Technisch zijn we ver, nu de wetgeving nog

Jeroen Oversteegen

Hoe voorzichtig bent u met uw persoonlijke gegevens? We zijn continu online, delen van alles en downloaden klakkeloos talloze apps. Apps die vervolgens allerlei gegevens van ons verzamelen waaronder onze locatie, de snelheid waarmee we bewegen, welke andere apps we wanneer gebruiken en ons surfgedrag op internet. Ook over nog gevoeliger informatie maken we ons niet te veel zorgen. We hebben immers altijd nog de strenge regelgeving in Nederland en Europa. Maar die privacywetten zijn een schijnveiligheid.

Bewust of onbewust staan we op grote schaal toe dat onze informatie op straat ligt. Een willekeurige app ziet hoeveel mobieltjes er bij u in huis liggen en waar die mobieltjes dagelijks naartoe gaan. Het ene reist via de snelweg naar bedrijf X. Een ander gaat op fietssnelheid naar school Y. Twee keer per jaar gaan alle mobieltjes naar het buitenland. Een schatting maken van de reiskosten is eenvoudig. Het thuisadres laat zich ook simpel achterhalen. Net als de WOZ-waarde. Sportclubs, favoriete supermarkt of lievelingsrestaurant? Ze zijn allemaal in kaart gebracht. Met deze gegevens dan weer gekoppeld aan die van Facebook, LinkedIn en uw bedrijfswebsite is bovendien binnen een bandbreedte te bepalen wat u verdient. En dan hebben we het nog niet over het bezoeken van gespecialiseerde gezondheidsklinieken.

De positieve kant is dat verzamelde geverifieerde gegevens voor veel gemak kunnen zorgen. Dat weet ook de overheid. Met enkel uw DigiD geven ze u toegang tot veel belangrijke gegevens. Van belastingaangifte tot pensioenoverzicht. Van hypotheek tot medisch dossier. Als deze gegevens met uw toestemming te gebruiken zijn door uw adviseur of uw administratiekantoor kunnen zij efficiënter werken en veel betere informatie aan u verstrekken.

Moeten we bang zijn voor deze ontwikkelingen? Ik maak me er weinig zorgen over. Delen van informatie levert ons zoveel meer op. Uit zakelijk oogpunt zie ik vooral kansen en privé wil ik er gebruik van maken. Hoe mooi zou het zijn om klanten doorlopend van persoonlijke tips en adviezen te voorzien? Om ze te kunnen attenderen op aankomende veranderingen in hun financiële situatie? ‘Uw zoon wordt 18. Denkt u aan de zorgverzekering?’, ‘Heeft u al een inzittendenverzekering voor uw hockeyende kinderen?’, ‘Over 10 jaar gaat u met pensioen. Heeft u al nagedacht over de aflossing van uw hypotheek?’, ‘In uw buurt daalt de huizenwaarde. Let op dat ook uw hypotheek onder water kan komen te staan.’ Netlix en Spotify doen iets soortgelijks. Op basis van onder meer kijk- en luistergedrag, locatie en gezinssamenstelling draagt hun software suggesties aan. Denk ook aan een bedrijf als Tesla dat het rijgedrag analyseert en continu zoekt naar manieren om autorijden veiliger, schoner en comfortabeler te maken.

In de financiële wereld ligt de focus vaak op nieuwe producten. Maar marges staan onder druk. Relatiebeheer heeft de toekomst. We moeten blijvend op zoek naar manieren om bestaande klanten te verrassen. Door voortdurend mee te denken en mee te groeien in hun levens. Voorwaarde is alleen dat we van allerlei instanties, verzekeraars en banken gegevens mogen verzamelen en koppelen. Iets wat de overheid nu beperkt of verbiedt.

Uiteraard blijft privacy een heikel punt. Het is echter de vraag of alleen beperkende regelgeving wenselijk is. Daarmee vergroot je zelfs de kans dat een buitenlandse partij – uit bijvoorbeeld Rusland of China – zich op onze data stort.

