Meer dan de som der delen

Wim Henk Steenpoorte, voorzitter  raad van commissarissen, en  Rolf Hof, voorzitter Waarborgfonds  Motorverkeer.

De Vereende is meer dan de som der delen. Door de onderlinge samenwerking ontstaat synergievoordeel. Dat gaat verder dan alleen efficiëntie op kostenvlak. Door kruisbestuiving ontstaan oplossingen voor nieuwe verzekeringsuitdagingen.

Samenwerking is voor de Vereende op zich niet nieuw. Maar de introductie van de nieuwe naam Vereende markeert het moment waarop de onderlinge samenwerking tussen de verschillende onderdelen nog intensiever wordt.

Wim Henk Steenpoorte, voorzitter van de raad van commissarissen: “Alle onderdelen hebben iets met risico’s die elders moeilijk of niet te verzekeren zijn. Of ze handelen – zoals het Waarborgfonds Motorverkeer en het Nederlands Bureau der Motorrijtuigverzekeraars – bijzondere schades af. Met de nieuwe naam benadrukken we die eenheid nog eens. In het internettijdperk is het bovendien van belang dat mensen je snel kunnen vinden. De nieuwe naam helpt ook daarbij.”

De verschillende onderdelen behouden hun eigen identiteit. Dat kan ook niet anders, want de onderdelen kunnen en moeten niet met elkaar fuseren. Maar hun onderlinge samenwerking wordt steeds groter. Ook dat zit achter de nieuwe naam.

Platform

Rolf Hof, voorzitter van het bestuur van het Waarborgfonds Motorverkeer, geeft als voorbeeld het nieuwe ict-platform van de Vereende. “Wij zijn daar als eerste op aangesloten, andere onderdelen volgen. Het nieuwe platform vergroot de kostenefficiëntie, maar speelt ook in op het feit dat claimanten steeds meer eisen stellen. Mensen willen online kunnen volgen hoe het staat met de afwikkeling van hun claim. Samen kun je beter bij dit soort ontwikkelingen aanhaken.”

De samenwerking omvat ook uitwisseling van expertise. Hof: “Bij de Vereende bijvoorbeeld zit natuurlijk enorm veel kennis van aansprakelijkheid. Samen met de grote expertise van het Waarborgfonds op het vlak van verkeersaansprakelijkheid in binnen- en buitenland ontstaat een groot kenniscentrum. Of stel dat het Waarborgfonds een keer zou worden overspoeld met claims. Dan is het fijn dat Vereende-medewerkers kunnen bijspringen.”

Nieuwe technologie

De gezamenlijke expertise leent zich goed voor het oplossen van moeilijke verzekeringsvraagstukken. Op die kennis wordt door allerlei partijen – zoals het Verbond van Verzekeraars – regelmatig een beroep gedaan.

Vraagstukken hoeven overigens niet per se moeilijk te zijn, het kan ook gaan om nieuwe uitdagingen. Steenpoorte: “Er komt steeds meer technologie, die bovendien steeds beter is en zich steeds sneller ontwikkelt. Dit kan grote gevolgen hebben voor het verzekeringsmodel zoals we dat nu kennen. De Vereende denkt graag mee over nieuwe oplossingen.”

Het Waarborgfonds Motorverkeer organiseerde bij gelegenheid van zijn vijftigjarig bestaan in 2015 het seminar ‘Technologie en verkeersveiligheid, het blijft mensenwerk!’. Op dat congres kwam ook de zelfrijdende auto uitvoerig aan de orde. Dat die auto er gaat komen, is voor Hof en Steenpoorte boven alle twijfel verheven.

Steenpoorte gelooft dat zelfrijdende voertuigen tot andere schadepatronen en juridische vraagstukken zullen leiden. Het is een grote uitdaging voor het verzekeringsbedrijf om daar antwoorden bij te vinden.

Adaptive insurance

Hoe dan ook zal er volgens Hof en Steenpoorte ruimte blijven voor een partij als de Vereende. Sterker, nieuwe technologie zou wel eens kunnen maken dat de marktkansen voor een verzekeraar van bijzondere risico’s juist toenemen.

