Meer dan de som der delen

Wim Henk Steenpoorte, voorzitter  raad van commissarissen, en  Rolf Hof, voorzitter Waarborgfonds  Motorverkeer.

De Vereende is meer dan de som der delen. Door de onderlinge samenwerking ontstaat synergievoordeel. Dat gaat verder dan alleen efficiëntie op kostenvlak. Door kruisbestuiving ontstaan oplossingen voor nieuwe verzekeringsuitdagingen.

Samenwerking is voor de Vereende op zich niet nieuw. Maar de introductie van de nieuwe naam Vereende markeert het moment waarop de onderlinge samenwerking tussen de verschillende onderdelen nog intensiever wordt.

Wim Henk Steenpoorte, voorzitter van de raad van commissarissen: “Alle onderdelen hebben iets met risico’s die elders moeilijk of niet te verzekeren zijn. Of ze handelen – zoals het Waarborgfonds Motorverkeer en het Nederlands Bureau der Motorrijtuigverzekeraars – bijzondere schades af. Met de nieuwe naam benadrukken we die eenheid nog eens. In het internettijdperk is het bovendien van belang dat mensen je snel kunnen vinden. De nieuwe naam helpt ook daarbij.”

De verschillende onderdelen behouden hun eigen identiteit. Dat kan ook niet anders, want de onderdelen kunnen en moeten niet met elkaar fuseren. Maar hun onderlinge samenwerking wordt steeds groter. Ook dat zit achter de nieuwe naam.

Platform

Rolf Hof, voorzitter van het bestuur van het Waarborgfonds Motorverkeer, geeft als voorbeeld het nieuwe ict-platform van de Vereende. “Wij zijn daar als eerste op aangesloten, andere onderdelen volgen. Het nieuwe platform vergroot de kostenefficiëntie, maar speelt ook in op het feit dat claimanten steeds meer eisen stellen. Mensen willen online kunnen volgen hoe het staat met de afwikkeling van hun claim. Samen kun je beter bij dit soort ontwikkelingen aanhaken.”

De samenwerking omvat ook uitwisseling van expertise. Hof: “Bij de Vereende bijvoorbeeld zit natuurlijk enorm veel kennis van aansprakelijkheid. Samen met de grote expertise van het Waarborgfonds op het vlak van verkeersaansprakelijkheid in binnen- en buitenland ontstaat een groot kenniscentrum. Of stel dat het Waarborgfonds een keer zou worden overspoeld met claims. Dan is het fijn dat Vereende-medewerkers kunnen bijspringen.”

Nieuwe technologie

De gezamenlijke expertise leent zich goed voor het oplossen van moeilijke verzekeringsvraagstukken. Op die kennis wordt door allerlei partijen – zoals het Verbond van Verzekeraars – regelmatig een beroep gedaan.

Vraagstukken hoeven overigens niet per se moeilijk te zijn, het kan ook gaan om nieuwe uitdagingen. Steenpoorte: “Er komt steeds meer technologie, die bovendien steeds beter is en zich steeds sneller ontwikkelt. Dit kan grote gevolgen hebben voor het verzekeringsmodel zoals we dat nu kennen. De Vereende denkt graag mee over nieuwe oplossingen.”

Het Waarborgfonds Motorverkeer organiseerde bij gelegenheid van zijn vijftigjarig bestaan in 2015 het seminar ‘Technologie en verkeersveiligheid, het blijft mensenwerk!’. Op dat congres kwam ook de zelfrijdende auto uitvoerig aan de orde. Dat die auto er gaat komen, is voor Hof en Steenpoorte boven alle twijfel verheven.

Steenpoorte gelooft dat zelfrijdende voertuigen tot andere schadepatronen en juridische vraagstukken zullen leiden. Het is een grote uitdaging voor het verzekeringsbedrijf om daar antwoorden bij te vinden.

