Mensen helpen maakt ‘t vak mooi

BJÖRN Bierhaalder

Wat zijn de momenten waarop je echt blij bent met je keuze voor het vak? Waarschijnlijk de momenten waarop je een klant hebt kunnen helpen en die klant daar dankbaar voor was. Dat is niet zo raar. De essentie van de verzekeringssector is mensen helpen met het oplossen van voor hen ingewikkelde vraagstukken.

Het mooie van de verzekeringssector zijn de mensen die graag andere mensen willen helpen. Die van betekenis voor een ander willen zijn. Er is verrassend weinig aandacht voor deze kant van de sector. Ten onrechte. Zeker als je kijkt naar de relevantie van het vakgebied. Verzekeringen zijn belangrijk om het leven in brede zin mogelijk te maken en klanten beseffen dat. Maar het is voor hen complexer geworden om goede keuzes te maken. De meeste klanten missen ook het lange termijnperspectief om de juiste keuzes voor later te maken. Ze onderschatten de complexiteit van hun eigen bestaan en houden zich liever niet bezig met de dag van morgen. Klanten hebben daar ondersteuning bij nodig.

‘Richt je op het begrijpen van wat klanten doen’

Ondanks de relevantie van verzekeringen, maak ik me zorgen over de toekomst van de meeste advieskantoren en verzekeraars. In de kern zijn ze niet ingericht om klanten te helpen. Ze zijn ingericht als schakel in een distributieketen, met als uitkomst een transactie tussen klanten en leveranciers. U betaalt premie, wij leveren dekking. Ik kan me niet voorstellen dat daar in de toekomst veel behoefte aan zal zijn. Er is een organisatorische omslag nodig die zorgt dat advieskantoren en verzekeraars het helpen van klanten centraal gaan stellen. In de omslag die mij voor ogen staat, ontstaan organisaties rondom het inzetten van kennis, ervaring en netwerken voor specifieke klantvraagstukken. Zo creëren we organisaties waar klanten ervaren dat ze echt worden geholpen en waar je als adviseur ervaart dat je het verschil kunt maken voor anderen.

Klanten centraal zetten, gaat verder dan geijkte oplossingen als klanten gemak bieden via bijvoorbeeld selfserviceportalen of voldoen aan de zorgplichtvereisten. Als je mensen echt wilt helpen, zet dan de klantrelatie centraal. Richt je op het begrijpen van wat klanten doen, waar ze mee zitten en waarom ze de dingen doen die ze doen. Zet je kennis, ervaring en toegang tot netwerken in om klanten te helpen met vraagstukken die zij ingewikkeld vinden. En laat vanuit jouw relatie met klanten zien wat het verzekeringsvak zo mooi maakt: mensen helpen.

Björn Bierhaalder werkt al jaren in de verzekeringssector. Hij richtte in 2010 samen met Richard Cramer MCH Consultancy op.

Reactie toevoegen

 
Editie
Vakmanschap en enthousiasme

Vakmanschap en enthousiasme

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) We moeten meer vertellen over hoe we als branche oplossingen bedenken waardoor mensen en bedrijven dingen kunnen...

Zonde

Zonde

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Ik ben er inmiddels van overtuigd dat adviseurs en verzekeraars de kans hebben om er echt toe te gaan doen voor...

Gevalletje waterschade, zoek het verder zelf maar uit

Gevalletje waterschade, zoek het verder zelf maar uit

"U heeft geen dekking voor deze schade, zoek het verder zelf maar uit. Dat was de ‘dienstverlening’ van mijn verzekeraar na een gevalletje waterschade...

Van de regen in de drup

Van de regen in de drup

(door Björn Bierhaalder. MCH Consultancy) U heeft geen dekking voor deze schade, zoek het verder zelf maar uit. Dat was de ‘dienstverlening’ van...

De sector van de toekomst

De sector van de toekomst

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Ik heb een droom: samen nadenken over hoe betekenisvol zijn in de wereld van nu en morgen eruitziet. Oplossingen...

Aansluiten bij veranderende verwachtingen consument

Aansluiten bij veranderende verwachtingen consument

Het intermediair heeft een goede uitgangspositie om de vertrouwenspersoon van de consument te zijn, maar of dat ook een toppositie is valt te betwijfelen. Zo is...

Ga het gewoon doen

Ga het gewoon doen

Consumenten weten financieel adviseurs goed te vinden voor pensioenen en hypotheken. Voor andere toekomstige financiële vraagstukken is dat anders. “moeten...

Dag van het Topadvies: ga het gewoon doen

Dag van het Topadvies: ga het gewoon doen

Consumenten weten financieel adviseurs goed te vinden voor pensioenen en hypotheken. Voor andere toekomstige financiële vraagstukken is dat anders. “Moeten...

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

De vijfde Dag van het Topadvies van VVP staat volledig in het teken van het verzilveren van klantgerichtheid. Onder de titel 'How to be wow' organiseert VVP deze...

Klantgerichtheidsreis op vijfde Dag van het Topadvies

Klantgerichtheidsreis op vijfde Dag van het Topadvies

Hoe maak je de overstap van intermediair naar klantgericht dienstverlener? Dat is hét thema van de sessie van Björn Bierhaalder (MCH) op de vijfde Dag...