Zeven vragen aan... Ron Gardenier

section1_page22_article25_1.jpg

1. Wat drijft je als ondernemer? Heb je een motto?

Ik heb me altijd laten drijven door mijn passie voor het vak én voor het volmachtkanaal. Daarbij komt dat we in de huidige tijd meer ondernemer zijn dan ooit. Ondernemers die náást de klant staan, een gezond rendement nastreven en hun uiterste best doen onderscheidend te blijven. Verder leer ik graag iedere dag. Door mijn NVGA-voorzitterschap zit ik middenin de dossiers. Ook de contacten en het netwerk zijn zeer waardevol.

Als directeur van UMG Assuradeuren heb ik een duidelijk doel voor ogen: niet het grootste, maar wel het beste volmachtbedrijf van de toekomst te worden waarbij ik me realiseer dat dit lastig meetbaar is. Dit oordeel laat ik graag aan mijn klanten over.

2. Aan wie neem jij een voorbeeld als ondernemer? Leg uit waarom.

Ik noem er graag twee. Als eerste een eerbetoon aan Uri Coronel, vele jaren de drijvende kracht van mijn club Ajax, maar ook zijn staat van dienst in de verzekeringsbranche als vice-voorzitter van Aon Groep Nederland en zijn vele bestuursfuncties op maatschappelijk gebied. Als tweede een diepe buiging voor Warren Buffett, die met zijn 85 jaar nog steeds een briljant zakenman is. Erg tot mijn verbeelding spreken zijn simpele levensstijl en wijze levenslessen, zoals ‘Nice people come in all colors’ en ‘The more you give love away, the more you get’. Uitspraken die wat mij betreft de kern van ons bestaan raken.

3. Ben jij als ondernemer ook sociaal betrokken? Hoe?

Vanuit UMG stimuleren wij tal van maatschappelijke initiatieven. Met onder meer onze Meeùs Runclub bieden wij onze klanten en/of prospects een platform om te werken aan een vitale, gezonde en duurzame relatie. Wij stimuleren in ons bedrijf ook vrijwilligerswerk door deelname aan ‘NL doet’ en proberen onze collega’s te enthousiasmeren om gastdocent te worden bij LEF. Dit is een lesprogramma waarbij jongeren wordt geleerd om verantwoordelijk met geld om te gaan.

Daarnaast is de NVGA een vereniging van en voor leden. Het voorzitterschap maakt dat ik mij in belangrijke mate verantwoordelijk voel voor de positie van het volmachtkanaal en dat ik me betrokken voel bij hoe het onze leden vergaat.

4. Wat zal de grootste game changer zijn in onze economie?

Een trendwatcher stelde onlangs terecht dat een onzeker voorval straks niet meer onzeker zal zijn. Door technologie en de toepassing van data zullen we steeds beter in staat zijn zaken te voorspellen. Zo zal bijvoorbeeld door toepassing van robotisering in de breedste zin van het woord (bijvoorbeeld Watson), maar meer specifiek in de zorg onze gemiddelde leeftijdsgrens toenemen. Dit zal verzekeringstechnisch impact hebben op langleven risico’s, maar kan wellicht een positief effect hebben op de kosten van de zorg. Ook het feit dat het klimaat verandert en de invloed hiervan nu echt zichtbaar wordt, vraagt om aanpassing van verzekeringsproducten en herverzekeringsprogramma’s.

5. Hoe ziet de financiële sector er over tien jaar uit?

Al deze ontwikkelingen maken dat we anders met risico’s moeten omgaan. Als verzekeringsbranche zullen we – al dan niet in samenwerking met andere partijen – dienstverlenende concepten in plaats van standaard producten moeten aanbieden. Willen we de klant écht ontzorgen, dan moeten we hem een ‘zorgeloze oude dag’, ‘zorgeloos wonen’ en ‘verzekerd zijn van mobiliteit’ aanbieden in plaats van de huidige verzekeringen.

