Hoe betaal jij onze kinderen terug?

De All Blacks laten zien dat ook een middelmatig rugbyteam het allerbeste van  de wereld kan worden.

Geld verdienen kost tijd en energie. Kan het gemakkelijker? Iets meer in de lijn met leven, in plaats van overleven? Hoe kan de financiële dienstverlener een steentje bijdragen aan een menselijke economie? In een reeks van tien artikelen gaat VVP op zoek naar het potentieel van mensen in de financiële sector. In samenwerking met experts uit het netwerk van Next Step Factory. De eerste bijdrage is van Jelle Bartels, die ziet dat niet het geld, maar juist de mens zelf de meeste potentie in zich draagt.

A ls er één beroepsgroep is die een positieve bijdrage kan leveren aan een gezonde samenleving, dan is het wel de financiële dienstverlening. De invloed van de sector op de kwaliteit van gezondheid, onderwijs en natuur, maar ook de kwaliteit van het eten en drinken, de lucht en het leven in de ruimste zin des woords, is volgens mij enorm groot. Bij veel beslissingen spelen onze emoties rondom geld (te weinig, te veel) vaak een doorslaggevende rol om niet te doen wat eigenlijk juist zo mooi is. Bij klanten, maar ook binnen advieskantoren, banken en verzekeraars zelf. Kostenbesparing wordt meer toegepast dan duurzame innovatie en transformatie. Het recente rapport van De Nederlandsche Bank stelt niet voor niets “dat er fundamentele keuzes nodig zijn om een blijvend dienstbare en financieel solide verzekeringssector te waarborgen”.

Ik kies voor kwaliteit van leven, voor gezondheid, menselijkheid, voor alles wat volgens mij het leven voor jou en mij echt de moeite waard maakt. Met mij zie ik steeds meer mensen en organisaties dat doen. Ze doen wat veel anderen nog vaak voor onmogelijk houden. Geld is voor hen niet langer het doel op zich, maar ze transformeren geld tot een middel om de gewenste kwaliteit van leven te realiseren. En bevrijden zich zo uit de ratrace van alledag.

Friendsurance

Alhoewel ik in Nederland honderden mensen uit de sector ken die de afgelopen jaren zijn gestart met een proces van bewustwording en transitie van mens en bedrijf, zie ik vooral in het buitenland toonaangevende voorbeelden hoe het roer om kan richting menselijkheid, betekenis en duurzaamheid. Neem bijvoorbeeld Friendsurance, een Duitse verzekeringsmakelaar die geen verzekeraar meer inschakelt voor de dekking, maar het risico over en weer laat dragen door vrienden. Als jij iets overkomt, betalen je vrienden. Als je vrienden iets overkomt, betaal je aan je vrienden. Friendsurance heeft ervoor gekozen om het traditionele businessmodel te verruilen voor een manier waarop de wereld een beetje mooier wordt, terwijl er nog steeds voldoende geld wordt verdiend.

Zo kennen Duitsland en Oostenrijk met bedrijven zoals Samarita en Solidago succesvolle voorbeelden waarbij de ziektekostenverzekering is vernieuwd tot een gezondheidsconcept, waarbij mensen onderling elkaar bekrachtigen op het gebied van gezondheid. Het is de hoogste tijd dat we ons in de branche niet langer blind staren op dat wat er niet mogelijk is – bijvoorbeeld vanwege geldgebrek of behoud van wat we hebben – maar ons concentreren op wat allemaal wel kan. Het potentieel is groot.

 

Ik nodig elke financiële dienstverlener die een positieve bijdrage wil leveren aan de bloedsomloop van de economie uit. Om te onderzoeken op welke manier dat praktisch kan worden gerealiseerd. Doe dat samen met gelijkgestemden. Mensen die angst niet als raadgever volgen en bang zijn voor beren op de weg. Mensen die het lef hebben om hun hart en dromen te volgen.

