Reclamebelofte gaat boven polisvoorwaarden

Schade

-De aanbieder sluit een groepsverzekeringsovereenkomst met een creditcardmaatschappij. De creditcardmaatschappij maakt vervolgens reclame met onder meer de mededeling ‘Uw aankopen 100% verzekerd tegen verlies en diefstal’.

De consument in kwestie raakt tijdens een reis een aantal met de creditcard gekochte goederen, waaronder een iPhone, kwijt. De aanbieder weigert uitkering, omdat in de polisvoorwaarden is opgenomen dat uitsluitend schade door diefstal is gedekt. Diefstal van elektronische instrumenten is daarbij uitgesloten.

De geschillencommissie stelt de consument echter in het gelijk. De commissie stelt voorop dat een verzekeringsovereenkomst niet alleen de rechtsgevolgen heeft die partijen in het polisblad van de verzekering en de toepasselijke voorwaarden zijn overeengekomen, maar ook die, naar de aard van de overeenkomst, uit de wet, de gewoonte of de eisen van redelijkheid en billijkheid voortvloeien. Dit vloeit voort uit artikel 6, 248 lid 1 BW. De informatie die op de website van de creditcardmaatschappij is gepubliceerd, maakt in beginsel geen onderdeel uit van de verzekering die de consument is aangegaan. Een verzekeraar dient in zijn reclame-uitingen echter geen verkeerde voorstelling van zaken te geven (Tuchtraad Financiële Dienstverlening (Assurantiën) 5 mei 2014, uitspraak 14-001).

Hoewel de partijen niet zijn overeengekomen dat de informatie op de website van de creditcardmaatschappij deel uitmaakt van de verzekeringsovereenkomst, mocht de consument naar het oordeel van de commissie in het onderhavige geval op grond van de informatie op de website erop vertrouwen dat de verzekering ook dekking biedt in geval van verlies van goederen. De informatie is afkomstig van de creditcardmaatschappij, de polishouder van de verzekering. Daarmee is de informatie afkomstig uit de invloedssfeer van verzekeraar.

Nu de bewoordingen ‘100% dekking’ zijn gebruikt, kan de verzekeraar geen beroep doen op de in de voorwaarden opgenomen uitsluitingen. Dit betekent dat ook de schade aan de iPhone vergoed moet worden.

- Uitspraak 2017 - 621

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs die gebruikmaken van de RijBeterBox kunnen bij een goede score een premiekorting 'verdienen' bij de Vereende. De RijBeterBox werd begin dit jaar gelanceerd....

Eric van der Jagt (UWV) in Geschillencommissie Kifid

Eric van der Jagt (UWV) in Geschillencommissie Kifid

Eric van der Jagt is benoemd als lid van de Geschillencommissie. Hij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie zijn niet werkzaam...

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0696, bindend) Een consument heeft een klacht ingediend over de registraties in het CKI en gesteld dat de registraties niet proportioneel...

Kifid:  aflossing krediet niet mogelijk door hypotheek te verhogen

Kifid: aflossing krediet niet mogelijk door hypotheek te verhogen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0684, bindend) Consumenten hebben een klacht ingediend over de registraties in het CKI. De consumenten willen hun hypothecaire geldlening...

Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af

Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0679, bindend) In het kader van het Wwft-cliëntenonderzoek heeft DeGiro de consument verzocht om het online formulier 'Declaratie herkomst...

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

(Kifid-uitspraak Commissie van Beroep 2022-0006) Consumenten klagen over de door adviseur Vogelaar Advies verstrekte informatie ten tijde van de totstandkoming van...

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

De Vereende zag in coronajaar 2021 het premievolume toenemen met 5 procent tot 55,6 miljoen euro. Het netto resultaat kwam uit op 2,8 miljoen euro. Volgens de Vereende...

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

(Kifid-uitspraak GC 2022-810 bindend) Verzekeraars mogen er niet op vertrouwen dat adviseurs de informatie uit met de door de verzekeraar ter beschikbaar gestelde...

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2022-0483, bindend) Een consument heeft een beroep gedaan op haar doorlopende reisverzekering in verband met schade aan een mobiele telefoon....

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2022-0438) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Loyalis (onderdeel a.s.r.). De consument is volledig arbeidsongeschikt...