6. Hoe belangrijk wordt duurzaamheid in de financiële sector?

Op het gebied van duurzaamheid is de financiële sector een slow starter in vergelijking met andere sectoren. Ontwikkelingen in onze sector worden wel krachtiger en gaan sneller. Er komen steeds meer studies over de financiële implicaties van de klimaatverandering voor allerlei bedrijfssectoren en de gevolgen van maatschappelijke verandering, zoals vergrijzing, obesitas en de ontwikkelingen in de arbeidsmarkt. Daarnaast neemt de maatschappelijke druk enorm toe om helderheid te bieden over productvoorwaarden en tariefstelling. Last but not least komen toezichthouders met steeds meer regels en voorschriften.

7. Wat wil je per se nog eens doen als ondernemer?

Op mijn bucketlist staan nog wel een paar items, maar die hebben meer een privé karakter. Zakelijk kunnen we de komende jaren het hoofd bieden aan tal van uitdagingen. In onze branche is sprake van never a dull moment en dat is feitelijk het mooiste dat er is!

‘The more you give love away, the more you get’

Reactie toevoegen

 
Editie
Brancheorganisaties maken zich samen sterk voor eHerkenning

Brancheorganisaties maken zich samen sterk voor eHerkenning

Het Verbond van Verzekeraars, Adfiz en de NVGA slaan met SIVI de handen ineen om hun leden te informeren over de transitie van het Digitaal Paspoort naar eHerkenning,...

NVGA en Verbond bereiken overeenstemming over VSV

NVGA en Verbond bereiken overeenstemming over VSV

De NVGA en het Verbond van Verzekeraars hebben een Voorbeeld Samenwerkingsovereenkomst Volmacht (VSV) gepubliceerd. De nieuwe VSV loopt vanaf nu tot januari 2022. Het...

Persoonlijk contact en interactie

Persoonlijk contact en interactie

Voor de nieuwe artikelenreeks ‘Volmachtbedrijf centraal’ in VVP wordt een ‘voorbeeldkantoor’ uitgelicht, waarmee een NVGA-bestuurslid een...

COR daalt in volmachtmarkt onder honderd procent

COR daalt in volmachtmarkt onder honderd procent

De  Combined Operating Ratio (COR) in de volmachtmarkt voor schadeverzekeringen is voor het eerst sinds 2015 onder de 100 procent uitgekomen, een daling in...

Unieke en cruciale samenwerking in het volmachtkanaal

Unieke en cruciale samenwerking in het volmachtkanaal

(Uit VVP-special Digitale Transformatie) “Het massaal omarmen door verzekeraars én volmachtbedrijven van het door de Stichting Uniforme Inrichting...

NVGA stelt deelname aan Stichting Uniforme Inrichting Volmachtketen verplicht

NVGA stelt deelname aan Stichting Uniforme Inrichting Volmachtketen verplicht

Tijdens de Algemene Ledenvergadering hebben de NVGA-leden besloten de lidmaatschapsvoorwaarden aan te scherpen en deelname aan de nieuwe Stichting Uniforme Inrichting...

Premievolume volmachtmarkt in 2018 ruim 3,6 miljard euro

Premievolume volmachtmarkt in 2018 ruim 3,6 miljard euro

In 2018 hebben gevolmachtigde agenten voor 3,6 miljard euro aan premie (schade en inkomen) gerealiseerd. Het premievolume in het volmachtkanaal is sinds 2015 met...

Ron Gardenier:  steeds minder verzekerbereidheid bij verzekeraars

Ron Gardenier: steeds minder verzekerbereidheid bij verzekeraars

Het jaar van de verharde markt. Zo kenschetste NVGA-voorzitter Ron Gardenier het afgelopen jaar in zijn speech tijdens de algemene ledenvergadering. "Met name op...

Verbond en NVGA publiceren nieuwe SWO volmachten niet gezamenlijk

Verbond en NVGA publiceren nieuwe SWO volmachten niet gezamenlijk

In tegenstelling tot eerdere versies, is de Voorbeeld Samenwerkingsovereenkomst Volmacht van 2019 door het Verbond gepubliceerd zonder met de NVGA overeenstemming...

NVGA verheugd over komst Maas Lloyd op volmachtmarkt

NVGA verheugd over komst Maas Lloyd op volmachtmarkt

De NVGA zegt de komst van Maas Lloyd op de Nederlandse volmachtmarkt toe te juichen. “De verzekeraar heeft in de afgelopen jaren haar vertrouwen in de volmachtmarkt...