Knop helemaal om

Marco Guijt

Welke rol speelt business support in het advieskantoor? VVP vraagt het een aantal financieel adviseurs. Marco Guijt zag zich geconfronteerd met een hoogst noodzakelijke verandering van organisatie toen hij twee jaar geleden aan het roer kwam te staan van Guijt Verzekeringen.

Guijt stapte over van de afdeling makelaardij van het familiebedrijf, waar hij 26 jaar actief was, naar de verzekeringstak. Hij had vooraf al geen al te gunstige kijk op de manier van leidinggeven binnen het verzekeringsbedrijf, door wat hij had meegekregen tijdens MT-vergaderingen. Hij schrok van wat hij aantrof: een organisatie die volledig intern gericht was en niet met de veranderingen had meebewogen, iets wat hij ook ziet bij veel andere kantoren en bij verzekeraars.

Guijt: “Het is alsof de branche jaren stil gestaan heeft. De wereld waar ik uit kwam moest voortdurend veranderen, aanpassen en innoveren om te overleven. Je merkt dat die noodzaak binnen de verzekeringsbranche niet aanwezig was. Dit merk je ook als je veel jongeren spreekt. De volgende generatie is niet van de ouderwetse structuren, hecht minder waarde aan bezittingen en beweegt richting een deeleconomie. Deze ontwikkelingen zullen veel invloed hebben op de bestaande portefeuilles. Denk alleen al aan de toename van private lease of straks de zelfrijdende auto. Op veel bijeenkomsten waar ik kom lijkt dit nog niet doorgedrongen, maar de snelheid waarmee de veranderingen in samenleving en economie zich voltrekken, is veel groter dan wij denken. Je merkt wel dat iedereen hiermee worstelt.

Echte stappen maken

“Ook qua digitalisering loopt de branche ver achter. Het voelt of iedereen het ‘wiel aan het uitvinden is’, maar dat niemand – ook toeleveranciers – échte stappen kan maken. Terwijl er kapitalen uitgegeven worden. Om efficiënter te kunnen werken en vooral meer aan de ‘voorkant’ bezig te kunnen zijn, zullen er meer structurele oplossingen moeten komen die iedereen verder helpen.”

De afgelopen twee jaar is Guijt vooral bezig geweest de organisatie op een moderne en doelmatiger leest te schoeien. In de loop van de tijd was het management van Guijt Verzekeringen uitgedijd tot twaalf mensen (op een organisatie van circa 85 medewerkers). “Veel te veel natuurlijk”, aldus Guijt. “Inmiddels hebben wij een platte organisatiestructuur met eenvoudige en korte lijnen, maar vooral zonder remmende managementlaag. Op deze manier kun je veel beter samenwerken en beter anticiperen op veranderingen.” Uiteraard verwacht Guijt dat business support hier bij aanhaakt.

Door het ijs

Het ging Guijt nadrukkelijk niet alleen om verkleinen van de toplaag omdat ze veel te zwaar was geworden. Veel managers bleken niet op de juiste plaats te zitten of waren bezig de zo noodzakelijke veranderingen tegen te houden. Guijt vertelt dat hij zich heeft laten bijstaan door zowel een persoonlijke coach als onderdelen binnen het Voorzie-traject van Avéro Achmea. “Voorzie heeft mij met het onderdeel ‘leiderschapstrainingen’ verder geholpen met het in beeld brengen van de voor mij ideale organisatiestructuur. Als je aan een klus begint en je hebt niet het volste vertrouwen in het team om je heen, dan ben je blij met hulp om het uiteindelijke doel te bereiken hoe en met wie je verder de toekomst in wilt.

“Er werd kwaliteit, aanpassing en creativiteit gevraagd op onder meer verandering en strategie, dan merk je al gauw dat er een heel aantal door het ijs zakken. Om succesvol te zijn zal je je moeten aanpassen aan de markt. Wanneer bepalende medewerkers binnen de organisatie in deze verandering niet mee kunnen, zitten ze niet op de goede plaats. Ook bij de uitvoering heeft Voorzie een ondersteunende rol gehad. Hier heb ik eigenlijk het meeste aan gehad. Daarna ben ik mijn eigen weg gegaan, ook omdat ik de snelheid erin wilde houden. Het fundament van ons kantoor is bijna klaar en daarop wil ik snel voortbouwen om niet door de nieuwe tijd te worden ingehaald.”