Het zou goed zijn als overheid, DNB en AFM een andere, actieve rol krijgen bij het beheer van persoonlijke gegevens. Ze zouden alle data op één plek beschikbaar moeten stellen en moeten controleren wie daarop inlogt. De klant zelf krijgt daarvan een seintje en kan op ieder moment op een app een logboek bekijken. Tot slot zou de overheid het mogelijk moeten maken dat dienstverleners signalen mogen geven op basis van deze data. Uiteraard pas nadat de klant zelf toestemming heeft gegeven voor inzage. En met zware sancties voor misbruik. Technisch kan al heel veel, dus wacht niet te lang. Maak vaart!

Jeroen Oversteegen is directeur Nationale Hypotheekbond en lid van de contactgroep Automatisering. Deze bijdrage is op persoonlijke titel.

‘Het zou goed zijn als overheid, DNB en AFM een actieve rol krijgen bij beheer van persoonlijke gegevens’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Maak een spaarpotje van de rentetoeslag

Maak een spaarpotje van de rentetoeslag

"Ik wil geldverstrekkers oproepen eens anders te kijken naar de ‘groene hypotheken’, om ruimere budgetten te openen voor duurzaamheidsinvesteringen voor...

"Hogere woningwaarde gunstig voor je hypotheek"

"Hogere woningwaarde gunstig voor je hypotheek"

“Ik vind het prima als mensen bezwaar maken tegen hun WOZ-beschikking. Ongeveer 40 procent kreeg na bezwaar een aanpassing van de WOZ-waarde. Dat levert je...

Huidige stelsel hypotheekrenteaftrek onhoudbaar

Huidige stelsel hypotheekrenteaftrek onhoudbaar

“Waarom schrappen we die hele hypotheekrenteaftrek niet meteen en geven we de huizenkopers in plaats daarvan tien jaar lang een subsidie via een belastingkorting...

Webdelen voor adviseurs

Webdelen voor adviseurs

(VVP 02-2020) Overal contact houden met uw klant. Via Webdelen.nl kunt u elkaar persoonlijk spreken, uw scherm delen met uw klant, samen online berekeningen en...

Het werk gaat door... Jeroen Oversteegen

Het werk gaat door... Jeroen Oversteegen

Onder de titel 'Het werk gaat door...' brengt VVP in beeld hoe financieel dienstverleners hun werk in deze tijd zo goed mogelijk oppakken. Het biedt inzicht in...

Faster Forward en Nationale Hypotheekbond bundelen expertise

Faster Forward en Nationale Hypotheekbond bundelen expertise

Faster Forward en Nationale Hypotheekbond gaan nauwer samenwerken. Beide bedrijven hebben sinds begin dit jaar dezelfde investeringsmaatschappij. De ict-bedrijven...

Persoonlijk advies ten tijde van social distancing

Persoonlijk advies ten tijde van social distancing

Hoe vervult u uw rol als adviseur nu social distancing de maat voert?, zo vraagt Jeroen Oversteegen van de Nationale Hypotheekbond zich af in een blog op het ...

De computer verslaat de mens! Maar voorlopig nog niet

De computer verslaat de mens! Maar voorlopig nog niet

“De computer verslaat de mens.” Aldus Jeroen Oversteegen stellig, als we hem vragen naar zijn visie op de digitalisering van het advieskantoor in 2025....

Gastheerschap

Gastheerschap

In een zomerserie stelt VVP branchegenoten de vraag: wat is momenteel de grootste kans voor de financieel adviseur? Dit keer Jeroen Oversteegen van de Nationale...

Het vuur van... jeroen oversteegen

Het vuur van... jeroen oversteegen

Het vuur van.... Jeroen Oversteegen, directeur Nationale Hypotheekbond Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag het beste geven wat in hen...