Investeer in inzetbaarheid en bied functieperspectief

Een organisatie, waar zowel de medewerkers als de werkgever investeren in duurzame inzetbaarheid en op zoek gaan naar een nieuw functie perspectief, wordt voor veel financieel dienst-verleners ‘hot’ in 2017.

Door alle veranderingen binnen de financiële dienstverlening en de stijgende AOW-leeftijd is het noodzakelijk dat medewerkers langer, gezond en gemotiveerd inzetbaar zijn en blij-ven. Dit is een verantwoordelijkheid van de medewerker zelf, maar ook vande werkgever. Een open gesprek en het streven naar een nieuw functie- en ontwikkelperspectief is onmisbaar in een goed HR-beleid in 2017.

Bij veel financieel advieskantoren zie ik nog medewerkers die op de oude manier aan het werken zijn:

• buitendienstmedewerkers die steeds dezelfde aandacht vragende particu-liere relaties bezoeken en het bezoeken van potentiële groeirelaties minder prioriteit geven;

• administratieve medewerkers die veel tijd kwijt zijn met prolongerenvan polissen, terwijl dit allang veel efficiënter kan:

• commerciële binnendienstmedewerkers die voor eenvoudige schadepolissen een complete premie- en voorwaardenvergelijking maken, terwijl een standaardproduct een prima aanbod voor deze klant is.

Veranderen is lastig omdat je zonder alternatief je eigen baan op de tocht zet. Als je taken zoveel efficiënter kunnen, wat blijft er dan immers als werk over? Ik zie veel assurantiemedewerkers zich-zelf vastdraaien in hun bekende taken. Ze voelen wel dat er iets moet veranderen, maar bij gebrek aan openheid en een reëel perspectief weten ze niet goed ‘hoe’ dit aan te pakken.

Het administratieve werk vermindert weliswaar, maar er komt – als je hiervoor openstaat – meer advieswerk voor terug. Hoewel een werknemer voor een belangrijk deel zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen inzetbaarheid, ligt het voor de hand dat een werkgever hier ook aan bijdraagt. Het is dan ook tijd om in 2017 de discussie over dit onderwerp open te gooien. In een gesprek heb je het over de veranderingen diede medewerker ziet binnen het bedrijf en zijn functie en hoe hij zich hierover voelt. Als werkgever kun je aangeven welke taken verminderen of zelfs gaan verdwijnen. Hoeveel tijd de resterende taken gaan kosten en welke taken en projecten erbij gaan komen.

Mijn advies: maak helder wat er anders wordt in de functie, maar biedt vooral ook perspectief. Wat kan ervoor in de plaats komen? Wat moet de medewerker hiervoor ontwikkelen? Hoe kan jij als werkgever hem hierbij helpen? Het doel is immers dat de medewerker inzetbaar blijft en niet dat hij zijn baan verliest.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Hoe belangrijk zijn algemene voorwaarden?

Hoe belangrijk zijn algemene voorwaarden?

(Robin van Beem, Polis Advocaten) Algemene voorwaarden zijn van belang als u afspraken wilt maken die gelden in al uw zaken. De belangrijkste afspraak die u zou...

Hoe kan ik ook als kleiner volmachtkantoor overleven?

Hoe kan ik ook als kleiner volmachtkantoor overleven?

(door Richard Meinders, SVC Groep) Het begint met de vraag wat een klein volmachtkantoor is. Inmiddels tekenen alle volmachtkantoren tezamen zo’n vier miljard...

Nut en noodzaak van overnames

Nut en noodzaak van overnames

De afgelopen jaren wordt onze branche overspoeld door fusies en overnames. Groot, groter, grootst, lijkt het credo. Dit geldt zowel aan de kant van de verzekeraars,...

Portefeuilleovername: is koper aansprakelijk voor fouten verkoper?

Portefeuilleovername: is koper aansprakelijk voor fouten verkoper?

Ik heb een portefeuille overgenomen. Hoe zit het met de aansprakelijkheid voor fouten van de verkoper? Deze vraag werd gesteld aan advocaat Robin van Beem, tevens...

Ik wil dat mijn medewerkers zich ook bovenwettelijk ontwikkelen. Hoe dwing ik dit af?

Ik wil dat mijn medewerkers zich ook bovenwettelijk ontwikkelen. Hoe dwing ik dit af?

(door Astrid Duits, AVDB Advies) Vanuit de wetgeving zijn er voor de verschillende adviesfuncties bepaalde Wft-diploma’s verplicht. In de praktijk is het echter...

Moet ik premieontwikkelingen werkelijk bewaken in het kader van de nazorg?

Moet ik premieontwikkelingen werkelijk bewaken in het kader van de nazorg?

(door Robin van Beem, Polis Advocaten) Op grond van de Wft heeft u niet veel verplichtingen in het kader van de nazorg. Met name dat u klanten moet informeren (dus...

Adviesbureau Robbe winnaar Advies Award 2019

Adviesbureau Robbe winnaar Advies Award 2019

Adviesbureau Robbe uit Oosterhout heeft de Advies Award 2019 gewonnen. Paul Robbe ontving de Award en de bijbehorende bloemen en champagne tijdens de vijfde VVP...

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

De vijfde Dag van het Topadvies van VVP staat volledig in het teken van het verzilveren van klantgerichtheid. Onder de titel 'How to be wow' organiseert VVP deze...

Is urenregistratie nodig en hoe zet ik het op?

Is urenregistratie nodig en hoe zet ik het op?

(door Bob Klijn, Herenvest Groep) Het antwoord op deze vraag start met een wedervraag: wat is jouw doel achter het starten met urenregistratie? Is het een controlemiddel...

De A-factor

De A-factor

(door Astrid van de Bovekamp, AVDB Advies en lid VVP Ondernemerspanel) Medewerkers met de A(dvies)-factor hebben advieskracht, maar weten hun adviestalent ook...