Meer dan de som der delen

Wim Henk Steenpoorte, voorzitter  raad van commissarissen, en  Rolf Hof, voorzitter Waarborgfonds  Motorverkeer.

De Vereende is meer dan de som der delen. Door de onderlinge samenwerking ontstaat synergievoordeel. Dat gaat verder dan alleen efficiëntie op kostenvlak. Door kruisbestuiving ontstaan oplossingen voor nieuwe verzekeringsuitdagingen.

Samenwerking is voor de Vereende op zich niet nieuw. Maar de introductie van de nieuwe naam Vereende markeert het moment waarop de onderlinge samenwerking tussen de verschillende onderdelen nog intensiever wordt.

Wim Henk Steenpoorte, voorzitter van de raad van commissarissen: “Alle onderdelen hebben iets met risico’s die elders moeilijk of niet te verzekeren zijn. Of ze handelen – zoals het Waarborgfonds Motorverkeer en het Nederlands Bureau der Motorrijtuigverzekeraars – bijzondere schades af. Met de nieuwe naam benadrukken we die eenheid nog eens. In het internettijdperk is het bovendien van belang dat mensen je snel kunnen vinden. De nieuwe naam helpt ook daarbij.”

De verschillende onderdelen behouden hun eigen identiteit. Dat kan ook niet anders, want de onderdelen kunnen en moeten niet met elkaar fuseren. Maar hun onderlinge samenwerking wordt steeds groter. Ook dat zit achter de nieuwe naam.

Platform

Rolf Hof, voorzitter van het bestuur van het Waarborgfonds Motorverkeer, geeft als voorbeeld het nieuwe ict-platform van de Vereende. “Wij zijn daar als eerste op aangesloten, andere onderdelen volgen. Het nieuwe platform vergroot de kostenefficiëntie, maar speelt ook in op het feit dat claimanten steeds meer eisen stellen. Mensen willen online kunnen volgen hoe het staat met de afwikkeling van hun claim. Samen kun je beter bij dit soort ontwikkelingen aanhaken.”

De samenwerking omvat ook uitwisseling van expertise. Hof: “Bij de Vereende bijvoorbeeld zit natuurlijk enorm veel kennis van aansprakelijkheid. Samen met de grote expertise van het Waarborgfonds op het vlak van verkeersaansprakelijkheid in binnen- en buitenland ontstaat een groot kenniscentrum. Of stel dat het Waarborgfonds een keer zou worden overspoeld met claims. Dan is het fijn dat Vereende-medewerkers kunnen bijspringen.”

Nieuwe technologie

De gezamenlijke expertise leent zich goed voor het oplossen van moeilijke verzekeringsvraagstukken. Op die kennis wordt door allerlei partijen – zoals het Verbond van Verzekeraars – regelmatig een beroep gedaan.

Vraagstukken hoeven overigens niet per se moeilijk te zijn, het kan ook gaan om nieuwe uitdagingen. Steenpoorte: “Er komt steeds meer technologie, die bovendien steeds beter is en zich steeds sneller ontwikkelt. Dit kan grote gevolgen hebben voor het verzekeringsmodel zoals we dat nu kennen. De Vereende denkt graag mee over nieuwe oplossingen.”

Het Waarborgfonds Motorverkeer organiseerde bij gelegenheid van zijn vijftigjarig bestaan in 2015 het seminar ‘Technologie en verkeersveiligheid, het blijft mensenwerk!’. Op dat congres kwam ook de zelfrijdende auto uitvoerig aan de orde. Dat die auto er gaat komen, is voor Hof en Steenpoorte boven alle twijfel verheven.

Steenpoorte gelooft dat zelfrijdende voertuigen tot andere schadepatronen en juridische vraagstukken zullen leiden. Het is een grote uitdaging voor het verzekeringsbedrijf om daar antwoorden bij te vinden.

Adaptive insurance

Hoe dan ook zal er volgens Hof en Steenpoorte ruimte blijven voor een partij als de Vereende. Sterker, nieuwe technologie zou wel eens kunnen maken dat de marktkansen voor een verzekeraar van bijzondere risico’s juist toenemen.

“Een van de nieuwe ontwikkelingen is adaptive insurance. Dat wil zeggen dat bijvoorbeeld iemands leef- of rijgedrag voortdurend wordt gemonitord met behulp van detectoren. De premie past zich vervolgens voortdurend aan het gedrag van de klant aan. Pay How You Drive is zoiets, maar dat staat eigenlijk nog in de kinderschoenen. Wordt de autopremie nu nog periodiek bijgesteld, straks zal dat continu zijn.”

Er zullen mensen zijn die niet met deze beweging mee kunnen, omdat ze een mindere gezondheid hebben, slecht rijden of gewoon niet constant in de gaten ge houden willen worden. Mits de reguliere markt geen oplossing biedt, is dit bij uitstek een uitdaging voor de Vereende. Want dat blijft voorwaarde, dat de traditionele verzekeraars niet bereid zijn het betreffende risico te verzekeren.

