Maak van elke dag Positive Finance Day

Ruud Dekker

In het lijstje van evenementen in onze branche kwam ik de Positive Finance Day tegen. Daar word ik, even los van de Engelse titel, vrolijk van. Ontzettend goed dat er gekeken wordt naar positieve verhalen binnen onze branche.

We kunnen het geschonden vertrouwen zo stapje voor stapje terugwinnen, daar ben ik van overtuigd. Mits we aan een belangrijke voorwaarde voldoen: we moeten de positieve zaken buiten de beslotenheid van onze branche weten te krijgen. Anders ben ik bang dat we alleen elkaar aan het vertellen zijn, dat er heel veel mooie zaken in onze branche gebeuren. En dat onze klanten en potentiële klanten met een heel andere, negatievere, beeldvorming naar onze branche blijven kijken.

Communicatie is cruciaal. Dat is goed nieuws, want daar kunnen we aan werken. Veel vervelender zou het zijn als de positieve ontwikkelingen er gewoon niet waren. Wat mij betreft, is dat volstrekt niet aan de orde. Wel worstelen we als branche nog enorm met de communicatie en het zichtbaar maken van ‘de nieuwe wereld’.

Waarom is communicatie over wat we goed doen dan zo’n probleem? Ik zie 3 hoofdredenen:

1. we onderkennen onvoldoende aan welke positieve zaken we werken;

2. we onderkennen het wel, maar zetten onszelf bewust niet in het zonnetje;

3. we willen onszelf wel in het zonnetje zetten, maar weten niet hoe.

Voor het bewust niet in het zonnetje zetten, heb ik begrip. Dat is eigenlijk al een flink aantal jaren een echte worsteling. Hoe straal je uit dat we met goede, positieve stappen bezig zijn, zonder arrogant over te komen of de kritiek ‘wij van wc eend adviseren wc eend’ te krijgen? Wat mij betreft hebben we als branche nu wel lang genoeg stil gezeten toen we geschoren werden. Het is echt tijd om de valse bescheidenheid van ons af te schudden. Niet ter meerdere eer en glorie van onszelf, maar omdat we dat als branche gewoon nodig hebben. Als we die stap zetten, komen we automatisch bij de derde hoofdreden. Hoe gaan we dat dan op een goede manier doen?

Te bescheiden

Voor ik daarop in ga, wil ik graag aandacht voor de eerste hoofdreden. Er gebeuren in onze branche heel veel positieve zaken. Alleen veel van die zaken hebben wij zelf al af geserveerd als niet relevant om te melden of er aandacht voor te vragen, omdat we toch gewoon ons werk doen. Het klinkt misschien raar, maar we zijn soms echt te bescheiden. Een hoop zaken zijn helemaal niet zo normaal. Advies en ondersteuning aan klanten op de cruciale momenten in hun leven, gaan soms heel

‘We worstelen enorm met communicatie en het zichtbaar maken van de nieuwe wereld’

ver en veel verder dan je puur op basis van gemaakte afspraken en gevraagde vergoeding zou mogen verwachten.

Zeker bij schades is de servicegraad in de branche zeer hoog en is de stelling ‘je wordt er toch voor betaald’ vaak niet vol te houden. Helemaal geen probleem, vooral niet zeuren over het feit dat we dit vroeger met een mooie hypotheekprovisie konden compenseren, maar mogen we daar dan niet wat meer positivisme voor terug krijgen?

Onze kant zichtbaar

Dat geldt overigens niet alleen voor adviseurs, ook voor aanbieders. Ik heb al eens eerder aangegeven dat ik, aan aanbiederskant, nauw betrokken was bij de communicatie rondom de afwikkeling van de vreselijke brand in ’t Hemeltje in Volendam. Geen haar op ons hoofd die eraan denkt om de geruisloze manier waarop de afwikkeling -met veel onverplichte betalingen en voorschotten-is verlopen, publicitair te benutten.

Ik zou dat nu net zo doen, maar begrijp wel veel beter dat de consequentie van deze lijn is, dat er geen enkel tegenwicht geboden wordt aan de negatieve verhalen over onze branche. Deze zaak vind ik te heftig om dat tegenwicht te bieden. Maar ik weet zeker dat er ook veel minder heftige zaken zijn waar we vergeten onze kant van het verhaal zichtbaar te maken. En dat is dan nog los van al die prachtige zaken die we als branche te bieden hebben.

Pareltjes

Sinds een paar maanden ondersteun ik de marketing- en communicatieafdeling van de Vereende. Een prachtig bedrijf met een grote relevante betekenis. Ik ken de branche goed, wist dat het bedrijf bestond, maar niet meer dan dat. Ik denk dat dit voor heel veel branchegenoten geldt ( www.devereende.nl !). En dus missen we de kans uit te leggen dat we als branche voor vrijwel alle problemen een oplossing hebben, dat we in Nederland oplossingen hebben voor schade zonder dader et cetera. En zo zijn er ongetwijfeld nog veel meer pareltjes te vinden. Ook bij de welbekende aanbieders met oplossingen waar vrijwel niemand van gehoord heeft en waar dus ook geen aandacht voor gevraagd kan worden.

