Objectieve journalistiek een illusie

“Objectiviteit is misschien wel de slechtst begrepen, hardnekkigste en gevaarlijkste illusie waar de journalistiek ooit in is gaan geloven. Slecht begrepen, omdat het altijd verward wordt met onafhankelijkheid en onpartijdigheid. Hardnekkig, omdat het lui maakt en goedkoop is. Gevaarlijk, omdat het de grootste leugen is die je je publiek kunt verkopen. En een illusie, ja, omdat het niet bestaat.” Dit schrijft Rob Wijnberg van De Correspondent.

Hij refereert onder meer aan het officiële standpunt van het NOS journaal dat zegt nooit een standpunt in te nemen. Volgens Wijnberg is dat onzin. Je kunt als redactie onmogelijk de wereld beschrijven zonder een idee te hebben van goed en kwaad, van relevant en triviaal, van waar en onwaar.

“Achter ieder nieuwsbericht, ieder verhaal, ieder journaalitem, gaat een wereldbeeld schuil, gebaseerd op ontologische (wat is werkelijk?), epistemologische (wat is waar?), methodologische (hoe komen we erachter?) en morele (waarom is het belangrijk?) aannames. Al het nieuws komt voort uit een standpunt”, aldus Wijnberg.

Dat is absoluut waar. Het begint namelijk al met de aanname dat alleen slecht nieuws nieuws zou zijn. Alleen dit is al een standpunt. Grappig voorbeeld: toen in oktober vorig jaar het faillissement werd uitgesproken over Nijgh Periodieken, onder meer uitgever van VVP, was AM er – terecht – als de kippen bij om dit te melden. In eerste instantie met een foto waarop duidelijk was te lezen: ‘gesloten wegens faillissement’. Nadat we hadden gemeld dat het foto-opschrift onzin was en dat we ‘gewoon’ aan het werk waren, werd de foto vervangen.

Een aantal weken later had VVP weer een nieuw uitgeefhuis gevonden en was het voortbestaan van dit al bijna 75-jarige vakblad voor financieel adviseurs weer verzekerd. Ook nieuws zou je zeggen. Maar niets op AMweb. We hebben het nog even aangekaart bij

section1_page58_article24_1.jpg

de redactie, maar het antwoord was glashelder: goed nieuws is geen nieuws en dus besteden we hier geen aandacht aan.

Dat goed nieuws geen nieuws is, is niet meer dan een standpunt. Kijk maar eens naar het Nieuws van de Vooruitgang. Als mens heb je altijd een keuze. Gechargeerd: ‘de wereld deugt niet en alleen nieuws dat dit onderstreept deugt’ (standpunt NOS) versus ‘veel mensen bouwen aan een betere wereld en alleen nieuws dat dit onderstreept deugt (standpunt Nieuws van de Vooruitgang).

Wat is dan het standpunt van VVP? Wij vinden dat het vak van financieel adviseur een van de belangrijkste metiers is in deze samenleving. VVP hecht enorm veel waarde aan het adviesvak. Als financieel adviseurs volledig ten dienste staan van hun klant, helpen ze mensen hun dromen waar te maken, behoeden ze mensen voor misstanden en foute beslissingen, helpen ze mensen weer op weg en verdienen ze er ook nog een goede boterham mee. Daar is de klant mee gediend, daar is de beroepsgroep mee gediend en daar is de samenleving mee gediend. Dat is ons standpunt.

Reactie toevoegen

 
Editie
Verdieping

Verdieping

VVP staat voor Verhelderend, Verdiepend en Praktisch. Onder 'Verdieping' vindt u wisselende recente of relevante kennisartikelen van de redactie, externe deskundigen...

In de brand, uit de brand!

In de brand, uit de brand!

VVP-redacteur Toon Berendsen maakte het zelf mee: brand! Samen met July Schrama van Achmea kijkt hij terug op de afhandeling van de schade. Een praktijkverhaal...

VVP 4: adviseur, verzilver je pole position bij de klant!

VVP 4: adviseur, verzilver je pole position bij de klant!

Consumenten verstaan iets anders onder klantgerichtheid dan adviseurs. Om hun pole position te behouden dienen adviseurs minder in productoplossingen te gaan denken...

Klantgerichtheid kan nóg beter

Klantgerichtheid kan nóg beter

Klantgerichtheid wordt meer en meer het onderscheidend vermogen van financieel adviseurs. Dat werd duidelijk op de vijfde VVP Dag van het Topadvies. Ook duidelijk...

Volgende nieuwsbrief dinsdag 11 juni

Volgende nieuwsbrief dinsdag 11 juni

De volgende nieuwsbrief van VVP verschijnt aanstaande dinsdag 11 juni. Dan organiseert VVP onder de titel 'How to be Wow' de vijfde Dag van het Topadvies. Thema...

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

De vijfde Dag van het Topadvies van VVP staat volledig in het teken van het verzilveren van klantgerichtheid. Onder de titel 'How to be wow' organiseert VVP deze...

VVP 2:  kijken in overnamekeuken Sucsez Groep

VVP 2: kijken in overnamekeuken Sucsez Groep

Sucsez Groep gunt de lezers in de nieuwe VVP (nummer 2, 19 maart) een exclusief kijkje in haar overnamekeuken. De groep is snel gegroeid, maar hoe komen deze overnames...

Omdat u het waard bent

Omdat u het waard bent

De maatschappelijke betekenis van de onafhankelijke adviseur is enorm en toch is het imago nog altijd niet heel erg goed. Het intermediair is anno 2019 echter een...

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

De betrokkenheid van de sector bij de vakpers is groot. Dat bleek maar weer eens bij de officiële hergeboorte van uw vakblad, na de overname door hoofdredacteur...

VVP ondernemerspanel: vraagbaak voor adviseurs

VVP ondernemerspanel: vraagbaak voor adviseurs

Stel als financieel adviseur vragen aan het VVP Ondernemerspanel! Het panel bestaat uit zes topondernemers die gespecialiseerd zijn in HR en personeelsbeleid, financieel...