Markt cyberinsurance wordt volwassen

VVP Event Bijz Risico's 2018 Turien resized

De verzekering van het cyberrisico wordt steeds professioneler. Dat bleek tijdens de kennissessie van Turien & Co tijdens het VVP Event bijzondere risico’s. Turien belichtte tevens de ins en outs van de verzekering van kostbare bezittingen, zoals exclusieve auto’s, waarvan de verzekerde waarde soms in de miljoenen loopt.

Turien & Co toonde een filmpje uit Top Gear, toen Jeremy Clarkson daar nog één van de gangmakers was. Clarkson probeert van achter het stuur zijn Bugatti Veyron verzekerd te krijgen. Nadat hij heel veel moeite heeft gedaan uit te leggen om welke auto het gaat, krijgt hij na 25 minuten te horen dat ‘Happy Quote’ deze bolide toch echt niet verzekert. Het is natuurlijk fantastisch als je kostbare bezittingen hebt, maar het verzekeren ervan, zo was de boodschap van Turien & Co, is specialistenwerk. Turien biedt dit specialisme aan onder de vlag Premium verzekeringen.

Jan Hamburger (Manager Markt & Product) en Mark Lensen (Senior Acceptant) gaven de adviseurs die hun sessie bijwoonden een aantal praktijktips. Als mensen op reis gaan met hun dure sieraden bijvoorbeeld, en hun hotel heeft een aparte kluis (dus niet het kluisje op de kamer), verwacht de verzekeraar dat de sieraden daarin worden opgeborgen. Als mensen kunst van enige omvang bezitten, is het advies -van één van de samenwerkingspartners van Turien-om dit apart te taxeren en apart te verzekeren. Zorg bovendien dat de kunstvoorwerpen op gezette tijden, en dat hoeft wat deze deskundige betreft niet iedere drie jaar te zijn, als het maar gebeurt, opnieuw getaxeerd worden.

Bronsdiefstallen zijn aan de orde van de dag. Deze voorwerpen zijn vaak veel meer waard dan mensen denken. Kijk ook goed of de kosten van archeologisch onderzoek gedekt zijn. Als een huis afbrandt en wordt afgebroken,

‘Exclusieve auto’s zijn voor dieven minder aantrekkelijk

mag de overheid archeologisch onderzoek laten doen zolang niet met de herbouw is begonnen. De eigenaar van de grond draait op de voor de kosten van dit onderzoek. Hamburger noemde een voorbeeld uit Alkmaar waar deze kosten opliepen tot 120.000 euro (uiteindelijk heeft de gemeente daarin overigens bijgedragen).

Range Rovers

Hamburger en Lensen gingen uitvoerig in op de verzekering van exclusieve of dure auto’s. Aan de reacties uit de zaal was meteen duidelijk hoezeer dit soort wagens tot de verbeelding blijven spreken. Lensen vertelde dat hij onlangs het wagenpark van een particulier heeft verzekerd. Gezamenlijk vertegenwoordigen de

‘Ransomware wordt steeds gemener’

auto’s, waaronder een Bugatti Chiron, de opvolger van de hierboven genoemde Veyron, een waarde van zes miljoen euro. Goed om in de gaten te houden, is dat dit soort auto’s in waarde stijgt. Turien gaf een mooi voorbeeld: een klant kocht een Porsche 911 GT2 RS, waarvan er maar duizend worden gemaakt. Aanschafprijs een kleine vier ton. Inmiddels bood iemand zeven ton voor de wagen.

Juist het feit dat auto’s exclusief zijn, maakt ze voor dieven minder aantrekkelijk. Gewoon omdat ze snel opvallen. Maar Range Rovers bijvoorbeeld zijn zeer geliefd bij het dievengilde. Hamburger zei dat Turien veel heeft geïnvesteerd in het uitrusten van bij haar verzekerde Range Rovers met peilzenders. Dit geld is inmiddels ruimschoots terugverdiend.

Hacken uit vernielzucht

Preventie is, aldus Turien, samen met correcte waardebepaling, een belangrijke sleutel bij het succesvol verzekeren van kostbare bezittingen. Eigenlijk is dat bij het verzekeren van cyberrisico’s niet anders. Hier geldt zeker dat voorkomen beter is dan genezen. Inmiddels, zo vertelde Björn Jalving (Teamleider Marketing & Productmanagement), komt er ook wel wat meer zicht op de potentiële schade. Die kan ook bij een MKB-onderneming desastreus zijn. Jalving verhaalde over een Zeeuws foto-, film- en ontwerpbureau dat als gevolg van een hack failliet ging. Na de hack werden de bestanden nog wel hersteld (kosten 250.000 euro), maar de oorspronkelijke kwaliteit werd niet meer gehaald. Gevolg: klanten liepen weg en het bureau ging bankroet. En dan was het deze hacker niet eens te doen om losgeld, het was pure vernielzucht.