“Een van de nieuwe ontwikkelingen is adaptive insurance. Dat wil zeggen dat bijvoorbeeld iemands leef- of rijgedrag voortdurend wordt gemonitord met behulp van detectoren. De premie past zich vervolgens voortdurend aan het gedrag van de klant aan. Pay How You Drive is zoiets, maar dat staat eigenlijk nog in de kinderschoenen. Wordt de autopremie nu nog periodiek bijgesteld, straks zal dat continu zijn.”

Er zullen mensen zijn die niet met deze beweging mee kunnen, omdat ze een mindere gezondheid hebben, slecht rijden of gewoon niet constant in de gaten ge houden willen worden. Mits de reguliere markt geen oplossing biedt, is dit bij uitstek een uitdaging voor de Vereende. Want dat blijft voorwaarde, dat de traditionele verzekeraars niet bereid zijn het betreffende risico te verzekeren.

Hof: “Airbnb is ook zo’n nieuwe ontwikkeling. Maar daar zien we dat de markt dit toch wel oppikt. De concurrentie is zo groot dat men het zich bijna niet kan permitteren om Airbnb niet mee te nemen in de dekking. Maar er zullen altijd risico’s blijven die de reguliere markt niet wil verzekeren.”

Solidariteit

Feitelijk vallen deze groepen buiten de solidariteit, hét beginsel van verzekeren. Onder invloed van de nieuwe technologie zal dit dus waarschijnlijk steeds meer gebeuren. Steenpoorte en Hof hopen wel dat het solidariteitsbeginsel in zoverre overeind blijft dat de consument ook werkelijk verzekerd is van een passende schadevergoeding die de klant ook werkelijk schadeloosstelt voor het voorval waarvoor de klant verzekerd is.

Steenpoorte: “De essentie is dat de consument een relatief kleine premie betaalt voor een potentiële grote schade. Cruciaal is dat het geld om die grote schade te vergoeden er ook is. Dat is de essentie van verzekeren en dat is wat de klant werkelijk wil. Los van het feit dat preventie en voorkomen van schade uiteindelijk het allermooiste is.”

Hof: “Daarom is het ook belangrijk om als consument te weten of een verzekeraar solide is. Ik vind het jammer dat er bij verzekeraars geen stresstesten plaatsvinden zoals de ECB deze houdt bij banken. Dan kan het publiek zien dat je solide bent. De Vereende is dat zeker.”

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs die gebruikmaken van de RijBeterBox kunnen bij een goede score een premiekorting 'verdienen' bij de Vereende. De RijBeterBox werd begin dit jaar gelanceerd....

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

De Vereende zag in coronajaar 2021 het premievolume toenemen met 5 procent tot 55,6 miljoen euro. Het netto resultaat kwam uit op 2,8 miljoen euro. Volgens de Vereende...

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in katern Nieuwe Risico's in VVP 02-2022) Nieuwe risico’s: als er één verzekeraar is die weet hoe je daarmee...

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

De Dutch Aviation Pool (DAP) is na bijna 80 jaar opgeheven. De pool voor luchtvaartverzekeringen heeft de afgelopen jaren de laatste schades afgewikkeld en het resterende...

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

De Vereende heeft de eerste RijBeterBox uitgereikt aan taxichauffeur Roy Raghoenath. Met een RijBeterBox krijgt de chauffeur zijn rijgedrag inzichtelijk. Doel van...

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

De Vereende start binnenkort met het stellen van vragen in het aanvraagproces over de reden waarom een (aspirant) klant een aanvraag voor een verzekering doet. Voor...

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

De RijBeterBox introduceert per 1 februari 2022 de RijBeterBox voor taxi's. Deze tool moet het aantal schades verminderen en taxibedrijven weer aantrekkelijker maken...

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

De zelfrijdende auto is er nog niet zomaar en er is ook nog geen antwoord op de vraag wie aansprakelijk is bij schade. Aldus de verzekeringsbranche in de eerste...

Vereende bereidt zich voor op 2030

Vereende bereidt zich voor op 2030

De Vereende zag in 2020 het premievolume met 16,5 procent toenemen tot 53 miljoen euro. De Vereende spreekt in het jaarverslag van een wat rustiger tempo in groei...

Onverzekerbaar? Pas als wij nee zeggen

Onverzekerbaar? Pas als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in VVP-special Bijzondere Risico's) Onverzekerbaar? Pas als De Vereende het niet kan verzekeren, kunt u zeggen dat het onverzekerbaar...