Schoondochter informeren ‘onzorgvuldig’

Kifid 2017 (deel logo)

LEVEN - Welke informatie mag de verzekeraar aan wie verstrekken? Met de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) op 25 mei a.s., zal die vraag in de komende tijd nog vaak moeten worden beantwoord. Een voorbode van situaties waarin dit nog vaker gaat spelen, is in deze uitspraak te lezen.

De consument koopt in 2007 een direct ingaande lijfrenteverzekering voor 403.287 euro. Vanaf december 2007 tot en met december 2022 zal hieruit elk kwartaal een uitkering plaatsvinden. De helft van de uitkering gaat naar de consument. De andere helft naar diens zoon. De relatie van de zoon raakt verbroken. De schoondochter van de consument belt hierop de verzekeraar en verzoekt om een kopie van de verzekering. De verzekeraar stuurt de schoondochter deze gegevens. De schoondochter laat vervolgens beslag leggen op de uitkering die per kwartaal aan de zoon van de consument wordt gedaan

De consument verwijt de verzekeraar dat deze zonder zijn toestemming de bedoelde stukken aan de schoondochter heeft gezonden. Verzekeraar erkent deze fout. Ook de Geschillencommissie stelt vast dat de verzekeraar onvoldoende heeft gedaan om te verifiëren dat de beller recht had op de gevraagde informatie. De geschillencommissie betitelt de handelwijze van de verzekeraar daarom als ‘onzorgvuldig.

De geschillencommissie stelt echter vervolgens vast dat de consument geen recht heeft op schadevergoeding omdat de (ex-) schoondochter kennelijk op de hoogte was van deze lijfrenteverzekering en ook het polisnummer kende. Deze informatie was al voldoende om beslag te kunnen laten leggen. Er is dus geen causaal verband tussen de informatie die ten onrechte is verstrekt en de schade die hieruit voor de consument (en zijn zoon) is opgetreden. - Uitspraak 2018 – 113

Reactie toevoegen

 
Editie
Kifid: verzekeraar dient kosten expliciet te vermelden

Kifid: verzekeraar dient kosten expliciet te vermelden

(Kifid-uitspraak GC 2021-0963) Een consument stelt dat ASR Levensverzekering niet aan de informatieverplichting heeft voldaan betreffende een beleggingsverzekering...

Kifid: geen advies, dan ook geen aansprakelijkheid

Kifid: geen advies, dan ook geen aansprakelijkheid

(Kifid-uitspraak GC 2021-0959) Een consument kan volgens de Geschillencommissie Kifid niet aannemelijk maken dat de Van Bruggen Adviesgroep betrokken is geweest...

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak 2021-0910) ABN Amro adviseert een klant om de financiering van de verbouwing van een woning via een rekeningcourantkrediet te financieren en niet...

Verzekering met vaste som is levensverzekering

Verzekering met vaste som is levensverzekering

(Rechtspraak) Is een verzekering met een vaste som en aandeel winst een levensverzekering? De Rechtbank Noord-Holland oordeelt van wel. De Wwft is daarop van toepassing....

Kifid: boeterente Quion niet te hoog

Kifid: boeterente Quion niet te hoog

(Kifid-uitspraak Uitspraak 2021-0881)  Een consument meldt zich bij het Kifid omdat hij in de veronderstelling is dat Quion een te hoge boeterente heeft berekend....

Kifid: klager geen consument, klacht niet behandelbaar

Kifid: klager geen consument, klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2021-0877) Klager vordert een bedrag van 450.00 euro van de Rabobank. De bank had een hypothecaire lening verstrekt bedoeld om de aankoop van...

Kifid: ING had dossier niet op orde en moet klantrelatie herstellen

Kifid: ING had dossier niet op orde en moet klantrelatie herstellen

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2021-0837) Volgens ING heeft een consument hypotheekfraude gepleegd door niet te melden dat een hypothecaire...

Kifid: aanvraag extra financiering niet kosteloos

Kifid: aanvraag extra financiering niet kosteloos

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid 2021-0818) Omdat adviseur en consument geen goede afspraken hebben gemaakt over de dienstverlening, mag de adviseur opnieuw...

Kifid: klacht zzp-er niet behandelbaar

Kifid: klacht zzp-er niet behandelbaar

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid 2021-0814) Uit de auto van een zzp'er wordt meetapparatuur gestolen die hij gebruikt voor zijn werk in de verwarmingsbranche....

Kifid: onderzoekskosten fraude voor consument

Kifid: onderzoekskosten fraude voor consument

(Kifid-uitspraak 2021-0746) Een consument dient bij ASR een schadeclaim in na diefstal van geluids- en muziekapparatuur. Echter, de diefstal bleek later plaats te...