Verzekeraar draait niet op voor ‘onkunde’ klant

Kifid 2017 (deel logo)

LEVEN - Wijlen de echtgenoot van een consument sluit in januari 2015 via execution only een direct ingaande garantielijfrente bij een verzekeraar. De consument onderwerpt zich hierbij aan de kennis- en ervaringstoets. Als begunstigde benoemt hij zichzelf. In de uitspraak worden slechts 5 van de 15 vragen uit de kennis- en ervaringstoets afgedrukt. Op vraag 12 geeft de man aan dat zijn partner goed verzorgd achterblijft indien hij komt te overlijden. De toets geeft geen inzicht in waarop deze uitspraak is gebaseerd. In september 2015 komt de man te overlijden. Hierna eindigen ook de lijfrente-uitkeringen.

Consument verwijt verzekeraar dat deze haar echtgenoot niet heeft geadviseerd haar als extra begunstigde op te nemen op de verzekering.

Consument geeft aan dat haar echtgenoot tijdens het aanvragen van de verzekering ongeneeslijk ziek was en de verzekering sloot om haar financieel goed verzorgd achter te laten. De consument verwijt dat verzekeraar ten onrechte heeft geprofiteerd van de onkunde van verzekerde. Van de inleg van 18.268 euro is slechts één uitkering ter grootte van 1.406 euro ontvangen.De aangesproken verzekeraar verweert zich onder meer met de stelling: de zorgplicht van de verzekeraar gaat niet zover dat hij bij een klant, die zelf heeft gekozen geen advies te willen, toch een nadere controle zou moeten doen. De commissie deelt het oordeel van de verzekeraar op basis van de volgende argumenten: de echtgenoot heeft de verzekeringsovereenkomst ontvangen en kunnen lezen, heeft zelf gekozen om geen beroep te doen op een adviseur, heeft de kennis- en ervaringstoets met goed gevolg afgelegd en er is geen informatie aan de commissie voorgelegd waaruit blijkt dat de man ten tijde van het afsluiten van de verzekering mentaal niet meer in staat was zelfstandig een verzekering af te sluiten. De klacht van de echtgenote wordt afgewezen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Kifid: UMG Verzekeringen schond zorgplicht

Kifid: UMG Verzekeringen schond zorgplicht

(Kifid-uitspraak GC 2022-0777, bindend) De consument heeft zijn levensverzekering met een garantiekapitaal in 1998 omgezet naar een beleggingsverzekering. Hierdoor...

Eric van der Jagt (UWV) in Geschillencommissie Kifid

Eric van der Jagt (UWV) in Geschillencommissie Kifid

Eric van der Jagt is benoemd als lid van de Geschillencommissie. Hij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie zijn niet werkzaam...

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0696, bindend) Een consument heeft een klacht ingediend over de registraties in het CKI en gesteld dat de registraties niet proportioneel...

Kifid:  aflossing krediet niet mogelijk door hypotheek te verhogen

Kifid: aflossing krediet niet mogelijk door hypotheek te verhogen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0684, bindend) Consumenten hebben een klacht ingediend over de registraties in het CKI. De consumenten willen hun hypothecaire geldlening...

Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af

Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0679, bindend) In het kader van het Wwft-cliëntenonderzoek heeft DeGiro de consument verzocht om het online formulier 'Declaratie herkomst...

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

(Kifid-uitspraak Commissie van Beroep 2022-0006) Consumenten klagen over de door adviseur Vogelaar Advies verstrekte informatie ten tijde van de totstandkoming van...

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

(Kifid-uitspraak GC 2022-810 bindend) Verzekeraars mogen er niet op vertrouwen dat adviseurs de informatie uit met de door de verzekeraar ter beschikbaar gestelde...

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2022-0483, bindend) Een consument heeft een beroep gedaan op haar doorlopende reisverzekering in verband met schade aan een mobiele telefoon....

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2022-0438) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Loyalis (onderdeel a.s.r.). De consument is volledig arbeidsongeschikt...

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-0349) Een consument heeft in 1994 een beleggingsverzekering, Aegon KoersPlan, afgesloten bij de verzekeraar. De verzekering is in 2009 tot...