Investeer in inzetbaarheid en bied functieperspectief

Een organisatie, waar zowel de medewerkers als de werkgever investeren in duurzame inzetbaarheid en op zoek gaan naar een nieuw functie perspectief, wordt voor veel financieel dienst-verleners ‘hot’ in 2017.

Door alle veranderingen binnen de financiële dienstverlening en de stijgende AOW-leeftijd is het noodzakelijk dat medewerkers langer, gezond en gemotiveerd inzetbaar zijn en blij-ven. Dit is een verantwoordelijkheid van de medewerker zelf, maar ook vande werkgever. Een open gesprek en het streven naar een nieuw functie- en ontwikkelperspectief is onmisbaar in een goed HR-beleid in 2017.

Bij veel financieel advieskantoren zie ik nog medewerkers die op de oude manier aan het werken zijn:

• buitendienstmedewerkers die steeds dezelfde aandacht vragende particu-liere relaties bezoeken en het bezoeken van potentiële groeirelaties minder prioriteit geven;

• administratieve medewerkers die veel tijd kwijt zijn met prolongerenvan polissen, terwijl dit allang veel efficiënter kan:

• commerciële binnendienstmedewerkers die voor eenvoudige schadepolissen een complete premie- en voorwaardenvergelijking maken, terwijl een standaardproduct een prima aanbod voor deze klant is.

Veranderen is lastig omdat je zonder alternatief je eigen baan op de tocht zet. Als je taken zoveel efficiënter kunnen, wat blijft er dan immers als werk over? Ik zie veel assurantiemedewerkers zich-zelf vastdraaien in hun bekende taken. Ze voelen wel dat er iets moet veranderen, maar bij gebrek aan openheid en een reëel perspectief weten ze niet goed ‘hoe’ dit aan te pakken.

Het administratieve werk vermindert weliswaar, maar er komt – als je hiervoor openstaat – meer advieswerk voor terug. Hoewel een werknemer voor een belangrijk deel zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen inzetbaarheid, ligt het voor de hand dat een werkgever hier ook aan bijdraagt. Het is dan ook tijd om in 2017 de discussie over dit onderwerp open te gooien. In een gesprek heb je het over de veranderingen diede medewerker ziet binnen het bedrijf en zijn functie en hoe hij zich hierover voelt. Als werkgever kun je aangeven welke taken verminderen of zelfs gaan verdwijnen. Hoeveel tijd de resterende taken gaan kosten en welke taken en projecten erbij gaan komen.

Mijn advies: maak helder wat er anders wordt in de functie, maar biedt vooral ook perspectief. Wat kan ervoor in de plaats komen? Wat moet de medewerker hiervoor ontwikkelen? Hoe kan jij als werkgever hem hierbij helpen? Het doel is immers dat de medewerker inzetbaar blijft en niet dat hij zijn baan verliest.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Benoem en ontwikkel competenties

Benoem en ontwikkel competenties

De afgelopen jaren is veel aandacht besteed aan het voldoen aan de Wft-eisen oftewel de ‘kennis-component’ in de aansturing van medewerkers. Als een...

Verdubbeling overnamemarkt verwacht

Verdubbeling overnamemarkt verwacht

Net als op de woningmarkt zien we dat de lage rente een belangrijke impuls is voor kopers en investeerders om overnames te doen. Voor 2017 verwachten we dat de...

Benutten van schaalvoordelen wint aan urgentie

Benutten van schaalvoordelen wint aan urgentie

Vorig jaar adviseerde ik in VVP dat het intermediair de focus moet leggen op compliancy en dat de kosten van regeldruk zo toenemen dat het realiseren van schaalvoordelen...

Investeren in kennis om breder te adviseren

Investeren in kennis om breder te adviseren

Als je terugkijkt op een jaar dat net voorbij is, vallen er altijd zaken op die blijven hangen. Vaak zijn dat impactvolle gebeurtenissen, onverwachte wendingen...

Van profit naar benefit: de global goals

Van profit naar benefit: de global goals

“Het is geen tijd voor verandering, het is verandering van tijdperk”, stelt Jan Rotmans. Een duidelijke bevestiging daarvan zijn de 17 Global Goals....

Dialoogsessie Dag van het Topadvies 'Naar personeel dat wel wil meeveranderen' Astrid van de Bovekamp

Dialoogsessie Dag van het Topadvies 'Naar personeel dat wel wil meeveranderen' Astrid van de Bovekamp

Hoe zorg ik ervoor dat organisatieveranderingen door de medewerkers worden gedragen en gerealiseerd? Dat was het thema van de dialoogsessie van Astrid van de Bovekamp...

Als de PE-druk eraf is

Als de PE-druk eraf is

 Als de PE-druk eraf is, is het wijs om meer te investeren in nieuw gedrag en klantvaardigheden”, zegt Astrid van de Bovekamp (AVDB Advies), die over...

Dag van het topadvies: hoe kom je aan personeel dat past bij je advieskantoor

Dag van het topadvies: hoe kom je aan personeel dat past bij je advieskantoor

“Veel assurantie-ondernemers kijken naar hun personeelsbezetting en zien dat het niet meer past bij wat zij willen. Een veelgehoorde vraag is hoe krijg je...

Personeelsvragen bij het assurantieintermediair

Personeelsvragen bij het assurantieintermediair

Als lid van het VVP Ondernemerspanel mag ik antwoord geven op personeelsvragen die leven bij assurantie- en financieel advieskantoren. Veel leidinggevenden hebben...

Sparren, netwerken, inspireren en kennis delen op de Dag van het Topadvies

Sparren, netwerken, inspireren en kennis delen op de Dag van het Topadvies

Sparren, netwerken, inspireren, kennis delen met topondernemers en vakexperts. Dat zijn de ingrediënten van de Dag van het Topadvies die VVP op 2 november organiseert...