Zeven vragen aan... Ron Gardenier

section1_page22_article25_1.jpg

1. Wat drijft je als ondernemer? Heb je een motto?

Ik heb me altijd laten drijven door mijn passie voor het vak én voor het volmachtkanaal. Daarbij komt dat we in de huidige tijd meer ondernemer zijn dan ooit. Ondernemers die náást de klant staan, een gezond rendement nastreven en hun uiterste best doen onderscheidend te blijven. Verder leer ik graag iedere dag. Door mijn NVGA-voorzitterschap zit ik middenin de dossiers. Ook de contacten en het netwerk zijn zeer waardevol.

Als directeur van UMG Assuradeuren heb ik een duidelijk doel voor ogen: niet het grootste, maar wel het beste volmachtbedrijf van de toekomst te worden waarbij ik me realiseer dat dit lastig meetbaar is. Dit oordeel laat ik graag aan mijn klanten over.

2. Aan wie neem jij een voorbeeld als ondernemer? Leg uit waarom.

Ik noem er graag twee. Als eerste een eerbetoon aan Uri Coronel, vele jaren de drijvende kracht van mijn club Ajax, maar ook zijn staat van dienst in de verzekeringsbranche als vice-voorzitter van Aon Groep Nederland en zijn vele bestuursfuncties op maatschappelijk gebied. Als tweede een diepe buiging voor Warren Buffett, die met zijn 85 jaar nog steeds een briljant zakenman is. Erg tot mijn verbeelding spreken zijn simpele levensstijl en wijze levenslessen, zoals ‘Nice people come in all colors’ en ‘The more you give love away, the more you get’. Uitspraken die wat mij betreft de kern van ons bestaan raken.

3. Ben jij als ondernemer ook sociaal betrokken? Hoe?

Vanuit UMG stimuleren wij tal van maatschappelijke initiatieven. Met onder meer onze Meeùs Runclub bieden wij onze klanten en/of prospects een platform om te werken aan een vitale, gezonde en duurzame relatie. Wij stimuleren in ons bedrijf ook vrijwilligerswerk door deelname aan ‘NL doet’ en proberen onze collega’s te enthousiasmeren om gastdocent te worden bij LEF. Dit is een lesprogramma waarbij jongeren wordt geleerd om verantwoordelijk met geld om te gaan.

Daarnaast is de NVGA een vereniging van en voor leden. Het voorzitterschap maakt dat ik mij in belangrijke mate verantwoordelijk voel voor de positie van het volmachtkanaal en dat ik me betrokken voel bij hoe het onze leden vergaat.

4. Wat zal de grootste game changer zijn in onze economie?

Een trendwatcher stelde onlangs terecht dat een onzeker voorval straks niet meer onzeker zal zijn. Door technologie en de toepassing van data zullen we steeds beter in staat zijn zaken te voorspellen. Zo zal bijvoorbeeld door toepassing van robotisering in de breedste zin van het woord (bijvoorbeeld Watson), maar meer specifiek in de zorg onze gemiddelde leeftijdsgrens toenemen. Dit zal verzekeringstechnisch impact hebben op langleven risico’s, maar kan wellicht een positief effect hebben op de kosten van de zorg. Ook het feit dat het klimaat verandert en de invloed hiervan nu echt zichtbaar wordt, vraagt om aanpassing van verzekeringsproducten en herverzekeringsprogramma’s.

5. Hoe ziet de financiële sector er over tien jaar uit?

Al deze ontwikkelingen maken dat we anders met risico’s moeten omgaan. Als verzekeringsbranche zullen we – al dan niet in samenwerking met andere partijen – dienstverlenende concepten in plaats van standaard producten moeten aanbieden. Willen we de klant écht ontzorgen, dan moeten we hem een ‘zorgeloze oude dag’, ‘zorgeloos wonen’ en ‘verzekerd zijn van mobiliteit’ aanbieden in plaats van de huidige verzekeringen.

