Objectieve journalistiek een illusie

“Objectiviteit is misschien wel de slechtst begrepen, hardnekkigste en gevaarlijkste illusie waar de journalistiek ooit in is gaan geloven. Slecht begrepen, omdat het altijd verward wordt met onafhankelijkheid en onpartijdigheid. Hardnekkig, omdat het lui maakt en goedkoop is. Gevaarlijk, omdat het de grootste leugen is die je je publiek kunt verkopen. En een illusie, ja, omdat het niet bestaat.” Dit schrijft Rob Wijnberg van De Correspondent.

Hij refereert onder meer aan het officiële standpunt van het NOS journaal dat zegt nooit een standpunt in te nemen. Volgens Wijnberg is dat onzin. Je kunt als redactie onmogelijk de wereld beschrijven zonder een idee te hebben van goed en kwaad, van relevant en triviaal, van waar en onwaar.

“Achter ieder nieuwsbericht, ieder verhaal, ieder journaalitem, gaat een wereldbeeld schuil, gebaseerd op ontologische (wat is werkelijk?), epistemologische (wat is waar?), methodologische (hoe komen we erachter?) en morele (waarom is het belangrijk?) aannames. Al het nieuws komt voort uit een standpunt”, aldus Wijnberg.

Dat is absoluut waar. Het begint namelijk al met de aanname dat alleen slecht nieuws nieuws zou zijn. Alleen dit is al een standpunt. Grappig voorbeeld: toen in oktober vorig jaar het faillissement werd uitgesproken over Nijgh Periodieken, onder meer uitgever van VVP, was AM er – terecht – als de kippen bij om dit te melden. In eerste instantie met een foto waarop duidelijk was te lezen: ‘gesloten wegens faillissement’. Nadat we hadden gemeld dat het foto-opschrift onzin was en dat we ‘gewoon’ aan het werk waren, werd de foto vervangen.

Een aantal weken later had VVP weer een nieuw uitgeefhuis gevonden en was het voortbestaan van dit al bijna 75-jarige vakblad voor financieel adviseurs weer verzekerd. Ook nieuws zou je zeggen. Maar niets op AMweb. We hebben het nog even aangekaart bij

section1_page58_article24_1.jpg

de redactie, maar het antwoord was glashelder: goed nieuws is geen nieuws en dus besteden we hier geen aandacht aan.

Dat goed nieuws geen nieuws is, is niet meer dan een standpunt. Kijk maar eens naar het Nieuws van de Vooruitgang. Als mens heb je altijd een keuze. Gechargeerd: ‘de wereld deugt niet en alleen nieuws dat dit onderstreept deugt’ (standpunt NOS) versus ‘veel mensen bouwen aan een betere wereld en alleen nieuws dat dit onderstreept deugt (standpunt Nieuws van de Vooruitgang).

Wat is dan het standpunt van VVP? Wij vinden dat het vak van financieel adviseur een van de belangrijkste metiers is in deze samenleving. VVP hecht enorm veel waarde aan het adviesvak. Als financieel adviseurs volledig ten dienste staan van hun klant, helpen ze mensen hun dromen waar te maken, behoeden ze mensen voor misstanden en foute beslissingen, helpen ze mensen weer op weg en verdienen ze er ook nog een goede boterham mee. Daar is de klant mee gediend, daar is de beroepsgroep mee gediend en daar is de samenleving mee gediend. Dat is ons standpunt.

Reactie toevoegen

 
Editie
Zelfstandig VVP blijft volledig gefocust op onafhankelijk adviseur

Zelfstandig VVP blijft volledig gefocust op onafhankelijk adviseur

Het VVP-team, bestaande uit Toon Berendsen, Arjan Cornelisse en Willem Vreeswijk, wenst iedereen in de financiële adviessector een gezond, succesvol, inspirerend...

VVP heeft historie van 75 jaar

VVP heeft historie van 75 jaar

VVP, het vaktijdschrift voor financieel adviseurs dat wordt overgenomen door hoofdredacteur Willem Vreeswijk, heeft een lange historie. Trouwe lezers weten dat VVP...

Vreeswijk 20 jaar hoofdredacteur

Vreeswijk 20 jaar hoofdredacteur

Willem Vreeswijk, die VVP overneemt, is hoofdredacteur van VVP sinds 1998. Het VVP-team bestaat verder uit redacteur Toon Berendsen en Senior Account Manager Arjan...

VVP op volle kracht vooruit

VVP op volle kracht vooruit

Per 1 januari 2019 gaat VVP zelfstandig verder. Het VVP-team heeft er ongelooflijk veel zin. Ook de komende jaren willen we met vakkennis, praktijkinformatie, scherpe...

Een diepe buiging uit dankbaarheid

Een diepe buiging uit dankbaarheid

Als VVP-team zijn we ongelooflijk blij en dankbaar dat ons 75-jarig jubileum niet ongemerkt voorbij is gegaan. Dankzij de support van een groot aantal bedrijven...

Kandoor

Kandoor

VVP bestaat 75 jaar en daar zijn we vanzelfsprekend trots op. Al 75 jaar lang geloven we onvoorwaardelijk in de kracht en de toegevoegde waarde van het intermediair...

Niet premie doch coulance is hoofdzaak

Niet premie doch coulance is hoofdzaak

Acquisitie, het is een vies woord geworden. Het advies is vandaag de dag het product en dat advies moet vooral professioneel, integer en kundig worden gegeven....

Volgende nieuwsbrief verschijnt maandag 13 augustus

Volgende nieuwsbrief verschijnt maandag 13 augustus

Dit is de laatste nieuwsbrief van deze week. De volgende nieuwsbrief verschijnt maandag 13 augustus. Daarna komt de nieuwsbrief weer iedere dag. Volgende week vrijdag...

Volgende nieuwsbrief van VVP

Volgende nieuwsbrief van VVP

De volgende nieuwsbrief van VVP verschijnt maandag 6 augustus 2018.

Doe mee met lezersonderzoek VVP (gratis kaarten te winnen!)

Doe mee met lezersonderzoek VVP (gratis kaarten te winnen!)

VVP nodigt lezers van het magazine uit mee te doen aan een lezersonderzoek. Wie meedoet, maakt kans op twee gratis toegangskaarten voor een VVP Event dit najaar...