Anders leven, anders werken

Onlangs bekeek ik de film Down to Earth, een indrukwekkende documentaire over een gezin dat besloot om niet langer mee te doen aan de ratrace van het leven. Ze reisden de hele wereld over om te spreken met stamhoofden en oude wijzen. Alles werd gefilmd met één camera. Ze staan voor mij symbool voor een sterk groeiende hoeveelheid mensen en klanten van de financiële sector, die – ieder op geheel eigen manier – bewust op zoek gaan hoe het leven, het werken ook anders kan.

De populariteit van de film laat zien hoe veel mensen verlangen naar betekenis in een leven dat vaak is verworden tot een overlevingstocht. Het gezin uit deze film kiest op een geheel eigen manier om invulling te geven aan de betekenis van hun leven. Hoe zou jij jouw leven (en het onderdeel werk) invulling willen geven? Hoe wil je van betekenis zijn? Wat zou jij achter willen laten op deze aarde aan je kinderen? Welke rol zou je beroep, je organisatie of advieskantoor kunnen vervullen om die betekenis van jou en andere mensen om je heen deze ruimte te geven?

Vanuit de betekenis die centraal staat in jouw leven, vanuit jezelf, vanuit je werk, is het relatief eenvoudig om fundamentele keuzes te maken voor een solide toekomst. Betekenis vormt niet alleen brandstof om de stappen te zetten die nodig zijn om je droom te realiseren. Het trekt ook mensen aan, en het geeft eendracht om met andere mensen iets echt voor elkaar te krijgen. Het aanboren van die innerlijke drive, in samenwerking met anderen, gaat ver voorbij de ‘noodzaak’ van geld. Sterker nog: geld blijkt vaak helemaal niet nodig te zijn om zaken in beweging te krijgen. Het zijn vooral je inner lijke overtuiging, doorzettingsvermogen, creativiteit en samenwerking met anderen die tot grote stappen leiden om tot het gedroomde resultaat te komen.

Parallellen met rugbyteam

De historie van het All Blacks Rugby team uit Nieuw Zeeland illustreert wat mij betreft prachtig de verzilvering van succes en betekenis. Van oudsher een middelmatig team dat bijna ten onder ging in de sportwereld. En toch slagen ze er in om in relatief korte tijd het allerbeste team ter wereld te worden. Zie je al parallellen met de financiele sector? Het succes is niet te danken door heel veel nadruk te leggen op vakinhoudelijke ontwikkeling (“iedereen die bij ons komt moet goed kunnen rugbyen”), er is juist heel veel aandacht en energie gegeven aan de ontwikkeling van de mensen in het team. Persoonlijke groei, onderlinge verbinding en betekenis zijn de ingrediënten om dit ‘onmogelijke’ succes te realiseren.

Ik zie vier randvoorwaarden om elke financiële dienstverlener zijn of haar visie praktisch te kunnen laten realiseren, te weten: (1) je moet de urgentie voelen. Dat kan van buitenaf en tegelijkertijd werkt een innerlijke drive (of noodzaak) beter, (2) een aansprekend toekomstbeeld (“mens durf te dromen”), (3) de lef om de capaciteit als mens en bedrijf te ontwikkelen die nodig is voor realisatie en (4) een geloofwaardige route om dit toekomstbeeld te realiseren (bijvoorbeeld duidelijke stappen over de ontwikkeling van jezelf en je collega’s, met wie doe je zaken en met wie niet, wat draagt bij aan onze betekenis en afscheid nemen van datgeen dat niet bijdraagt).

Geen gouden tips

Ik geloof niet in standaard gouden tips hoe mensen in de financiële sector de transitie – persoonlijk en zakelijk – het beste kunnen doen. Ook mijn pad is een ontdekkingstocht geweest die nog steeds loopt. Het gaat niet altijd over rozen. Toch geloof ik erin dat alles bijdraagt aan het geluk van mens en bedrijf. Realiseer je dat het nooit ‘het geld’ is dat zaken mogelijk of onmogelijk maakt. Het is de mens zelf. Veel grote bedrijven die mensen als voorbeeld zien hadden dan nooit bestaan. In de praktijk zien wij dat er heel wat meer mogelijk is dan we als mens of organisatie vaak denken.