6. Hoe belangrijk wordt duurzaamheid in de financiële sector?

Op het gebied van duurzaamheid is de financiële sector een slow starter in vergelijking met andere sectoren. Ontwikkelingen in onze sector worden wel krachtiger en gaan sneller. Er komen steeds meer studies over de financiële implicaties van de klimaatverandering voor allerlei bedrijfssectoren en de gevolgen van maatschappelijke verandering, zoals vergrijzing, obesitas en de ontwikkelingen in de arbeidsmarkt. Daarnaast neemt de maatschappelijke druk enorm toe om helderheid te bieden over productvoorwaarden en tariefstelling. Last but not least komen toezichthouders met steeds meer regels en voorschriften.

7. Wat wil je per se nog eens doen als ondernemer?

Op mijn bucketlist staan nog wel een paar items, maar die hebben meer een privé karakter. Zakelijk kunnen we de komende jaren het hoofd bieden aan tal van uitdagingen. In onze branche is sprake van never a dull moment en dat is feitelijk het mooiste dat er is!

‘The more you give love away, the more you get’

Reactie toevoegen

 
Editie
Verbond en NVGA presenteren nieuwe VSV en VPV

Verbond en NVGA presenteren nieuwe VSV en VPV

Het Verbond van Verzekeraars en de NVGA hebben een nieuwe Voorbeeld Samenwerkingsovereenkomst Volmacht (VSV) en een Voorbeeld Poolovereenkomst Volmacht (VPV) gemaakt....

Verbond en NVGA updaten Leidraad Sanctiewet Volmacht

Verbond en NVGA updaten Leidraad Sanctiewet Volmacht

Het Verbond van Verzekeraars en de NVGA vullen de Leidraad Sanctiewet Volmacht aan met requirements en praktische voorbeelden. De huidige leidraad werd in 2018...

Verzekeringssector van start met Directe Schadeafhandeling

Verzekeringssector van start met Directe Schadeafhandeling

Zoals eerder aangekondigd is de verzekeringssector van start gegaan met Directe Schadeafhandeling. Met deze nieuwe dienstverlening kan schade sneller en eenvoudiger...

Contactgroep Automatisering: hoogste tijd voor nieuwe sectorbrede afspraken

Contactgroep Automatisering: hoogste tijd voor nieuwe sectorbrede afspraken

De Stichting Contactgroep Automatisering (CGA) heeft met instemming kennisgenomen van de 'Verkenning naar uitbestedingsrisico’s bij financieel dienstverleners'...

Er voor de klant zijn bij wezenlijke schades

Er voor de klant zijn bij wezenlijke schades

(NVGA in katern Zakelijk & Inkomen in VVP 3) Victor Insurance is één van de grootste volmachtbedrijven ter wereld en actief in onder andere Noord-Amerika,...

NVGA: schouders blijven zetten onder uniforme inrichting volmachtketen

NVGA: schouders blijven zetten onder uniforme inrichting volmachtketen

Het totale premievolume van de sector Schade en Inkomen NVGA en niet NVGA-leden in volmacht is in 2020 gestegen met ruim drie procent tot ruim vier miljard euro....

De toekomst van volmacht is…

De toekomst van volmacht is…

(AFM, NVGA en Verbond in katern 'Volmachten vol in bedrijf!' in VVP 1-2021) De toekomst van volmacht is… VVP vroeg het aan het Verbond van Verzekeraars,...

Je klant kennen en begrijpen

Je klant kennen en begrijpen

(Uit katern 'Volmachten vol in bedrijf!' in VVP 1-2021) In 1946 startte de opa van Alwien Geerts het bedrijf, vanuit een boerderij in Brabant. Inmiddels staat...

Onthouden dat we wederzijds waarde moeten toevoegen

Onthouden dat we wederzijds waarde moeten toevoegen

(Volmachtbedrijf Centraal' door Carolien Sala, NVGA, in VVP 6-2020) In de reeks ‘Volmachtbedrijf Centraal’ in VVP gaat een NVGA-bestuurslid in gesprek...

NVGA verbaasd over visie Verbond ten aanzien van volmachtbeloning

NVGA verbaasd over visie Verbond ten aanzien van volmachtbeloning

De NVGA zegt verbaasd kennis te hebben genomen van het Verbondsstandpunt dat volmachtbeloning voor transparantie in aanmerking komt omdat anders te vrezen valt voor...