Money wise

Goed nieuws, zo lijkt het: execution only is niet goedkoper dan een hypotheek via een onafhankelijk adviseur. Volgens MoneyView heeft de breedte van het assortiment van de geldverstrekker meer invloed op de prijsstelling dan de hoogte van de aanvangskosten. Volgens het onderzoeksbureau, dat de impact van de aanvangskosten onderzocht, zijn de verschillen in totaalkosten tussen veel partijen niet groot. Ondanks het feit dat de advies- en bemiddelingskosten en/of de distributiekosten aanzienlijk kunnen verschillen. Doorslaggevend is de breedte van het assortiment waaruit gekozen kan worden. Aanbieders van monoproducten – grootbanken en direct writers – leggen het op een enkele uitzondering na af tegen partijen die een brede keus aan hypotheekproducten bieden.

Een andere conclusie is dat online intermediairs het de gevestigde spelers flink moeilijk maken. In de vier doorgerekende cases behoren veel online spelers die hun hypotheken met advies aan de man brengen tot de goedkoopste kanalen. Nog voordeliger kan de klant uit zijn bij een execution only speler, die meerdere producten op het schap heeft liggen. Het kostenvoordeel is echter zeer klein ten opzichte van kanalen waarin wel wordt geadviseerd. Execution only aanbieders met slechts één product in de etalage komen niet als voordeligste optie uit het onderzoek, ondanks dat deze spelers de laagste aanvangskosten kennen.

Hoewel dit absoluut een zinvol onderzoek is, is de meetlat van dit onderzoek weer de ‘prijs’. Het is prachtig dat je overal voor nagenoeg dezelfde prijs een hypotheek kunt krijgen, maar hét verschil zit ’m in de adviseur. Alleen een adviseur levert maatwerkadviezen die niet zijn gestoeld op de prijs of het productaanbod, maar op de persoonlijke situatie van een klant. Een adviseur vraagt door, weegt de huidige financiële situatie, de toekomstige financiële situatie en de wensen en dromen van hun klanten. Het is hier vaker gezegd, maar het verschil is simpel uit te leggen: een geldverstrekker kijkt of een het droomhuis van hun klanten gefinancierd kan worden, een adviseur neemt de wensen voor de toekomst ook mee in het advies. Een jong stel kan soms prima een huis kopen, maar als er een kinderwens is kan dit de financiële situatie in de nabije toekomst enorm beïnvloeden. Niet de vraag waar je de goedkoopste hypotheek kunt afsluiten zou de hamvraag van een consument moeten zijn, maar bij wie je het beste advies krijgt, voor nu en in de toekomst. De communicatie over dit enorme verschil blijft in publiekscampagnes grotendeels onderbelicht.

‘Niet de kosten van een hypotheek maken het verschil, maar de waarde van de dienstverlening’

MoneyView zegt naar aanleiding van het eigen onderzoek dat voortschrijdende concurrentie en technologische ontwikkelingen partijen dwingen tot meer kosten-efficiency en het opnieuw definiëren van hun business model. Toch zullen adviseurs vooral hun kernactiviteit meer moeten benadrukken: persoonlijk advies dat niet alleen rekening houdt met de financiële situatie, maar ook met wensen en dromen. Niet de kosten maken het verschil, maar de waarde van de dienstverlening.

Reactie toevoegen

 
Editie
Zelf markt eerlijker maken

Zelf markt eerlijker maken

(Vanja Bentum, MoneyView, in VVP 6-2023) De markt van verzekeringen is continu in beweging. Soms worden punten van discussie platgeslagen door het Verbond van...

Grote premieverschillen voor jonge bromfietsbestuurders

Grote premieverschillen voor jonge bromfietsbestuurders

"Hoewel dit niet direct leeftijdsdiscriminatie te noemen is, weren verzekeraars in de praktijk jongeren door zeer hoge premies te vragen." Aldus MoneyView bij de...

Verzekeringen winnen opnieuw DIL-strijd

Verzekeringen winnen opnieuw DIL-strijd

Uit DIL-onderzoek van MoneyView blijkt dat in polissen de stijgende marktrentes sneller worden doorberekend dan in de bancaire tegenhangers. Het bureau: “De...

MoneyView in VVP 5-2023: nieuwe pijnlijke dossiers

MoneyView in VVP 5-2023: nieuwe pijnlijke dossiers

In de nieuwe VVP (5-2023) staat Martin Koot van MoneyView stil bij de weer opgelaaide woekerpolisaffaire en nieuwe pijnlijke dossiers. Koot merkt op dat financieel...

Let op: deze column is moeilijk leesbaar

Let op: deze column is moeilijk leesbaar

(Martin Koot, MoneyView, in VVP 5-2023) En ineens zijn ze weer in het nieuws: woekerpolissen! Eind september deed het Gerechtshof Den Haag uitspraak in het hoger...

Pensioen en de onwil om het te willen begrijpen

Pensioen en de onwil om het te willen begrijpen

(Dion van der Mooren van MoneyView in VVP 4, 2023) Het heeft even geduurd, maar de nieuwe pensioenwet (Wtp) is eindelijk aangenomen. Een van de gevolgen van deze...

MoneyView: hypotheken meer geschikt voor verduurzaming

MoneyView: hypotheken meer geschikt voor verduurzaming

Steeds meer geldverstrekkers passen hun producten aan om verduurzaming te vergemakkelijken en te stimuleren, zo blijkt uit het Special Item Hypotheken van MoneyView. Het...

Wij zijn nog lang niet overbodig

Wij zijn nog lang niet overbodig

(Pepijn van Kleef van MoneyView in VVP 4) Al dertig jaar is MoneyView in de financiële sector de noodzakelijke luis in de pels. MoneyView werd opgericht om...

Terug naar de schoolbank

Terug naar de schoolbank

(Peter Post, MoneyView, in VVP 3, 2023) Actieve provisietransparantie moet van de afdeling advies van de Raad van State terug naar de tekentafel van het kabinet....

MoneyView: grote verschillen in dekking scheidingsmediation

MoneyView: grote verschillen in dekking scheidingsmediation

Scheidingsmediation is bij driekwart van de rechtsbijstandverzekeringen standaard of optioneel meeverzekerd. Of en wanneer je daar gebruik van mag maken, verschilt...