Samen werken met focus op mens en resultaat

Wendy van Hamburg

“Een leider geeft kaders aan en zorgt binnen die kaders voor dialoog en cocreatie met een focus op mens en resultaat.” Dat is de visie van Wendy van Hamburg (37), werkzaam bij de hoofdafdeling Port Development van Havenbedrijf Rotterdam. Ze is verantwoordelijk voor miljoeneninvesteringen in nautische infrastructuur en stuurt 150 mensen aan.

De keukentafelsessie van Avéro Achmea met Van Hamburg vond plaats op een bijzondere locatie: de zeventiende verdieping van het World Port Center op de Wilhelminakade in Rotterdam waar tevens het haven-control-centrum is gevestigd. Gastheer Jack Hommel vroeg alle deelnemers hoe ze zichzelf als leider karakteriseren. Veel voorkomende woorden waren: passie, verbinden, inspireren, mens- en resultaatgericht. Van Hamburg lijkt van alle markten thuis. Ze noemt zichzelf energiek en een mensenmens. Ze was een van de drie inalisten van Young Captain Award 2015, de prijs voor meest getalenteerde jonge zakelijke leiders van Nederland. Ze staat open voor de ideeën van anderen en deelt graag haar eigen lessen. Ook met de pensioenadviseurs die bij deze sessie aanwezig waren. En die lessen waren interessant, juist omdat Van Hamburg veel parallellen zag tussen het Havenbedrijf en de pensioenwereld.

Game changer

De Rotterdamse haven staat voor grote uitdagingen, ook al werd 2015 afgesloten met hele goede cijfers. Rotterdam is de grootste haven van Europa en de achtste haven wereldwijd. “Met 466 miljoen ton overslag

‘Uiteindelijk gaat het altijd om het vertalen van ideeën naar oplossingen’

werd vorig jaar een record behaald. Maar er diende zich een game changer aan in de vorm van schaliegas. Het is goedkoop en wordt vaak aan de bron gerafineerd. Het succes heeft invloed op de opslag van (petro)chemie maar ook op onze export van kolen en chemie. Bovendien is de Europese markt verzadigd en hebben we te maken met de succesvolle omslag in Duitsland naar groene energie. Kortom: als je kijkt naar de rafinagesector, de chemie en de energievoorziening, staat op dit moment 62 procent van de totale haveninkomsten onder druk.”

Ook de pensioenwereld staat onder druk. “In een veranderende wereld is niets meer vanzelfsprekend en zul je je eigenwaarde moeten vinden en je meerwaarde moeten communiceren. Een missie helpt enorm. Een missie brengt je met elkaar in gesprek. Een ondernemersstrategie maakt vervolgens inzichtelijk wat je aan het doen bent. Verder geloof ik erg in scenariodenken, juist omdat we niet meer weten welke kant het opgaat. Durf met medewerkers what if -scenario’s op te stellen en maak ze ook concreet. Bespreek in je team alle ontwikkelingen en alle onzekerheden. Stel vervolgens prioriteiten en stel een A-team samen dat werk maakt van de top-3 prioriteiten. Geef mensen ondertussen wel steeds de tijd om een en ander te laten bezinken.”

Leiderschapslessen

“Ik ben een snelle denker en geloof dat mensen een goed idee vanzelf wel oppakken. Wees niet bang voor de kracht van de herhaling. Je moet blijven communiceren wat je wilt en wat je aan het doen bent om mensen mee te nemen. Blijf het ook altijd hebben over de waarom-vraag . We kunnen meestal goed uitleggen wat we doen, maar niet waarom. Maak er een open vraag van en betrek je medewerkers ook hierbij. Dat leidt tot een goede dialoog over waartoe je als onderneming op aarde bent. Tenslotte: neem het cliché ‘beter goed gejat dan slecht gemaakt’ goed ter harte.”