Guijt is inmiddels met een partij in overleg om het hele IT-landschap te moderniseren, want het kantoor heeft het punt bereikt waarop er ruimte is voor innovatie. “De klant staat centraal. En wij als adviseur zullen ons daarop moeten richten. Dat betekent dat wij vooruit moeten kijken om in te spelen op wat consument en technologie doen. Business support kan hier zeker een bijdrage toe leveren. Een frisse blik van buitenaf is altijd goed voor je organisatie.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Avéro Achmea: meer digitaal samenwerken via platform Podium

Avéro Achmea: meer digitaal samenwerken via platform Podium

Podium. Zo heet het nieuwe digitale samenwerkingsplatform voor adviseurs dat Avéro Achmea maandag heeft gelanceerd. Jaap de Louw, commercieel manager Avéro...

"Kwaliteit digitale aanlevering van documenten heeft dringend aandacht nodig"

"Kwaliteit digitale aanlevering van documenten heeft dringend aandacht nodig"

SIVI roept op tot goede toepassing van het SIVI GRS protocol en gaat samen met Adfiz de verbetering van kwaliteit monitoren. Peter Mols, directeur SIVI: “Met...

Open insurance nog steeds niet opgepakt door verzekeraars

Open insurance nog steeds niet opgepakt door verzekeraars

Veel verzekeraars hebben nog steeds een lange weg te gaan als het gaat om het openstellen van hun (verzekerings)data, producten en diensten. Aldus de wereldwijde...

Brondata Service wordt bekender gemaakt bij adviseurs

Brondata Service wordt bekender gemaakt bij adviseurs

De bekendheid van de Brondata Service bij financieel adviseurs kan beter. Daarom slaan Aegon, Argenta, ING, Lot Hypotheken en Ockto de handen in één...

Ockto breidt op te halen data uit met banktransacties

Ockto breidt op te halen data uit met banktransacties

De Ockto dataset is sinds kort uit te breiden met informatie uit banktransacties. De informatie wordt gecategoriseerd naar soort inkomsten en uitgaven. Denk daarbij...

Financieel dienstverleners moeten duidelijke keuzes maken in hun aanbod en innoveren

Financieel dienstverleners moeten duidelijke keuzes maken in hun aanbod en innoveren

Financieel dienstverleners moeten duidelijke keuzes maken in hun aanbod en innoveren. Dat blijkt uit 'Marktindrukken', een rapport waarin de AFM de marktontwikkeling...

Nog meer banen weg bij ABN Amro

Nog meer banen weg bij ABN Amro

ABN Amro verwacht tot en met 2024 een verdere vermindering van het aantal arbeidsplaatsen met ongeveer vijftien procent, vooral vanaf 2022. Aldus de bank bij de...

"Digitalisering zorgt voor een shake-out van tussenpersonen"

"Digitalisering zorgt voor een shake-out van tussenpersonen"

Om ook in de toekomst bestaansrecht te houden zal de assurantieadviseur zich opnieuw moeten uitvinden. Aldus een rapport van ING Economisch Bureau. De meeste kansen...

NVHP: "Fiscale plaatsing goed onderbouwd vastleggen"

NVHP: "Fiscale plaatsing goed onderbouwd vastleggen"

Het kiezen voor fiscale plaatsing is een afweging welke de erkend hypothecair planner maakt samen met de consument. Het verdient de aanbeveling dit zorgvuldig en...

Mark de Rijke (De Hypotheekshop) in VVP 4: dynamisch financieel advies

Mark de Rijke (De Hypotheekshop) in VVP 4: dynamisch financieel advies

(door Mark de Rijke, De Hypotheekshop, in VVP 4) Door de coronacrisis neemt implementatie van technische innovaties bij hypotheekaanvragen een vlucht. Vanaf het...