Hoe zetten we onszelf dan in het zonnetje? We moeten veel meer communiceren over ons werk. Niet alleen met een lang lijstje goed nieuws, maar over alles waar we mee te maken krijgen. Wat voor ons normaal is, is dat echt lang niet voor iedereen. Een keer goed uitleggen wat er allemaal komt kijken bij de afwikkeling van een schade, is voor heel veel consumenten al zeer verhelderend. Natuurlijk helemaal top als daar ook echt een heel mooi, positief verhaal bij zit, waarbij alles uit de kast getrokken is.

Maar laten we ook vertellen waar we allemaal nog meer een bijdrage aan leveren. Financiële les geven op een school, de penningmeester van de plaatselijke sportvereniging helpen, preventiemaatregelen bespreken tijdens de wijkbijeenkomst; deel het! Geen valse bescheidenheid.

Communicatie-offensief

Met z’n allen werken aan een beter imago, kost vooral tijd en vereist enige kennis van communicatie en communicatiemiddelen. Social media kunnen zeer efficiënt zijn, maar daar moet je wel tijd en energie in steken. Wat mij betreft een ideaal onderwerp om als aanbieders en adviseurs samen op te pakken en van elkaar te leren. Maatschappijen hebben vaak voldoende kennis en mensen in huis om hiermee aan de slag te gaan. Wat zou het mooi zijn als ze deze mensen ook in gaan zetten om adviseurs op weg te helpen met een communicatieoffensief.

Een paar duizend adviseurs die regelmatig laten weten wat zij allemaal doen, kunnen in mijn ogen een enorme impact hebben op de beeldvorming over de financiele dienstverlening. Daar profiteren we met elkaar van en het voorkomt dat we plat gegooid worden met een doorlopend pr-offensief van slechts een paar grote aanbieders.

‘Wat voor ons normaal is, is dat lang niet voor iedereen’

Droomscenario

Intermediair en aanbieders hand in hand, elkaar helpend met voorbeelden, communicatiekennis en het delen van het netwerk, lijkt mij een droomscenario voor een onderwerp waarbij we allemaal hetzelfde doel hebben. Wat een prachtige aftrap van de VVP businessclub zou dat kunnen zijn!

Proof of the Pudding

Ruud Dekker kent de wereld van de financiële dienstverlening zeer goed. Tot 2005 werkte hij in diverse marketing- en communicatierollen bij Equity & Law, AXA, Falcon, Amev en Fortis a.s.r. Vanaf 2005 voor For All Finance en Brunel in diverse interim functies bij banken, verzekeraars en pensioenfondsen. Inmiddels is hij ondernemer en eigenaar van Proof of the Pudding (marketing, communicatie, interim management, advies en coaching op maat). Hij denkt onder meer voor VVP mee over nieuwe initiatieven in de branche die hem aan het hart gaat.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Verdieping

Verdieping

VVP staat voor Verhelderend, Verdiepend en Praktisch. Onder 'Verdieping' vindt u wisselende recente of relevante kennisartikelen van de redactie, externe deskundigen...

In de brand, uit de brand!

In de brand, uit de brand!

VVP-redacteur Toon Berendsen maakte het zelf mee: brand! Samen met July Schrama van Achmea kijkt hij terug op de afhandeling van de schade. Een praktijkverhaal...

VVP 4: adviseur, verzilver je pole position bij de klant!

VVP 4: adviseur, verzilver je pole position bij de klant!

Consumenten verstaan iets anders onder klantgerichtheid dan adviseurs. Om hun pole position te behouden dienen adviseurs minder in productoplossingen te gaan denken...

Klantgerichtheid kan nóg beter

Klantgerichtheid kan nóg beter

Klantgerichtheid wordt meer en meer het onderscheidend vermogen van financieel adviseurs. Dat werd duidelijk op de vijfde VVP Dag van het Topadvies. Ook duidelijk...

Volgende nieuwsbrief dinsdag 11 juni

Volgende nieuwsbrief dinsdag 11 juni

De volgende nieuwsbrief van VVP verschijnt aanstaande dinsdag 11 juni. Dan organiseert VVP onder de titel 'How to be Wow' de vijfde Dag van het Topadvies. Thema...

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

De vijfde Dag van het Topadvies van VVP staat volledig in het teken van het verzilveren van klantgerichtheid. Onder de titel 'How to be wow' organiseert VVP deze...

VVP 2:  kijken in overnamekeuken Sucsez Groep

VVP 2: kijken in overnamekeuken Sucsez Groep

Sucsez Groep gunt de lezers in de nieuwe VVP (nummer 2, 19 maart) een exclusief kijkje in haar overnamekeuken. De groep is snel gegroeid, maar hoe komen deze overnames...

Omdat u het waard bent

Omdat u het waard bent

De maatschappelijke betekenis van de onafhankelijke adviseur is enorm en toch is het imago nog altijd niet heel erg goed. Het intermediair is anno 2019 echter een...

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

De betrokkenheid van de sector bij de vakpers is groot. Dat bleek maar weer eens bij de officiële hergeboorte van uw vakblad, na de overname door hoofdredacteur...

VVP ondernemerspanel: vraagbaak voor adviseurs

VVP ondernemerspanel: vraagbaak voor adviseurs

Stel als financieel adviseur vragen aan het VVP Ondernemerspanel! Het panel bestaat uit zes topondernemers die gespecialiseerd zijn in HR en personeelsbeleid, financieel...