Mensen helpen maakt ‘t vak mooi

BJÖRN Bierhaalder

Wat zijn de momenten waarop je echt blij bent met je keuze voor het vak? Waarschijnlijk de momenten waarop je een klant hebt kunnen helpen en die klant daar dankbaar voor was. Dat is niet zo raar. De essentie van de verzekeringssector is mensen helpen met het oplossen van voor hen ingewikkelde vraagstukken.

Het mooie van de verzekeringssector zijn de mensen die graag andere mensen willen helpen. Die van betekenis voor een ander willen zijn. Er is verrassend weinig aandacht voor deze kant van de sector. Ten onrechte. Zeker als je kijkt naar de relevantie van het vakgebied. Verzekeringen zijn belangrijk om het leven in brede zin mogelijk te maken en klanten beseffen dat. Maar het is voor hen complexer geworden om goede keuzes te maken. De meeste klanten missen ook het lange termijnperspectief om de juiste keuzes voor later te maken. Ze onderschatten de complexiteit van hun eigen bestaan en houden zich liever niet bezig met de dag van morgen. Klanten hebben daar ondersteuning bij nodig.

‘Richt je op het begrijpen van wat klanten doen’

Ondanks de relevantie van verzekeringen, maak ik me zorgen over de toekomst van de meeste advieskantoren en verzekeraars. In de kern zijn ze niet ingericht om klanten te helpen. Ze zijn ingericht als schakel in een distributieketen, met als uitkomst een transactie tussen klanten en leveranciers. U betaalt premie, wij leveren dekking. Ik kan me niet voorstellen dat daar in de toekomst veel behoefte aan zal zijn. Er is een organisatorische omslag nodig die zorgt dat advieskantoren en verzekeraars het helpen van klanten centraal gaan stellen. In de omslag die mij voor ogen staat, ontstaan organisaties rondom het inzetten van kennis, ervaring en netwerken voor specifieke klantvraagstukken. Zo creëren we organisaties waar klanten ervaren dat ze echt worden geholpen en waar je als adviseur ervaart dat je het verschil kunt maken voor anderen.

Klanten centraal zetten, gaat verder dan geijkte oplossingen als klanten gemak bieden via bijvoorbeeld selfserviceportalen of voldoen aan de zorgplichtvereisten. Als je mensen echt wilt helpen, zet dan de klantrelatie centraal. Richt je op het begrijpen van wat klanten doen, waar ze mee zitten en waarom ze de dingen doen die ze doen. Zet je kennis, ervaring en toegang tot netwerken in om klanten te helpen met vraagstukken die zij ingewikkeld vinden. En laat vanuit jouw relatie met klanten zien wat het verzekeringsvak zo mooi maakt: mensen helpen.

Björn Bierhaalder werkt al jaren in de verzekeringssector. Hij richtte in 2010 samen met Richard Cramer MCH Consultancy op.

Reactie toevoegen

 
Editie
Klantgericht zijn, hoe doe je dat eigenlijk?

Klantgericht zijn, hoe doe je dat eigenlijk?

Sinds de start van de crisis die onze branche van financiële dienstverlening trof, wordt de term ‘klant centraal’ veel gebruikt. Om de klant centraal...

Ver voorbij de standaardoplossing

Ver voorbij de standaardoplossing

In een wereld waarin efficiëntie, standaardisatie en digitalisering leidende begrippen zijn, is het de kunst om als adviseur klantgericht te blijven. Hoe...

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Een relevanter vak als 'financieel adviseur' is er nauwelijks. Adviseurs helpen schade voorkomen, schades herstellen en maken dromen waar. Dichter bij de klant...

"Intermediaire zoektocht kost tijd"

"Intermediaire zoektocht kost tijd"

"De veranderingen in de sector bieden kansen, maar dan moet je wel in beweging komen. Oude gewoontes en wetmatigheden loslaten en je volledig richten op meerwaarde...

Denken met je handen

Denken met je handen

Lego Serious Play kent drie ‘superpowers’ die kunnen helpen bij ingewikkelde vraagstukken als het ontwikkelen van visies en toekomstscenario’s:...

Tips voor succesvol ondernemerschap

Tips voor succesvol ondernemerschap

"Ik heb het nog nooit gedaan.... dus ik denk dat ik het wel kan!" Deze beroemde uitspraak van Pippi Langkous is het motto van Bertjan Scheepbouwer, directielid...

Let's play seriously op 29 maart in Den Haag

Let's play seriously op 29 maart in Den Haag

Het New Financial Forum organiseert op 29 maart 2017 in Den Haag het bijzondere event Let’s play seriously. Realisatiekracht is het uitgangspunt. Met de materialen...

Laat als adviseur oude gewoonten en wetmatigheden los

Laat als adviseur oude gewoonten en wetmatigheden los

“In de markt zijn digitalisering, veranderend klantgedrag, wet- en regelgeving en herstel van vertrouwen belangrijke thema’s. Dat weten we inmiddels...