Makkelijk innoveren voor adviseurs

Marcel Kroon 2018

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Innovatie is essentieel, daar is iedereen het wel over eens. Wanneer je vroeger een goed concept had dat aansloeg, teerde je daar jaren, zo niet decennia op. Ik heb het meegemaakt bij de vacaturesite waar ik voor werkte. Groot geworden midden jaren negentig tijdens de opkomst van het internet. De bomen groeiden tot in de hemel.

Toen ik er twintig jaar later kwam werken was het concept nog onveranderd. De marges waren intussen flink gedaald en alleen door een uitstekend team van opportunistische salesmensen werd het bedrijf nog op de been gehouden. Uiteindelijk was het concept niet houdbaar meer. Aan alle kanten ingehaald door slimme alternatieven als Indeed, Jobbird en LinkedIn. Eindresultaat: bedrijf failliet en ondergetekende op straat. Op zich niet erg, want er kwamen weer mooie dingen op mijn pad. Wel ben ik hierdoor een groot voorstander geworden van het hameren van innovatie in het DNA van het bedrijf. Om vernieuwing bij iedere medewerker te beleggen. Laat iedereen binnen een bedrijf, ongeacht grootte, nou eens jaarlijks drie proefballonnetjes oplaten. Of ze slagen, dat maakt in eerste instantie niet eens zoveel uit. Het gaat erom dat mensen nadenken over hoe ze hun werk kunnen verbeteren.

Juist voor assurantieadviseurs lijkt het me meer dan ooit van het allergrootste belang om die proefballonnetjes op te laten stijgen. Immers, ook hier is het concept nog grotendeels hetzelfde als dertig jaar geleden. Er is wat gedigitaliseerd en er zijn wat risico’s bijgekomen, verder is het business as usual. Hoe vlieg je innovatie als assurantieadviseur aan? Voor wat betreft de marketing zou ik zeggen, hou het simpel en blijf bij jezelf. Ga niet in één keer dingen compleet anders doen.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

Zoek het in de kleine dingen. Zet in op interactie. Stel je klanten vragen. Vraag of je aan hun verwachting voldoet en wat er eventueel anders moet. Hierdoor krijg je waardevolle input om écht klantgericht te zijn en geef je een signaal af dat je hen serieus neemt. Wanneer een klant jou bedankt voor de dienstverlening inzake een langdurige schadecase, vraag hem dan dit dankwoord in twee regels via Facebook of LinkedIn te delen.

Vraag dit sowieso eens per jaar aan klanten die hiertoe bereid zijn. Plaatste je vroeger een advertentie in een lokale krant of clubblad? Plaats diezelfde advertentie nu eens op Facebook, Instagram of LinkedIn. Een andere simpele, kosteloze én effectieve manier om een boodschap in beeld bij je klant te krijgen is via de e-mailhandtekening. E-mailgigant Hotmail is extreem hard gegroeid door onderaan alle e-mails van gebruikers ‘Get your free e-mail at hotmail.com’ te plaatsen. Dropbox bood gratis extra opslagruimte als je vrienden uitnodigde van hun diensten gebruik te maken. U kunt bijvoorbeeld eindigen met ‘Heeft u verzekeringen elders ondergebracht? Wij bieden vijftien procent korting op een totaalpakket’. Dat scheelt! Als afsluiter geef ik u de legendarische woorden van de al even legendarische Coco Chanel mee. ‘Wie onvervangbaar wil zijn, moet zich blijvend onderscheiden’.

...

Editie