Schoondochter informeren ‘onzorgvuldig’

Kifid 2017 (deel logo)

LEVEN - Welke informatie mag de verzekeraar aan wie verstrekken? Met de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) op 25 mei a.s., zal die vraag in de komende tijd nog vaak moeten worden beantwoord. Een voorbode van situaties waarin dit nog vaker gaat spelen, is in deze uitspraak te lezen.

De consument koopt in 2007 een direct ingaande lijfrenteverzekering voor 403.287 euro. Vanaf december 2007 tot en met december 2022 zal hieruit elk kwartaal een uitkering plaatsvinden. De helft van de uitkering gaat naar de consument. De andere helft naar diens zoon. De relatie van de zoon raakt verbroken. De schoondochter van de consument belt hierop de verzekeraar en verzoekt om een kopie van de verzekering. De verzekeraar stuurt de schoondochter deze gegevens. De schoondochter laat vervolgens beslag leggen op de uitkering die per kwartaal aan de zoon van de consument wordt gedaan

De consument verwijt de verzekeraar dat deze zonder zijn toestemming de bedoelde stukken aan de schoondochter heeft gezonden. Verzekeraar erkent deze fout. Ook de Geschillencommissie stelt vast dat de verzekeraar onvoldoende heeft gedaan om te verifiëren dat de beller recht had op de gevraagde informatie. De geschillencommissie betitelt de handelwijze van de verzekeraar daarom als ‘onzorgvuldig.

De geschillencommissie stelt echter vervolgens vast dat de consument geen recht heeft op schadevergoeding omdat de (ex-) schoondochter kennelijk op de hoogte was van deze lijfrenteverzekering en ook het polisnummer kende. Deze informatie was al voldoende om beslag te kunnen laten leggen. Er is dus geen causaal verband tussen de informatie die ten onrechte is verstrekt en de schade die hieruit voor de consument (en zijn zoon) is opgetreden. - Uitspraak 2018 – 113

Reactie toevoegen

 
Editie
Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0615, bindend) De consument klaagt over de (totstandkoming van de) second opinion van met betrekking tot een rechtsbijstandverzekering van...

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2023-0614) Consumenten doen bij ABN Amro een hypotheekaanvraag zonder advies. Ze hebben het idee dat de hypotheekaanvraag wordt toegewezen, maar...

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0587) De consument heeft een klacht ingediend over de registratie van zijn persoonsgegevens in het EVR door Nationale-Nederlanden Schade....

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0588) ASR heeft kort voor de overdracht een financieringsaanvraag afgewezen. Consumenten klagen bij Kifid over de communicatie van de verzekeraar...

Premie-inkomen Leven gestegen in eerste kwartaal

Premie-inkomen Leven gestegen in eerste kwartaal

In het eerste kwartaal van 2023 is het premie-inkomen Leven met tien procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. De stijging deed zich vooral voor bij eenmalige...

Klantbelang moet centraal blijven staan, ook bij ‘closedbook-portefeuilles’ levensverzekeraars

Klantbelang moet centraal blijven staan, ook bij ‘closedbook-portefeuilles’ levensverzekeraars

De dienstverlening en informatieverstrekking aan klanten van een ‘closedbook’-levensverzekering lijken op dit moment adequaat te gebeuren. Ook bij uitbesteding...

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

(Kifid-uitspraak GC 2023-0389) Bij broker DEGIRO konden minderjarigen (via hun ouders) beleggingsdiensten afnemen. De broker fuseert met een Duitse bank. Enige tijd...

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

(Kifid-uitspraak GC 2023-0379, bindend) De Geschillencommissie Kifid is van oordeel dat verzekeraar Rhion de persoonsgegevens van de consument ten onrechte heeft...

Minder individuele levenpolissen in 2022

Minder individuele levenpolissen in 2022

In 2022 bestond de productie van de individuele levensverzekeringen uit 367.000 polissen. De bijbehorende APE (annualized premium equivalent) bedraagt 0,29 miljard...

Kifid wijst klacht over boeterente af

Kifid wijst klacht over boeterente af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0134, bindend) De consumenten hebben Florius verzocht om de lopende rentevastperiode open te breken, waarna zij een aanbod is gedaan. De...