te realiseren (bijvoorbeeld duidelijke stappen over de ontwikkeling van jezelf en je collega’s, met wie doe je zaken en met wie niet, wat draagt bij aan onze betekenis en afscheid nemen van datgeen dat niet bijdraagt).

Geen gouden tips

Ik geloof niet in standaard gouden tips hoe mensen in de financiële sector de transitie – persoonlijk en zakelijk – het beste kunnen doen. Ook mijn pad is een ontdekkingstocht geweest die nog steeds loopt. Het gaat niet altijd over rozen. Toch geloof ik erin dat alles bijdraagt aan het geluk van mens en bedrijf. Realiseer je dat het nooit ‘het geld’ is dat zaken mogelijk of onmogelijk maakt. Het is de mens zelf. Veel grote bedrijven die mensen als voorbeeld zien hadden dan nooit bestaan. In de praktijk zien wij dat er heel wat meer mogelijk is dan we als mens of organisatie vaak denken.

We leven in spannende tijden. Veel van het oude valt om, overal groeit en bloeit het nieuwe. Hoe ziet jouw leven, jouw werk en jouw sector eruit als jij volop tot bloei bent gekomen? Als jij de wereld ‘met rente’ teruggeeft aan onze kinderen?

Heeft u vragen en/of opmerkingen? Is er een aspect dat u zou willen inbrengen? Laat het mij weten en ik zorg ervoor dat uw vraag of kwestie wordt verwerkt in een van de toekomstige artikelen in deze reeks. Reacties graag naar: jelle@nextstepfactory.nl

Bouwstenen in tien afleveringen

Vast onderdeel van het VVP-katern Ken je vak! is de rubriek ‘Advieskantoor 2017: bouwstenen voor succes’. Deze rubriek, verzorgd door Next Step Factory, reikt advieskantoren in tien stappen de ingrediënten aan voor een toekomstbestendig bedrijfsmodel. Aan bod komen onder meer: betekenis van je kantoor, doelen, rollen, klantkennis, onderhoud.

“Je kunt nog zo’n mooi model bedenken, uiteindelijk bepaalt je klant of je van betekenis bent. Welke stap je ook wilt nemen, jij, jouw mensen en een gezonde financiële basis zijn de bepalende factoren. Daarom is een integrale benadering de basisvereiste om als advieskantoor progressie te kunnen maken”, aldus Jelle Bartels, initiatiefnemer van Next Step Factory en één van de auteurs.

Reactie toevoegen

 
Editie
Het spel zonder einde

Het spel zonder einde

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! in VVP 1-2021) Alweer tien jaar geleden schreef schrijver en spreker Simon Sinek over ‘Begin met het waarom’....

De beste adviseur

De beste adviseur

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 6-2020) Als ondernemer voel je je vaak alleen. Met wie kun je nu over je zorgen sparren? Wie helpt je met...

Creativiteit zit in de beperking

Creativiteit zit in de beperking

(Bouwstenen voor succes door Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 5-2020) In elke sector gebeurt hetzelfde: bij (ogenschijnlijke) overvloed verdwijnt...

Financieel adviseurs zitten op een goudmijn!

Financieel adviseurs zitten op een goudmijn!

Door Jelle Bartels, Next Step Factory. Je hebt het vast wel eens in een boek gelezen of in de film gezien: de personen die dag in dag uit tot hun knieën in...

Scenarioplanning

Scenarioplanning

(Door Jelle Bartels, Next Step Factory) Het is nu de tijd om te onderzoeken wat de mogelijke impact van de coronacrisis is op jouw organisatie voor de (middel)...

Han Versantvoort: met Calvo Advies naar ander verdienmodel

Han Versantvoort: met Calvo Advies naar ander verdienmodel

Met meer dan 25 jaar ervaring in de financiële dienstverlening heeft Han Versantvoort alles wel meegemaakt. Vanaf de start van zijn carrière heeft hij...

Echte waarde is geen polis

Echte waarde is geen polis

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Met meer dan 25 jaar ervaring in de financiële dienstverlening heeft Han Versantvoort alles wel meegemaakt. Vanaf...

Best practice: verbouwen met je adviestent open

Best practice: verbouwen met je adviestent open

Een best practice ‘Verbouwen met de tent open’ met adviseur Han Versantvoort (Calvo Advies) en Jelle Bartels (Next Step Factory). Daarmee opent het VVP...

Verkoop, toeval of niet?

Verkoop, toeval of niet?

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) De meeste targets worden gehaald door die ene of paar grote deals in een jaar. Nog steeds is het toverwoord in van veel...

Verbouwen met je tent open, hoe doe je dat in de adviespraktijk?

Verbouwen met je tent open, hoe doe je dat in de adviespraktijk?

Verbouwen met je tent open, hoe doe je dat in de dagelijkse adviespraktijk? Op deze vraag geven Jelle Bartels (Next Step Factory) en adviseur Han Versantvoort (Calvo...