Technisch zijn we ver, nu de wetgeving nog

Jeroen Oversteegen

Hoe voorzichtig bent u met uw persoonlijke gegevens? We zijn continu online, delen van alles en downloaden klakkeloos talloze apps. Apps die vervolgens allerlei gegevens van ons verzamelen waaronder onze locatie, de snelheid waarmee we bewegen, welke andere apps we wanneer gebruiken en ons surfgedrag op internet. Ook over nog gevoeliger informatie maken we ons niet te veel zorgen. We hebben immers altijd nog de strenge regelgeving in Nederland en Europa. Maar die privacywetten zijn een schijnveiligheid.

Bewust of onbewust staan we op grote schaal toe dat onze informatie op straat ligt. Een willekeurige app ziet hoeveel mobieltjes er bij u in huis liggen en waar die mobieltjes dagelijks naartoe gaan. Het ene reist via de snelweg naar bedrijf X. Een ander gaat op fietssnelheid naar school Y. Twee keer per jaar gaan alle mobieltjes naar het buitenland. Een schatting maken van de reiskosten is eenvoudig. Het thuisadres laat zich ook simpel achterhalen. Net als de WOZ-waarde. Sportclubs, favoriete supermarkt of lievelingsrestaurant? Ze zijn allemaal in kaart gebracht. Met deze gegevens dan weer gekoppeld aan die van Facebook, LinkedIn en uw bedrijfswebsite is bovendien binnen een bandbreedte te bepalen wat u verdient. En dan hebben we het nog niet over het bezoeken van gespecialiseerde gezondheidsklinieken.

De positieve kant is dat verzamelde geverifieerde gegevens voor veel gemak kunnen zorgen. Dat weet ook de overheid. Met enkel uw DigiD geven ze u toegang tot veel belangrijke gegevens. Van belastingaangifte tot pensioenoverzicht. Van hypotheek tot medisch dossier. Als deze gegevens met uw toestemming te gebruiken zijn door uw adviseur of uw administratiekantoor kunnen zij efficiënter werken en veel betere informatie aan u verstrekken.

Moeten we bang zijn voor deze ontwikkelingen? Ik maak me er weinig zorgen over. Delen van informatie levert ons zoveel meer op. Uit zakelijk oogpunt zie ik vooral kansen en privé wil ik er gebruik van maken. Hoe mooi zou het zijn om klanten doorlopend van persoonlijke tips en adviezen te voorzien? Om ze te kunnen attenderen op aankomende veranderingen in hun financiële situatie? ‘Uw zoon wordt 18. Denkt u aan de zorgverzekering?’, ‘Heeft u al een inzittendenverzekering voor uw hockeyende kinderen?’, ‘Over 10 jaar gaat u met pensioen. Heeft u al nagedacht over de aflossing van uw hypotheek?’, ‘In uw buurt daalt de huizenwaarde. Let op dat ook uw hypotheek onder water kan komen te staan.’ Netlix en Spotify doen iets soortgelijks. Op basis van onder meer kijk- en luistergedrag, locatie en gezinssamenstelling draagt hun software suggesties aan. Denk ook aan een bedrijf als Tesla dat het rijgedrag analyseert en continu zoekt naar manieren om autorijden veiliger, schoner en comfortabeler te maken.

In de financiële wereld ligt de focus vaak op nieuwe producten. Maar marges staan onder druk. Relatiebeheer heeft de toekomst. We moeten blijvend op zoek naar manieren om bestaande klanten te verrassen. Door voortdurend mee te denken en mee te groeien in hun levens. Voorwaarde is alleen dat we van allerlei instanties, verzekeraars en banken gegevens mogen verzamelen en koppelen. Iets wat de overheid nu beperkt of verbiedt.

Uiteraard blijft privacy een heikel punt. Het is echter de vraag of alleen beperkende regelgeving wenselijk is. Daarmee vergroot je zelfs de kans dat een buitenlandse partij – uit bijvoorbeeld Rusland of China – zich op onze data stort.

Het zou goed zijn als overheid, DNB en AFM een andere, actieve rol krijgen bij het beheer van persoonlijke gegevens. Ze zouden alle data op één plek beschikbaar moeten stellen en moeten controleren wie daarop inlogt. De klant zelf krijgt daarvan een seintje en kan op ieder moment op een app een logboek bekijken. Tot slot zou de overheid het mogelijk moeten maken dat dienstverleners signalen mogen geven op basis van deze data. Uiteraard pas nadat de klant zelf toestemming heeft gegeven voor inzage. En met zware sancties voor misbruik. Technisch kan al heel veel, dus wacht niet te lang. Maak vaart!

Jeroen Oversteegen is directeur Nationale Hypotheekbond en lid van de contactgroep Automatisering. Deze bijdrage is op persoonlijke titel.

‘Het zou goed zijn als overheid, DNB en AFM een actieve rol krijgen bij beheer van persoonlijke gegevens’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Waarom geen hypotheek op proef?

Waarom geen hypotheek op proef?

"Een ontwikkeling die duidelijk terrein wint, is gebruik ten faveure van bezit. Trekken we dat door naar onze sector, dan is het leasen van onderdak nog helemaal...

AVG vertaald naar de dagelijkse adviespraktijk

AVG vertaald naar de dagelijkse adviespraktijk

Bettie Hoogsteen van Adfiz stond tijdens de bijeenkomst 'AVG één jaar later, waar staan we nu?' uitgebreid stil bij de verantwoordingsplicht...

Jeroen Oversteegen aan het intermediair: "Laat je niet buitenspel zetten"

Jeroen Oversteegen aan het intermediair: "Laat je niet buitenspel zetten"

"Als het intermediair zijn rol niet pakt, rest de geldverstrekker niets anders dan rechtstreeks met de consument te communiceren." Zo begint de recente blog van...

Hoezo aflossingsblij?

Hoezo aflossingsblij?

De Familie Mulder werd bepaald niet ‘aflossingsblij’ van de brief die zij kreeg van haar bank over de aflossingsvrije hypotheek. Gelukkig werd de soep...

VVP Event Communicatie: creëer verbinding

VVP Event Communicatie: creëer verbinding

  Communiceren is niet zo moeilijk, écht communiceren wel. Dat werd duidelijk op het VVP Event Communicatie. Waar het werkelijk om gaat, is het creëren...

Vanuit CRM naar klantcontact  (extra workshop VVP Event Communicatie)

Vanuit CRM naar klantcontact (extra workshop VVP Event Communicatie)

"Wij doen onze activiteiten met altijd één doel voor ogen: het beter en mooier voor uw klant maken. Uw klanten zijn uw meest waardevolle bezit. Met...