Stap voor stap naar je ambitie

Bjorn Bierhaalder, MCH Consultancy

Als je een startend advieskantoor bent, wat ga je dan doen? Provisieloos werken? Inzetten op advies? Volledig digitaal werken? Allemaal goede ideeën. Maar ga je het écht anders doen? Ga je een baanbrekend bedrijfsmodel neerzetten dat de hele markt op zijn kop zet? Een model dat antwoord geeft op het ongenoegen over de financiële branche? Die kans is klein.

De meeste startende adviseurs hebben een historie in de branche. Die kennen de gewoontes en wetmatigheden. Weten hoe het in het verzekeringswereldje werkt. Vanuit die achtergrond val je snel terug in het bekende, vooral als dat op korte termijn leidt tot omzet. Als je even niet oplet, doe je hetzelfde als voorheen, maar dan in je eigen bedrijf. Ik betrap mezelf bijna dagelijks op een vergelijkbaar patroon. Als organisatieadviseur is het meest voor de hand liggende model, zorgen dat ik bij grotere opdrachtgevers voor langere tijd een opdracht heb. Vaak tegen een kortingstarief, maar altijd interessant voor de cashflow en eigen marketing. Het is grappig om te merken dat als het me lukt om bij een grotere opdrachtgever aan de slag te gaan, ik bijna altijd vanuit mijn omgeving hoor dat het fijn is om voor langere tijd inkomenszekerheid te hebben. Alsof dat ooit mijn motivatie is geweest een eigen organisatieadviesbureau te starten. Het nadeel van grotere opdrachten is dat ik weer meedraai in systemen waar ik niet meer in wilde zitten. Voor het gemak noem ik die systemen ‘corporate life’: organisatiemodellen waarin formele afstemming- en besturingsmechanismen nodig zijn om ze te laten functioneren.

Er bestaan voor mijn werk alternatieve modellen. Bijvoorbeeld door op een slimmere manier mijn ‘thoughtleadership’ in te zetten. Hoe dat precies werkt, weet ik nog niet uit eigen ervaring. Ik haal mijn eerste succesjes en verwacht dat ik daar verder in kan groeien. Maar onder de streep komt de meeste omzet nog steeds uit langere opdrachten. En daar gaat op dit moment nog de meeste tijd en aandacht in zitten. Ik zie adviseurs in vergelijkbare situaties. Zo had ik pas geleden een interessant gesprek met ervaren adviseurs die voor zichzelf waren begonnen. Allebei een achtergrond bij een grote financiële instelling. Kunnen zich niet meer vinden in het systeem van die instelling en willen het anders doen. Meer vanuit relatie en vakmanschap en beloning op basis van toegevoegde waarde. Ondanks deze ambitie stelden we tijdens het gesprek met elkaar vast dat de praktijk er anders uitzag. Die confrontatie is vaak verhelderend en altijd teleurstellend. Of het nu om mijn eigen situatie gaat of die van de adviseurs. Gelukkig is de confrontatie minder dramatisch dan het voelt. Loskomen van systemen heeft tijd nodig. Tijd die je gebruikt om je bewust te worden van onbewuste gewoontes en om je weg te vinden richting het nieuwe ideaalplaatje. Dit doe je door nieuwe ideeën uit te proberen, te ervaren wat lukt (of niet) en stap voor stap te groeien richting de nieuwe realiteit.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Klantgerichtheid in een digitale samenleving

Klantgerichtheid in een digitale samenleving

Financieel advies blijft belangrijk ook, of juist, in een samenleving die steeds verder gedigitaliseerd wordt. Voor het intermediair is het daarom ook belangrijk...

Wat heeft u nodig om klantgerichter te werken?

Wat heeft u nodig om klantgerichter te werken?

Wat heeft u nodig om klantgerichter te kunnen werken? Dit en meer vragen we aan het intermediair om te mate van klantgerichtheid te meten en om inzicht te kunnen...

Hoe stimuleer je medewerkers klantgerichter te werken?

Hoe stimuleer je medewerkers klantgerichter te werken?

Nu perverse omzetprikkels en bonussen binnen de intermediaire markt nagenoeg verdwenen zijn, ligt de focus meer op het prikkelen van kwaliteit en bijvoorbeeld ook...

Spiegel u aan de praktijkervaringen van adviescollega's

Spiegel u aan de praktijkervaringen van adviescollega's

Het meeste leert u van collega ondernemers, zo horen we vaak. U kunt uw collega’s dan ook helpen door mee te doen aan dit onderzoek over klantgerichtheid....

Klantgericht zijn, hoe doe je dat eigenlijk?

Klantgericht zijn, hoe doe je dat eigenlijk?

Sinds de start van de crisis die onze branche van financiële dienstverlening trof, wordt de term ‘klant centraal’ veel gebruikt. Om de klant centraal...

Ver voorbij de standaardoplossing

Ver voorbij de standaardoplossing

In een wereld waarin efficiëntie, standaardisatie en digitalisering leidende begrippen zijn, is het de kunst om als adviseur klantgericht te blijven. Hoe...

Mensen helpen maakt ‘t vak mooi

Mensen helpen maakt ‘t vak mooi

Wat zijn de momenten waarop je echt blij bent met je keuze voor het vak? Waarschijnlijk de momenten waarop je een klant hebt kunnen helpen en die klant daar dankbaar...

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Een relevanter vak als 'financieel adviseur' is er nauwelijks. Adviseurs helpen schade voorkomen, schades herstellen en maken dromen waar. Dichter bij de klant...

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

"Intermediaire zoektocht kost tijd"

"Intermediaire zoektocht kost tijd"

"De veranderingen in de sector bieden kansen, maar dan moet je wel in beweging komen. Oude gewoontes en wetmatigheden loslaten en je volledig richten op meerwaarde...