Reclamebelofte gaat boven polisvoorwaarden

Schade

-De aanbieder sluit een groepsverzekeringsovereenkomst met een creditcardmaatschappij. De creditcardmaatschappij maakt vervolgens reclame met onder meer de mededeling ‘Uw aankopen 100% verzekerd tegen verlies en diefstal’.

De consument in kwestie raakt tijdens een reis een aantal met de creditcard gekochte goederen, waaronder een iPhone, kwijt. De aanbieder weigert uitkering, omdat in de polisvoorwaarden is opgenomen dat uitsluitend schade door diefstal is gedekt. Diefstal van elektronische instrumenten is daarbij uitgesloten.

De geschillencommissie stelt de consument echter in het gelijk. De commissie stelt voorop dat een verzekeringsovereenkomst niet alleen de rechtsgevolgen heeft die partijen in het polisblad van de verzekering en de toepasselijke voorwaarden zijn overeengekomen, maar ook die, naar de aard van de overeenkomst, uit de wet, de gewoonte of de eisen van redelijkheid en billijkheid voortvloeien. Dit vloeit voort uit artikel 6, 248 lid 1 BW. De informatie die op de website van de creditcardmaatschappij is gepubliceerd, maakt in beginsel geen onderdeel uit van de verzekering die de consument is aangegaan. Een verzekeraar dient in zijn reclame-uitingen echter geen verkeerde voorstelling van zaken te geven (Tuchtraad Financiële Dienstverlening (Assurantiën) 5 mei 2014, uitspraak 14-001).

Hoewel de partijen niet zijn overeengekomen dat de informatie op de website van de creditcardmaatschappij deel uitmaakt van de verzekeringsovereenkomst, mocht de consument naar het oordeel van de commissie in het onderhavige geval op grond van de informatie op de website erop vertrouwen dat de verzekering ook dekking biedt in geval van verlies van goederen. De informatie is afkomstig van de creditcardmaatschappij, de polishouder van de verzekering. Daarmee is de informatie afkomstig uit de invloedssfeer van verzekeraar.

Nu de bewoordingen ‘100% dekking’ zijn gebruikt, kan de verzekeraar geen beroep doen op de in de voorwaarden opgenomen uitsluitingen. Dit betekent dat ook de schade aan de iPhone vergoed moet worden.

- Uitspraak 2017 - 621

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Premie-inkomen de Vereende met acht procent gegroeid

Premie-inkomen de Vereende met acht procent gegroeid

De Vereende zag het premie-inkomen vorig jaar met acht procent toenemen van 55,9 miljoen euro naar 60,4 miljoen. Mede door de snelle premiegroei van de afgelopen...

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

(Kifid-uitspraak GC 2023-0379, bindend) De Geschillencommissie Kifid is van oordeel dat verzekeraar Rhion de persoonsgegevens van de consument ten onrechte heeft...

De Vereende biedt nu ook duurzaam schadeherstel

De Vereende biedt nu ook duurzaam schadeherstel

Klanten met een inboedel-/opstalverzekering van de Vereende kunnen voortaan ook kiezen voor duurzaam schadeherstel. De Vereende is in dit verband een samenwerking...

Kifid wijst klacht over boeterente af

Kifid wijst klacht over boeterente af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0134, bindend) De consumenten hebben Florius verzocht om de lopende rentevastperiode open te breken, waarna zij een aanbod is gedaan. De...

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0133) Een consument klaagt omdat hij voor zijn aov meer betaalt dan zijn broers in vergelijkbare omstandigheden. Ook heeft de verzekeraar...

De Vereende, RDW en adviseurs maken verzekeren motorvoertuigen eenvoudiger

De Vereende, RDW en adviseurs maken verzekeren motorvoertuigen eenvoudiger

De Vereende, RDW en assurantieadviseurs slaan de handen ineen tegen onverzekerbaarheid.  Dit door onnodige stappen over te slaan zodat het verzekeren van motorvoertuigen...

De Vereende verhuist naar gebouw Verbond

De Vereende verhuist naar gebouw Verbond

De Vereende verhuist volgend jaar september naar het pand van het Verbond van Verzekeraars in Den Haag. De verzekeraar van bijzondere risico’s betrekt de vierde,...

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...

Kifid: ga voor klachten over certificaten Triodos naar civiele rechter

Kifid: ga voor klachten over certificaten Triodos naar civiele rechter

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid 2022-0892) Kifid heeft meerdere klachten ontvangen over het besluit van Triodos om de handel in certificaten Triodos langdurig...

Kifid: UMG Verzekeringen schond zorgplicht

Kifid: UMG Verzekeringen schond zorgplicht

(Kifid-uitspraak GC 2022-0777, bindend) De consument heeft zijn levensverzekering met een garantiekapitaal in 1998 omgezet naar een beleggingsverzekering. Hierdoor...