Volgens Van Hamburg is het om drie redenen belangrijk te investeren in mensen. “Leef je in je klanten in. Je moet weten wat hun belevingswereld is, wat hun behoeften en wensen zijn. En als je hierop inspeelt, zul je de consequenties voor je bedrijf goed in het oog moeten houden.”

“Geef ook volop ruimte aan je medewerkers om ideeën te uiten en mee te denken. Wij bedachten een innovatieprijsvraag in het havenbedrijf. Eerlijk gezegd dachten we dat het wat suf was, maar de resultaten hebben ons verrast. Ongeloolijk mooie ideeën leven bij je medewerkers. Durf ze eruit te halen.”

“Tenslotte zul je als leider moeten zorgen voor verbinding. Niet alleen binnen je eigen bedrijf, maar ook met je klanten en met je concurrenten. Door samen te werken met andere havens kunnen we nu makkelijker goede ideeën van elkaar overnemen. Je hoeft niet zelf het wiel uit te vinden.”

“Uiteindelijk gaat het om het vertalen van ideeën naar oplossingen. Dat doen wij met het business model canvas, een uitstekend model om alle ins & outs van nieuwe ideeën op een rijtje te krijgen. In één overzicht zie je dan of het levensvatbaar is of niet.”

Vitaliteit

Een van de zaken die Van Hamburg kreeg toebedeeld, was het onderwerp vitaliteit. Haar aanpak illustreert de werkwijze die ze ook bij grote projecten toepast. “Eerst hebben we de behoefte van de medewerkers in kaart gebracht. De belangstelling voor vitaliteitsbevordering bleek groot, met name voor een eigen fitnes center. Vervolgens dien je bij de top te beginnen: walk your talk . Dan moet het gaan leven bij alle medewerkers. Dat doe je onder meer door overal in het gebouw gratis fruit aan te bieden, medewerkers de mogelijkheid te bieden met persoonlijke fitnessplannen te werken en je vraagt iedereen mee te denken met een slogan die bij het nieuwe fitness center past.” Uiteindelijk werd dit een slogan van Willem van Hanegem. ‘Je moet wel meespelen, anders krijg je het veels te koud’, zei de Feyenoord-icoon als coach van een jeugdelftal tegen een jongetje dat bibberend in het veld stond.

“Het welslagen van zo’n project stoelt op twee pijlers”, aldus Van Hamburg. “Een nieuw initiatief moet een positieve energie hebben en moet de medewerkers geen moeite kosten. Ten tweede moet je de drempels laag houden. Vandaar dat we overal kratjes met ‘werkfruit’ hebben neergezet. Ook blijven we over het initiatief goed en vaak communiceren via allerlei mogelijke kanalen. Ook dat leidt tot betrokkenheid. Een volgende stap zal zijn dat we niet alleen aandacht hebben voor de fysieke gezondheid van de medewerkers, maar ook voor de mentale en emotionele. De mindset van je medewerkers bepaalt uiteindelijk je succes.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Reynier van bommel: \'de klant bepaalt wie je bent\'

Reynier van bommel: \'de klant bepaalt wie je bent\'

“Durf te veranderen, maar houd daarbij vast aan je kernwaarden.” Dat is de rode draad in de 281 jaar oude geschiedenis van schoenfabriek wed. J.P. van...

Samen topkwaliteit leveren waarvoor klanten graag betalen

Samen topkwaliteit leveren waarvoor klanten graag betalen

Er echt zijn wanneer je nodig bent, medewerkers de ruimte geven zich verder te ontwikkelen, een ‘het-kan-wel’ mentaliteit en altijd open en eerlijk communiceren....

Avéro achmea: awbz-transitie versterkt rol adviseur

Avéro achmea: awbz-transitie versterkt rol adviseur

De hervomingen in de langdurige zorg zullen ertoe leiden dat de zelfredzame burger zich zorgvuldig zal moeten voorbereiden op zorg in de latere levensfasen: in financieel...