Vertrouwen tussen adviseurs en aanbieders maakt veel mogelijk

Wim Heeres 2017

De traditionele nieuwjaarsbijeenkomst van Adfiz in Bussum trok dit jaar meer adviseurs en aanbieders dan in 2016. Voor het eerst in jaren deden weer meer adviseurs mee aan het traditionele prestatie onderzoek. Dit lijkt aan te sluiten op de indruk van Adfiz-voorzitter Wim Heeres dat er sprake is van een hernieuwde interesse in samenwerking. “Als we elkaar durven te vertrouwen, blijkt er veel mogelijk”.

Belangrijkste constatering uit het onderzoek, waaraan 1.382 adviseurs deelnamen die 2.852 ervaringen deelden, is dat verzekeraars naar behoren presteren. Dat was vijftien jaar geleden, toen het onderzoek werd gelanceerd, totaal anders. De performance van verzekeraars was vaak nog dramatisch slecht en de introductie van het onderzoek sloeg in als een bom. Sommige verzekeraars verklaarden de toenmalige belangenorganisaties NBVA en NVA achter gesloten deuren de oorlog. Ondertussen zat er toch niets anders op dan beterschap beloven en keihard werken aan betere prestaties. Dat lukte eigenlijk vrij snel. De urgentie om mee te doen werd voor veel adviseurs minder, mede ook omdat de uitslagen vaak redelijk voorspelbaar waren. Al doet dat niets af aan de prestaties zelf.

Bij dit onderzoek werd een nieuwe methodiek geïntroduceerd door Tevreden.nl. Nu werden de ervaringen van adviseurs gedurende het hele jaar verzameld, wat een betrouwbaarder beeld moet opleveren. Bovendien kunnen aanbieders nu real time hun scores volgen, zodat zij continu inzicht hebben in hoe zij de performance kunnen verbeteren. Bovendien worden de reviews en ratings ook opgenomen in de productvergelijkers van MoneyView.

De nieuwe methode heeft veel adviseurs er blijkbaar toe gebracht om (opnieuw) mee te doen. Tot verrassende uitslagen leidde het overigens niet. Maar het gaat ook niet om winnen alleen. Of zoals Bernardo Walta van de Goudse op de Nieuwjaarsbijeenkomst zei: “Dat wij winnen is een groot compliment aan onze medewerkers. Maar ook al waren we geen winnaar, dan hadden we met zijn allen taart gegeten. Er is het afgelopen jaar sowieso keihard met elkaar gewerkt.”

Winnaars

Legal & General mocht zich de grote winnaar noemen van het Prestatie Onderzoek 2016. Zij werden als beste gewaardeerd op de onderdelen Zakelijk Pensioen (voor de derde achtereenvolgende keer) en Particulier Lijfrente (sinds mensenheugenis). Nh1816 viel als altijd in de prijzen als beste in de categorie Particulier Schade en ook Movir viel in herhaling (Zakelijk Inkomen). Verder gingen de prijzen naar De Goudse (Zakelijk Schade), RegioBank (Particulier Banksparen) en TAF (Particulier Overlijdensrisico) dat DELA ditmaal achter zich liet.

Reactie toevoegen

 
Editie
Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....