‘Kleine vis’ beschikt over grote gunfactor

In de rubriek  ‘Marketing van  N(u)’ geeft Marcel  Kroon, senior  marketeer bij Turien  & Co. Assuradeuren,  direct toepasbare  marketingtips voor  assurantiekantoren.  Reacties zijn welkom:  mkroon@turien.nl

Betrouwbaar, wie is het niet? Bedrijven in de financiële sector zijn het zeker. Als je honderd adviseurs vraagt of ze betrouwbaar zijn, zullen ze alle bevestigend antwoorden. De helft van de kantoren heeft het zelfs als kernwaarde benoemd. Ofwel, het zit wel snor met de betrouwbaarheid in verzekeringsland. Er is een kleine maar. Mensen zijn terughoudend dit te geloven. Te veel gedoe geweest de afgelopen jaren en de argwaan is niet zomaar verdwenen.

De vraag is nu: hoe borg je betrouwbaarheid binnen je advieskantoor? Makkelijke vraag, complex antwoord. Vroeger hielpen een mooi pak, uitgestreken gezicht, blauwe ogen, prachtig pand, oorkondes aan de muur en het gegeven dat je al tachtig jaar mensen helpt met risico’s afdekken. Anno 2017 -met een transparante markt, sociale media en daarmee een stem (met bereik!) voor iedereen-werkt het anders. Betrouwbaarheid creëer je vooral door openheid, eerlijkheid en transparantie.

De laatste jaren is eerlijke marketing in opkomst. Op zich logisch. Evenals in de normale-mensenwereld, is het ongeloofwaardig wanneer er sec sprake is van fantastische verhalen en borstklopperij. Helemaal nieuw is deze marketingvorm niet. Avis, autoverhuurbedrijf, kwam ruim vijftig jaar geleden met de volgende pay-off: We’re number two. We try harder. Zij presenteerden zich als de kleine vis die z’n stinkende best moet doen om niet ten prooi te vallen aan de grote vissen. Het bedrijf eindigde zijn advertentie met: And since we’re not the big fish, you won’t feel like a sardine when you come to our counter. We are not jammed with customers. Vooral dit doet me denken aan assurantieadviseurs ten opzichte van verzekeraars.

Ziet u de parallel met uw eigen kantoor? Vertel een eerlijk verhaal zoals Avis, geef maar aan dat je niet voor iedereen bent, dat het soms beter is bepaalde polissen ergens anders onder te brengen. Vertel waar die verzekeraar, of lokale concullega, goed in is. Verwijs ze eventueel door. Maar vergeet vooral niet te melden hoe jullie kantoor het verschil maakt. How you try harder. Waar jullie een bewezen trackrecord in hebben, waar jullie graag bij helpen. En dat je dagelijks moet vechten om het verschil te blijven maken ten opzichte van de grote verzekeraars. Door van tevoren de verwachting te temperen, is het vervolgens makkelijker om ze te overtreffen. Daarnaast ben je geloofwaardiger op de onderdelen waar je zegt goed in te zijn.

Met zo’n filosofie, die natuurlijk ook geleefd moet worden, win je klanten. Ze zullen je eerder aanbevelen, wat je overigens ook moet (blijven) vragen. Naast betrouwbaar, maakt openheid je sympathieker en authentieker, wat weer belangrijke ingrediënten zijn voor de zo ongrijpbare gunfactor.

Mocht u overigens in de toekomst met uw huisstijl aan de gang gaan, dan is blauw geen slechte keuze. Die kleur wordt geassocieerd verantwoordelijkheid, veiligheid én betrouwbaarheid!

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Het werk gaat door... Jan Hamburger

Het werk gaat door... Jan Hamburger

Onder de titel 'Het werk gaat door...' brengt VVP in beeld hoe financieel dienstverleners hun werk in deze tijd zo goed mogelijk oppakken. Het biedt inzicht in...

Vroeger was alles beter (?)

Vroeger was alles beter (?)

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) De nieuwe mediaopties: duik erin. Het is leuk. Het helpt je vernieuwen en groeien en is dé manier om jeugd aan te...

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Slimmer adviseren doe je natuurlijk ook door mee te gaan met je tijd, denk aan digitalisering. Maar, zo is de overtuiging van de kennispartners Ansvar (Turien...

Duurzaamheid als onderdeel van het adviesgesprek

Duurzaamheid als onderdeel van het adviesgesprek

Ansvar introduceerde vorig jaar de ansvar bewust rijgedragverzekering. Rondom de jaarwisseling wordt het ansvar bewust label uitgebreid met de ansvar bewust woonhuis-en...

Het kan geloofwaardiger. Echt wel...

Het kan geloofwaardiger. Echt wel...

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Een bedrijf heeft net als het leven ups en downs. Communiceer daarom ook eens over de downs, het maakt je bedrijf zoveel...

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. In de VVP-rubriek...

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. Wanneer...

Ansvar past autopremies aan

Ansvar past autopremies aan

Duurzame verzekeraar Ansvar past op 4 juli de autopremies aan van de Idéaal Autoverzekering en de Bewust Rijgedragverzekering. "We merkten dat deze verzekeringsproducten...

Mensen maken het verschil

Mensen maken het verschil

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Voor veel assurantiekantoren is marketing een onoverzichtelijk iets. Vaak een samenraapsel van zo’n beetje alles wat...

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

Na het inhoudelijke succes van vorig jaar organiseert VVP op 17 april 2019 samen met Concordia de Keizer, Nostimos, Turien &Co. en de Vereende opnieuw een vakevent...