We leven in spannende tijden. Veel van het oude valt om, overal groeit en bloeit het nieuwe. Hoe ziet jouw leven, jouw werk en jouw sector eruit als jij volop tot bloei bent gekomen? Als jij de wereld ‘met rente’ teruggeeft aan onze kinderen?

Heeft u vragen en/of opmerkingen? Is er een aspect dat u zou willen inbrengen? Laat het mij weten en ik zorg ervoor dat uw vraag of kwestie wordt verwerkt in een van de toekomstige artikelen in deze reeks. Reacties graag naar: jelle@nextstepfactory.nl

Bouwstenen in tien afleveringen

Vast onderdeel van het VVP-katern Ken je vak! is de rubriek ‘Advieskantoor 2017: bouwstenen voor succes’. Deze rubriek, verzorgd door Next Step Factory, reikt advieskantoren in tien stappen de ingrediënten aan voor een toekomstbestendig bedrijfsmodel. Aan bod komen onder meer: betekenis van je kantoor, doelen, rollen, klantkennis, onderhoud.

“Je kunt nog zo’n mooi model bedenken, uiteindelijk bepaalt je klant of je van betekenis bent. Welke stap je ook wilt nemen, jij, jouw mensen en een gezonde financiële basis zijn de bepalende factoren. Daarom is een integrale benadering de basisvereiste om als advieskantoor progressie te kunnen maken”, aldus Jelle Bartels, initiatiefnemer van Next Step Factory en één van de auteurs.

Reactie toevoegen

 
Editie
De lopende doden

De lopende doden

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Start ook met het verhogen van betrokkenheid in 2020! Afgelopen maand was Simon Sinek in Nederland. Sinek maakt zich,...

Slimmer werken én leven

Slimmer werken én leven

(door Jeroen Bais, Next Step Factory) Teveel te doen in te weinig tijd? Leer in vier stappen de juiste prioriteiten te stellen. Dwight Eisenhower was één...

Regels buigen

Regels buigen

Regels zijn er natuurlijk niet voor niets. Toch zijn er vele andere mogelijkheden om regels te hanteren en onze medemens (meer) ter wille te zijn. Mogen stemmen...

Breng de klant in een betere positie

Breng de klant in een betere positie

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Een goede adviseur brengt zijn klant in een betere positie. Toch blijkt voor veel adviseurs het formuleren van hun unieke...

Hoe ontwerp jij jouw topteam??

Hoe ontwerp jij jouw topteam??

Het belangrijkste kenmerk van een team is dat ze een gemeenschappelijk doel hebben. Daarbij zijn ze afhankelijk van elkaar om dit doel te bereiken. Die wederzijdse...

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Hoe krijg je de grootste kans tot succes om gewenste aanpassingen ook daadwerkelijk door te voeren en te (blijven) borgen? Dat kun je meten met de volgende drie...

Adviseur in 2023 overbodig

Adviseur in 2023 overbodig

(door Jeroen Bais) Die artikelkop? Geintje. Tenminste, als je in staat bent je aan te passen. Het goede nieuws is dat je niet morgen zonder baan zit. Het slechte...

Beter inkomen met minder klanten

Beter inkomen met minder klanten

Het geven van financieel advies is eenvoudig: klanten willen iemand die ze kunnen vertrouwen om hen te helpen een aantal doelen te stellen, een plan in actie te...

Toppers vragen om extern advies

Toppers vragen om extern advies

Bouwstenen voor succes door Jeroen Bais (Next Step Factory) Als adviseur én ondernemer kun je niet alles zelf bedenken. Wil je sneller groeien, meer plezier...

Marketing in mindere tijden

Marketing in mindere tijden

De moeilijke dingen worden makkelijker naarmate je gelooft wat je je allemaal op het nieuws ziet. In tegenstelling tot wat er wordt verteld: de wereld eindigt niet....