Pensioen schreeuwt om SIRE-campagne

Jorg Amende (TPRA)

(door Jorg Amende) Wat gebeurt er als je vijfhonderd bijna-gepensioneerden opbelt en vraagt of ze hun pensioenuitkering willen aanpassen aan hun eigen situatie? Pensioenfonds Metaal & Techniek stelde deze vraag onlangs in een proef aan een speciaal daarvoor geselecteerde groep deelnemers.

Een kwart van de deelnemers wist niets af van de mogelijkheid om in de eerste vijf jaar na pensionering een hoge uitkering te ontvangen en daarna een lagere uitkering. De zogenaamde hoog-/laagconstructie. Na contact met de pensioenconsulent maakte 26 procent van de ondervraagden een andere keus dan de standaardoptie, aangevinkt door het pensioenfonds.

Het onderzoek legt precies de vinger op de zere plek als het om pensioen en de communicatie daarover gaat. Wonderlijk om te zien dat de sector als collectief de afgelopen jaren tientallen miljoenen in communicatie heeft gestoken, maar als deelnemers niet goed op de hoogte zijn van hun eigen mogelijkheden, rijst de vraag of deze communicatie wel effectief is geweest.

De kennisachterstand blijft niet beperkt tot deelnemers van het metaalfonds, maar is al jaren een sectorbreed probleem. Gek genoeg wordt niet naar een collectieve oplossing gezocht. Nog steeds proberen fondsen tevergeefs op individueel niveau deelnemers te bereiken. Pensioen 1-2-3’s zouden uitkomst moeten bieden, maar bevatten doorgaans teveel pagina’s met ingewikkelde teksten, te moeilijke rekensommen en jargon. Brieven van pensioenfondsen belanden vaker bij het oud papier dan op de leestafel. Het moet anders en kan ook anders.

Waarom slaan de vijf grootste pensioenfondsen van ons land samen met de Pensioenfederatie niet de handen ineen om deelnemers collectief te informeren? Maatschappelijk belangrijke thema’s verdienen een groot podium. En wat is geschikter dan de nationale televisie en radio? Met reclames in de vorm van de bekende SIRE-campagnes kan de miljoenendoelgroep direct en eenvoudig bereikt worden. SIRE-campagnes zijn al een halve eeuw een begrip op de Nederlandse televisie en hebben hun waarde bewezen. Vuurwerk, kindermishandeling, ‘de maatschappij dat ben jij’ zijn bekende voorbeelden. Pensioen zou in dat rijtje niet misstaan. Pensioenthema’s kunnen zodoende op een totaal andere manier bij deelnemers gebracht worden dan in de afgelopen tien jaar is geprobeerd.

Nadruk in dergelijke campagnes zou kunnen liggen op de keuzevrijheid in pensioenregelingen. Op wat wel kan in plaats van wat niet kan, zoals in de pensioendiscussie nu het geval is. Bij deelnemers leeft het gevoel dat in Nederland pensioenland niets te kiezen valt. Er is immers een verplichtstelling, pensioenfondsen voeren voornamelijk middelloonregelingen uit waar geen beleggingskeuzes gemaakt kunnen worden en vakbonden bepalen de inhoud van de regeling. Maar zoals het voorbeeld illustreert, bestaat er binnen het huidige stelsel wel degelijk keuzemogelijkheid.

Het uitruilen van partnerpensioen in ouderdomspensioen is bij een groot deel van de pensioenfondsen mogelijk.

‘Bij deelnemers leeft het gevoel dat in Nederland pensioenland niets te kiezen valt’

Voor alleenstaande deelnemers bij pensioenfonds Bouwnijverheid met een pensioen van 10.000 euro, kan deze uitruil al snel 2.400 euro per jaar extra opleveren. Fijn voor een deelnemer om te weten. Voor het opvullen van een AOW-gaatje of voor pensionado’s met reisdrift, kan de eerder genoemde hoog-/laagconstructie uitkomst bieden. Arbeidslustige mensen kunnen pensionering uitstellen en deelnemers die het werkende leven vervroegd vaarwel willen zeggen, hebben de mogelijkheid om eerder met pensioen te gaan. Juist voor de groep mensen in de leeftijd van 55 jaar en ouder zijn dergelijke keuzes van groot (financieel) belang voor hun verdere leven. En laat dat nou net de groep zijn die nog wel massaal televisie kijkt en dus via dat medium bereikbaar is.

