‘Kleine vis’ beschikt over grote gunfactor

In de rubriek  ‘Marketing van  N(u)’ geeft Marcel  Kroon, senior  marketeer bij Turien  & Co. Assuradeuren,  direct toepasbare  marketingtips voor  assurantiekantoren.  Reacties zijn welkom:  mkroon@turien.nl

Betrouwbaar, wie is het niet? Bedrijven in de financiële sector zijn het zeker. Als je honderd adviseurs vraagt of ze betrouwbaar zijn, zullen ze alle bevestigend antwoorden. De helft van de kantoren heeft het zelfs als kernwaarde benoemd. Ofwel, het zit wel snor met de betrouwbaarheid in verzekeringsland. Er is een kleine maar. Mensen zijn terughoudend dit te geloven. Te veel gedoe geweest de afgelopen jaren en de argwaan is niet zomaar verdwenen.

De vraag is nu: hoe borg je betrouwbaarheid binnen je advieskantoor? Makkelijke vraag, complex antwoord. Vroeger hielpen een mooi pak, uitgestreken gezicht, blauwe ogen, prachtig pand, oorkondes aan de muur en het gegeven dat je al tachtig jaar mensen helpt met risico’s afdekken. Anno 2017 -met een transparante markt, sociale media en daarmee een stem (met bereik!) voor iedereen-werkt het anders. Betrouwbaarheid creëer je vooral door openheid, eerlijkheid en transparantie.

De laatste jaren is eerlijke marketing in opkomst. Op zich logisch. Evenals in de normale-mensenwereld, is het ongeloofwaardig wanneer er sec sprake is van fantastische verhalen en borstklopperij. Helemaal nieuw is deze marketingvorm niet. Avis, autoverhuurbedrijf, kwam ruim vijftig jaar geleden met de volgende pay-off: We’re number two. We try harder. Zij presenteerden zich als de kleine vis die z’n stinkende best moet doen om niet ten prooi te vallen aan de grote vissen. Het bedrijf eindigde zijn advertentie met: And since we’re not the big fish, you won’t feel like a sardine when you come to our counter. We are not jammed with customers. Vooral dit doet me denken aan assurantieadviseurs ten opzichte van verzekeraars.

Ziet u de parallel met uw eigen kantoor? Vertel een eerlijk verhaal zoals Avis, geef maar aan dat je niet voor iedereen bent, dat het soms beter is bepaalde polissen ergens anders onder te brengen. Vertel waar die verzekeraar, of lokale concullega, goed in is. Verwijs ze eventueel door. Maar vergeet vooral niet te melden hoe jullie kantoor het verschil maakt. How you try harder. Waar jullie een bewezen trackrecord in hebben, waar jullie graag bij helpen. En dat je dagelijks moet vechten om het verschil te blijven maken ten opzichte van de grote verzekeraars. Door van tevoren de verwachting te temperen, is het vervolgens makkelijker om ze te overtreffen. Daarnaast ben je geloofwaardiger op de onderdelen waar je zegt goed in te zijn.

Met zo’n filosofie, die natuurlijk ook geleefd moet worden, win je klanten. Ze zullen je eerder aanbevelen, wat je overigens ook moet (blijven) vragen. Naast betrouwbaar, maakt openheid je sympathieker en authentieker, wat weer belangrijke ingrediënten zijn voor de zo ongrijpbare gunfactor.

Mocht u overigens in de toekomst met uw huisstijl aan de gang gaan, dan is blauw geen slechte keuze. Die kleur wordt geassocieerd verantwoordelijkheid, veiligheid én betrouwbaarheid!

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Markt cyberinsurance wordt volwassen

Markt cyberinsurance wordt volwassen

De verzekering van het cyberrisico wordt steeds professioneler. Dat bleek tijdens de kennissessie van Turien & Co tijdens het VVP Event bijzondere risico’s....

Verrassende dubbele vondst met peilzenderactie

Verrassende dubbele vondst met peilzenderactie

PARTNER IN KENNIS: TURIEN & CO. OVER PREVENTIE Autodiefstal. Dit blijft een veelbesproken onderwerp binnen de verzekeringsbranche. Hoewel het totaal aantal...

Mensenwerk blijft cruciaal bij bijzondere risico’s

Mensenwerk blijft cruciaal bij bijzondere risico’s

Innovatie in de adviespraktijk vraagt om innovatie van de adviespraktijk. Aldus schadedocent en auteur Anita Hol-Bubeck tijdens het VVP Event bijzondere risico’s...

Ambassadeurs halen klanten binnen

Ambassadeurs halen klanten binnen

Mond-tot-mondmarketing is dé manier voor assurantiekantoren om hun omzet te verhogen en een grotere naamsbekendheid te krijgen. Tenminste, dat is mijn overtuiging....

VVP Event Bijzondere Risico's: trends in cyberrisico's

VVP Event Bijzondere Risico's: trends in cyberrisico's

Bjorn Jalving van Turien & Co schetste tijdens het woensdag gehouden VVP Event Bijzondere Risico's onder meer trends inzake cyberrisico’s en kostbare bezittingen....

Laatste kans: meld je aan voor het VVP Event Bijzondere risico's

Laatste kans: meld je aan voor het VVP Event Bijzondere risico's

"De moderne werkwijze van de creatieve ondernemende particulier of ondernemer zorgen voor nieuwe risico’s die vragen om nieuwe adequate inventarisaties en...

Wat betekent (robo-)advies voor het toezicht?

Wat betekent (robo-)advies voor het toezicht?

"Innovatieve producten en diensten brengen kansen met zich mee, zoals het stimuleren van veilig gedrag en meer toegankelijk (robo)advies. De ontwikkelingen moeten...

Maak een uithangbord van uw klant

Maak een uithangbord van uw klant

In de gesprekken die ik voer met ondernemers vraag ik altijd hoe ze aan nieuwe klanten komen. Vaak hoor ik dan ‘via via’ of ‘ik moet het hebben...

Nieuwe risico's: do's and don'ts in de adviespraktijk

Nieuwe risico's: do's and don'ts in de adviespraktijk

"De moderne werkwijze van de creatieve ondernemende particulier of ondernemer zorgen voor nieuwe risico’s die vragen om nieuwe adequate inventarisaties en...

Cyberschade in het MKB; de échte verhalen

Cyberschade in het MKB; de échte verhalen

Er is al ontzettend veel geschreven over cyberrisico’s en -verzekeringen. De statistieken over het aantal slachtoffers en de miljarden euro’s aan schade...