Snel volwassen

Volgens Jalving is de markt voor cyberverzekeringen snel volwassen aan het worden. Er zijn inmiddels producten waarmee financieel adviseurs hun MKB-relaties prima kunnen bedienen. Tot tien miljoen euro betreft het feitelijk standaardproducten op basis van omzet en verzekerd bedrag. Daarboven wordt het maatwerk. Dan kan het bijvoorbeeld voorkomen dat de verzekeraar vraagt om een wekelijke back-up op een externe locatie. Een cyberpolis biedt niet alleen dekking, maar ook hulpverlening. Jalving noemde dit eigenlijk de belangrijkste component, zeker voor het MKB. Dus de hulpverlening, vaak uitbesteed, moet goed op orde zijn. Let ook op de winst die verzekerd is. Traditioneel is dit de brutowinst, een cyberverzekering gaat uit van de nettowinst (vaste lasten zijn niet gedekt).

Een andere belangrijke tip van Jalving: voorkom dat je als adviseur terecht komt in ICT-technische discussies. “Schakel hier experts voor in.” De impact van de AVG op de cyberpolisvoorwaarden valt volgens Jalving mee. Wel ziet hij bij het maatwerk de eerste partijen een maximum stellen van één of twee miljoen aan de vergoeding van boetes.

Internet of Things

Het cyberrisico manifesteert zich onder andere in gehackte telefoons, ransomware, DDOS-aanvallen, kwijtraken van laptop of USB-stick, waardoor informatie op straat kan komen te liggen. Ransomware wordt volgens Jalving steeds gemener. Werd vroeger de PC gegijzeld, nu worden data en zelfs back-up versleuteld. Ook wordt er vaker geparasiteerd op de rekenkracht van een andere computer, in Bitcoin-verband. En cyberaanvallen verplaatsen zich steeds meer van PC naar smartphone en met het internet verbonden apparaten (Internet of Things). Volgens Turien & Co biedt de ‘cybermarkt’ verzekeraars en adviseurs nog een enorm perspectief. Genoeg zelfs, meent Jalving, om de teruggang bij autoverzekeringen te compenseren als de zelfrijdende auto eenmaal een feit is.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Tiny house roept vraagtekens op

Tiny house roept vraagtekens op

De wereld verandert. Nieuwe particuliere risico’s veranderen net zo snel mee. Denk aan de inboedel bij verhuur via Airbnb, tiny houses, strandhuisjes en...

Ambassadeurs halen klanten binnen

Ambassadeurs halen klanten binnen

Mond-tot-mondmarketing is dé manier voor assurantiekantoren om hun omzet te verhogen en een grotere naamsbekendheid te krijgen. Tenminste, dat is mijn overtuiging....

VVP Event Bijzondere Risico's: acceptatieplicht verhoogd medisch risico onwenselijk

VVP Event Bijzondere Risico's: acceptatieplicht verhoogd medisch risico onwenselijk

Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt zinspeelde op een acceptatieplicht voor het verzekeren van chronisch zieken of mensen die ernstig ziek zijn geweest, mede met het...

VVP Event Bijzondere Risico's: bestaat onverzekerbaarheid?

VVP Event Bijzondere Risico's: bestaat onverzekerbaarheid?

Bestaat onverzekerbaarheid in Nederland? Wat is verzekerbaar en wat niet? Bij de Vereende komen dagelijks offerteverzoeken binnen voor bijzondere risico’s...

VVP Event Bijzondere Risico's: de opkomst van tiny houses

VVP Event Bijzondere Risico's: de opkomst van tiny houses

Frans van der Woldt en Chantal Deen (relatie managers OOM Verzekeringen) gaven adviseurs op het VVP Event Bijzondere Risico’s van 28 maart tips en leerpunten...

VVP Event Bijzondere Risico's: trends in cyberrisico's

VVP Event Bijzondere Risico's: trends in cyberrisico's

Bjorn Jalving van Turien & Co schetste tijdens het woensdag gehouden VVP Event Bijzondere Risico's onder meer trends inzake cyberrisico’s en kostbare bezittingen....

Laatste kans: meld je aan voor het VVP Event Bijzondere risico's

Laatste kans: meld je aan voor het VVP Event Bijzondere risico's

"De moderne werkwijze van de creatieve ondernemende particulier of ondernemer zorgen voor nieuwe risico’s die vragen om nieuwe adequate inventarisaties en...

Wat betekent (robo-)advies voor het toezicht?

Wat betekent (robo-)advies voor het toezicht?

"Innovatieve producten en diensten brengen kansen met zich mee, zoals het stimuleren van veilig gedrag en meer toegankelijk (robo)advies. De ontwikkelingen moeten...

Meer dan negen levens...

Meer dan negen levens...

In een blog voor VVP maakt Joke Verbaan van De Hoop een link tussen de Paralympische Spelen en het recht op een goed advies over of, hoe en op welke manier mensen...

Maak een uithangbord van uw klant

Maak een uithangbord van uw klant

In de gesprekken die ik voer met ondernemers vraag ik altijd hoe ze aan nieuwe klanten komen. Vaak hoor ik dan ‘via via’ of ‘ik moet het hebben...