Pensioencampagnes zijn een goed middel om deelnemers te laten inzien dat de standaardoptie niet voor iedereen standaard de beste keuze is. Het zijn eerste stapjes richting een pensioen op maat. En wellicht dat de campagnes de negatieve beeldvorming ten aanzien van pensioen kunnen doorbreken.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Pierre va Wieren - Geen 7 december 2018

Interessant.... nee, sterker nog: een must. Naar ik hoop wordt aan dit idee snel "handen en voeten" gegeven.

Editie
Omzetderving als gevolg van waterschade bij driekwart van de verzekeringen niet gedekt

Omzetderving als gevolg van waterschade bij driekwart van de verzekeringen niet gedekt

In toenemende mate, aldus MoneyView, kunnen ondernemers zich verzekeren voor de gevolgen van het overstromen van secundaire waterkeringen, zoals sloten, beken en...

MoneyView: "Regelmatig autoverzekeringen vergelijken is lonend"

MoneyView: "Regelmatig autoverzekeringen vergelijken is lonend"

Verzekeraars geven niet allemaal dezelfde korting voor de opgebouwde schadevrije jaren, waardoor de meest voordelige autoverzekering na een paar jaar helemaal niet...

Betaalrekeningen worden steeds duurder

Betaalrekeningen worden steeds duurder

Gemiddeld zijn de pakketkosten voor een betaalrekening het afgelopen jaar met ongeveer tien procent gestegen, aldus MoneyView. Het bureau in zijn Special Item Betalingsverkeer:...

Overstroming niet-primaire waterkering nog lang niet altijd gedekt

Overstroming niet-primaire waterkering nog lang niet altijd gedekt

Voor schade als gevolg van overstroming van een niet-primaire waterkering wordt op dit moment bij 42 van de 66 (64 procent) inboedelverzekeringen en bij 38 van de...

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 5)

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 5)

Meer dan dertig praktijksessies biedt het VIP Congres ACT NOW! van VVP en Contactgroep Automatisering op 4 juli. In een aantal berichten op de VVP-site geven we...

Realistisch denken en doen

Realistisch denken en doen

(Martin Koot, MoneyView in VVP 2) Deze column schrijf ik in de week van de provinciale verkiezingen. Als u dit leest, weet u de uitslag allang. Als de voortekenen...

Een vijfde caravanpolissen vergoedt na drie jaar slechts dagwaarde

Een vijfde caravanpolissen vergoedt na drie jaar slechts dagwaarde

Uit het meest recente Special Item van MoneyView wordt duidelijk dat er grote verschillen zijn in de dekkingen van caravanverzekeringen. Het bureau: “Gedurende...

MoneyView: aantal rentewijzigingen blijft aanzienlijk

MoneyView: aantal rentewijzigingen blijft aanzienlijk

In de eerste drie maanden van dit jaar is de hoeveelheid rentewijzigingen bij dagelijks opvraagbare spaarrekeningen (DOS) weer wat afgenomen ten opzichte van het...

Hip and happening, maar voor wie?

Hip and happening, maar voor wie?

(Pepijn van Kleef van MoneyView in VVP 1, 2023) Moneyview houdt alle hypotheekrentes nagenoeg realtime bij en dat hebben we afgelopen jaar geweten ook. In totaal...

Kredietrente kruipt naar bovengrens

Kredietrente kruipt naar bovengrens

De gemiddelde rente voor Persoonlijke Leningen bevindt zich volgens MoneyView weer (bijna) op hetzelfde niveau als tien jaar geleden en veel aanbieders kruipen met...