Adaptive insurance

Hoe dan ook zal er volgens Hof en Steenpoorte ruimte blijven voor een partij als de Vereende. Sterker, nieuwe technologie zou wel eens kunnen maken dat de marktkansen voor een verzekeraar van bijzondere risico’s juist toenemen.

“Een van de nieuwe ontwikkelingen is adaptive insurance. Dat wil zeggen dat bijvoorbeeld iemands leef- of rijgedrag voortdurend wordt gemonitord met behulp van detectoren. De premie past zich vervolgens voortdurend aan het gedrag van de klant aan. Pay How You Drive is zoiets, maar dat staat eigenlijk nog in de kinderschoenen. Wordt de autopremie nu nog periodiek bijgesteld, straks zal dat continu zijn.”

Er zullen mensen zijn die niet met deze beweging mee kunnen, omdat ze een mindere gezondheid hebben, slecht rijden of gewoon niet constant in de gaten ge houden willen worden. Mits de reguliere markt geen oplossing biedt, is dit bij uitstek een uitdaging voor de Vereende. Want dat blijft voorwaarde, dat de traditionele verzekeraars niet bereid zijn het betreffende risico te verzekeren.

Hof: “Airbnb is ook zo’n nieuwe ontwikkeling. Maar daar zien we dat de markt dit toch wel oppikt. De concurrentie is zo groot dat men het zich bijna niet kan permitteren om Airbnb niet mee te nemen in de dekking. Maar er zullen altijd risico’s blijven die de reguliere markt niet wil verzekeren.”

Solidariteit

Feitelijk vallen deze groepen buiten de solidariteit, hét beginsel van verzekeren. Onder invloed van de nieuwe technologie zal dit dus waarschijnlijk steeds meer gebeuren. Steenpoorte en Hof hopen wel dat het solidariteitsbeginsel in zoverre overeind blijft dat de consument ook werkelijk verzekerd is van een passende schadevergoeding die de klant ook werkelijk schadeloosstelt voor het voorval waarvoor de klant verzekerd is.

Steenpoorte: “De essentie is dat de consument een relatief kleine premie betaalt voor een potentiële grote schade. Cruciaal is dat het geld om die grote schade te vergoeden er ook is. Dat is de essentie van verzekeren en dat is wat de klant werkelijk wil. Los van het feit dat preventie en voorkomen van schade uiteindelijk het allermooiste is.”

Hof: “Daarom is het ook belangrijk om als consument te weten of een verzekeraar solide is. Ik vind het jammer dat er bij verzekeraars geen stresstesten plaatsvinden zoals de ECB deze houdt bij banken. Dan kan het publiek zien dat je solide bent. De Vereende is dat zeker.”

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Feit of fabel: schade veroorzaakt door een e-step wordt gedekt door het Waarborgfonds

Feit of fabel: schade veroorzaakt door een e-step wordt gedekt door het Waarborgfonds

Er gelden drie algemene wettelijke voorwaarden (W.A.M.) voordat aanspraak gemaakt kan worden op  een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer:  Het...

Feit of fabel: nieuwe auto's eerst naar verzekeraars voor een crashtest

Feit of fabel: nieuwe auto's eerst naar verzekeraars voor een crashtest

Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...

Feit of fabel: autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten

Feit of fabel: autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten

Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...

Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer

Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer

Het Waarborgfonds Motorverkeer heeft een interactieve video gelanceerd waarmee mensen kunnen zien welke voorwaarden worden gesteld voor dekking van het Waarborgfonds...

Feit of fabel: schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig wordt door het Waarborgfonds gedekt

Feit of fabel: schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig wordt door het Waarborgfonds gedekt

Het leek de Vereende een goed idee zo voor de aanvang van het vakantieseizoen de vraag of schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

In 2018 is het aantal schadegevallen in alle categorieën gedaald, behalve bij letselschade, zo blijkt uit het jaarverslag van het Waarborgfonds Motorverkeer.  De...