Hof: “Airbnb is ook zo’n nieuwe ontwikkeling. Maar daar zien we dat de markt dit toch wel oppikt. De concurrentie is zo groot dat men het zich bijna niet kan permitteren om Airbnb niet mee te nemen in de dekking. Maar er zullen altijd risico’s blijven die de reguliere markt niet wil verzekeren.”

Solidariteit

Feitelijk vallen deze groepen buiten de solidariteit, hét beginsel van verzekeren. Onder invloed van de nieuwe technologie zal dit dus waarschijnlijk steeds meer gebeuren. Steenpoorte en Hof hopen wel dat het solidariteitsbeginsel in zoverre overeind blijft dat de consument ook werkelijk verzekerd is van een passende schadevergoeding die de klant ook werkelijk schadeloosstelt voor het voorval waarvoor de klant verzekerd is.

Steenpoorte: “De essentie is dat de consument een relatief kleine premie betaalt voor een potentiële grote schade. Cruciaal is dat het geld om die grote schade te vergoeden er ook is. Dat is de essentie van verzekeren en dat is wat de klant werkelijk wil. Los van het feit dat preventie en voorkomen van schade uiteindelijk het allermooiste is.”

Hof: “Daarom is het ook belangrijk om als consument te weten of een verzekeraar solide is. Ik vind het jammer dat er bij verzekeraars geen stresstesten plaatsvinden zoals de ECB deze houdt bij banken. Dan kan het publiek zien dat je solide bent. De Vereende is dat zeker.”

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Bijzondere Risico's: het echte advieswerk

Bijzondere Risico's: het echte advieswerk

Verzekeren van pandemie onhoudbaar? Die vraag stelt zich het Verbond van Verzekeraars in de special Bijzondere Risico's van VVP. Klap No Risk denkt dat er - als...

Leren van elkaar

Leren van elkaar

(Rondetafel uit VVP-special Bijzondere Risico's) Het is een uitzonderlijke tijd, zelfs voor doorgewinterde professionals in de verzekeringsmarkt voor bijzondere...

Vereende verlaagt premies voor klanten van schuldhulpverleners

Vereende verlaagt premies voor klanten van schuldhulpverleners

De Vereende biedt voor alle klanten van schuldhulpverleners een AVP en een inboedelverzekering aan tegen een verlaagde premie. De Vereende heeft samen met achttien...

BAVAM-polis uitgebreid met aanvullende cyberdekking

BAVAM-polis uitgebreid met aanvullende cyberdekking

De BAVAM-polis is uitgebreid met een aanvullende cyberdekking. Dit in samenwerking met Hiscox. De Vereende mag de cyberverzekering namens Hiscox vanaf 1 januari...

Vereende biedt verzekeringsoplossing voor pakketbezorging per taxi

Vereende biedt verzekeringsoplossing voor pakketbezorging per taxi

De Vereende biedt een verzekeringsoplossing voor het bezorgen van pakketjes per taxi. Black Friday, Sinterklaas, Kerst. Veel taxichauffeurs hebben het financieel...

Wees geen dokter: is uw eigen bedrijf wel goed verzekerd tegen cyberrisico’s?

Wees geen dokter: is uw eigen bedrijf wel goed verzekerd tegen cyberrisico’s?

(Kennisartikel de Vereende VVP-special Cyber) Het schilderwerk bij een schilder thuis laat vaak te wensen over. Een dokter negeert vaak de eigen gezondheidsklachten....

Waarborgfonds: impact coronacrisis op autogebruik nog lastig in te schatten

Waarborgfonds: impact coronacrisis op autogebruik nog lastig in te schatten

Geen grote veranderingen. Dat is de conclusie uit het jaarverslag van het Waarborgfonds Motorverkeer. In 2019 daalde het aantal gemelde schadegevallen met 1,9 procent...

'Eigen schuld' weegt zwaarder mee in nieuw autotarief de Vereende

'Eigen schuld' weegt zwaarder mee in nieuw autotarief de Vereende

De Vereende komt per 1 augustus 2020 met een nieuw tarief voor de WA-dekking personenauto- en particulier gebruik bestelautoverzekering. Regio, gebruik van de auto,...

Marktaandeel de Vereende taximarkt sterk opgelopen

Marktaandeel de Vereende taximarkt sterk opgelopen

Het premievolume van de Vereende nam vorig jaar met 27 procent fors toe tot 45,5 miljoen euro. Metname de grote stijging van het aandeel taxiverzekeringen is opvallend....

De Vereende zoekt verzekeringsoplossing voor potgrondbedrijven

De Vereende zoekt verzekeringsoplossing voor potgrondbedrijven

De Vereende onderzoekt of het potgrondbedrijven kan verzekeren. De verzekeraar in zijn nieuwsbrief: "Wij werden benaderd met de vraag of wij bereid waren om deze...